Arts moet leren sorry zeggen

16-06-2010 om 17:43 uur

'Arts moet sorry leren zeggen'

http://www.volkskrant.nl/multimedia/archive/00174/huisarts_174181x.jpg
onderzoek door een huisarts (ANP)

DEN HAAG - Dokters moeten sorry leren zeggen tegen patiënten als ze een fout hebben gemaakt. Dat staat in een nieuwe gedragscode die verzekeraars hebben opgesteld, samen met vertegenwoordigers van onder meer artsen, patiënten en letselschadeadvocaten. De code is woensdag aangeboden aan demissionair minister van Justitie Ernst Hirsch Ballin.
Volgens een woordvoerster van de partijen bestond altijd de mythe onder artsen dat 'sorry zeggen' hetzelfde was als aansprakelijkheid erkennen voor de gemaakte fout. 'Maar dat is natuurlijk niet waar.'
Volgens haar zijn veel patiënten niet eens uit op ellenlange schadeprocedures, maar willen ze simpelweg met menselijkheid worden behandeld nadat er iets fout is gegaan bij de behandeling.

Veel klachten
Er zijn veel klachten over de manier waarop ziekenhuizen, artsen en verzekeraars omgaan met ontevreden patiënten die menen dat er een fout is gemaakt.
Vaak kregen patiënten bijvoorbeeld geen inzicht in medische rapporten, werden procedures onnodig lang opgerekt en probeerden betrokkenen rookgordijnen op te trekken zodat de patiënt het overzicht kwijt raakte. Rapporten van onder meer de Ombudsman en de patiëntenorganisatie NPCF bevestigden die klachten.

Altijd volledige dossier inzien
De partijen die betrokken zijn bij de afhandeling van klachten hebben nu in de gedragscode afgesproken dat patiënten altijd het volledige dossier mogen inzien.
Ook moeten alle betrokken partijen weten in welke fase van afwikkeling de klacht is. Daarbij moeten alle partijen bereid zijn zo snel als mogelijk is met elkaar rond de tafel te gaan zitten om over de klacht te praten.

Bron

Login of registreer om te reageren