Drogisterijen en apotheken schieten te kort in voorlichting
08-08-2015 om 08:06 uurDrogisterijen en apotheken geven geen voldoende voorlichting aan consumenten die medicijnen kopen.
Dat stelt de Consumentenbond.
Ruim de helft van de 40 drogisterijen en bij bijna een zesde van de 40 apotheken die de Consumentenbond bezocht, gaf klanten een zalfje mee dat in combinatie met andere medicijnen bloedingen veroorzaakt.
Bij 23 van de 40 bezochte drogisterijen wordt geen enkele vraag gesteld bij de aankoop van het zalfje. Ook de kassacheck, waar moet worden gevraagd of de klant meer informatie over het product nodig heeft, wordt niet gedaan. Dit terwijl 21 van deze 23 drogisterijen het keurmerk Erkend Specialist in Zelfzorg hebben.
Dit keurmerk mag alleen gevoerd worden als het personeel altijd checkt of de klant advies nodig heeft en zo nodig verwijst naar de huisarts of apotheek. Vijf drogisterijen vragen waar het middel voor is en de andere twaalf doen wel de kassacheck.
"Uiteindelijk krijgen we bij 35 drogisterijen de tube zalf mee, waarbij er drie nog wel adviseren contact op te nemen met huisarts of apotheek", aldus de Consumentenbond.
Apothekers
Apothekers moeten direct kunnen adviseren over de wisselwerking met andere (recept)medicijnen. 6 van de 40 vragen echter niet of de mysteryklant ook andere medicijnen gebruikt, en drie apothekers vragen het wel, maar geven het middel uiteindelijk toch gewoon mee. Bij de overige apotheken komt wel aan de orde dat het middel niet samengaat met bloedverdunners.
Volgens de Consumentenbond moet bij apotheken de score 100 procent zijn
Bron: Nu.nl
Ik vind juist dat ik te veel info van m'n apotheek krijg. Als ik wat koop krijg je hele verhalen te horen die gewoon in de bijsluiter staan. En als ik bv van de huisarts een nieuw medicijn krijg dan legt hij mij alles goed uit. Maar ik krijg een dag later van de apotheek altijd een telefoontje met gewoon een zelfde verhaal. Dan krijg ik bij de medicatie gekopiëerde pagina's van de bijsluiter op a4 formaat (soms wel 20 pagina's per medicijn) en dan zit er ook nog de gewone bijsluiter (in het Nederlands) in. Heb mijn apotheek al diverse malen verteld dat ik dit alles zonde van het geld vind. En daarnaast zit ik ook niet te wachten dat ze mij om half negen uit bed belt voor informatie die ik al weet.
Bij onze apotheek krijg je bijna geen uitleg, terwijl ik in een grote stad woon met veel allochtonen die vaak geen Nederlands spreken of kunnen lezen. Denk dat hierdoor fouten gemaakt kunnen worden bij het juiste gebruik van medicijnen.
Als ik bij de drogist iets koop, dan is dat toch op eigen verantwoordelijkheid om b.v. de bijsluiter te gaan lezen. Als ik bij de drogisterij iets koop en in de rij sta, wil ik niet dat anderen in die rij je ziektegeschiedenis of medicijngebruik weten, als ook de winkelmedewerker... kortom als me zulke vragen gesteld zouden worden zou ik ze nog niet zomaar beantwoorden. De vraag als waar gaat u het voor gebruiken zou ik beantwoorden met ; ik waardeer de vraag maar dat deel ik niet met u. Dat ze het dan toch meegeven is denk ik hun plicht omdat het nou eenmaal vrij verkrijgbare middelen zijn. Een arts en apotheker hebben beroepsgeheim maar een kruidvat medewerker niet denk ik zo en de mensen die in de rij staan en horen dat jij wat voor een aandoening dan ook hebt niet. Webwinkels als da.nl sturen ook alles wat je koopt. Vrij verkrijgbare middelen is eigen verantwoordelijkheid...
Maar ze hoeven volgens mij alleen te vragen of je bekend bent met het gebruik of nog vragen hebt. Niet veel meer dan dat. Ook mag je in de vrije verkoop niet zomaar nsaid's zoals ibuprofen samen met maagzuurremmers verkopen.
Ik ben een tijdje terug bij de Etos wel netjes geholpen toen ik probiotica wilde voor bij mijn onderhoudsantibiotica. Advies was eerst de arts om advies te vragen.
Bij mij in de apotheek word je in principe in het Nederlands te woord gestaan tenzij je de taal niet spreekt dan roepen ze er iemand bij de Engels, Turks, Arabisch of wat dan ook spreekt.
http://www.internetpillen.nl/veilig-bestellen/hoe-herken-ik-de-aanbiede…
Heb mijn apotheek al diverse keren op fouten gewezen die ze maakten... verkeerde advies bij allergische reactie op medicijnen .... penicilline kuur van 2x daags 1 tablet voor geschreven en dan staat er op etiket 1x daags 1 tablet. Het is dat ik erg alert ben en altijd een foto maak van het recept.
Het is heel opvallend tegenwoordig als ik in de wachtkamer zit hoe vriendelijk ze dan doen tegen klanten met uitleg en dienstbaarheid, maar hoor ook vaak andere klanten klagen over fouten.
Wat er veranderd is in mijn apotheek weet ik niet was altijd tevreden en had dit nooit het is iets van laatste kwartaal - half jaar.