Één long en licht COPD op vakantie naar 2000 meter hoogte
16-05-2016 om 13:34 uurHeb slechts 1 long na operatie door longkanker (4 jaar geleden) en licht COPD (saturatie 98 % in rust en 96 % bij inspanning).
Ga tijdens mijn bezoek aan mijn dochter in California (zeespiegelniveau San Francisco) een week op vakantie naar Lake Tahoe (hoogte 1900 tot 2000 meter) Zijn er extra dingen waar ik op moet letten; preventieve medicijnen tegen hoogteziekte enz. Gebruik als medicijnen diazepam, omeprazol, ranitidine en ascal. Dus eigenlijk niets wat met mijn longen te maken heeft maar meer met de bijwerkingen.
Je vliegt toch ook? Daarbij is de luchtdruk terug gebracht naar een hoogte van 3000 m. Geen enkel probleem volgens mij.
De druk wordt in het vliegtuig teruggebracht naar 2000 meter maar dit zegt niets over het zuurstofgehalte dat op het oude niveau wordt gehouden. Verder zit je maar 10 uur in het vliegtuig met normale zuurstof en een week op de grond op 2000 meter met verminderd zuurstof gehalte. Verder zie je de symtomen van hoogte ziekte meestal pas na 1 of 2 dagen.
Reactie op hortaAlgemene aanbevelingen:
· Als de patiënt benauwd is in rust of tijdens lichte inspanning (<100W) op
zeeniveau, dan moet hij/zij niet naar hoogte gaan, zelfs niet naar gematigde
hoogte (800-1500m).
· Als er geen symptomen zijn op zeeniveau, zal een hoogte van 1500-2000m
mogelijk zijn, maar dit hangt af van het soort reis. Gemiddeld kan men een daling van de arteriële zuurstofsaturatie (SaO2)
verwachten van ongeveer 5% op deze hoogte. Het is dus van belang dat u laat checken wat uw arteriele zuurstofspanning is, dat kan middels het prikken van een arterieel bloedgas.
· Bij de combinatie van zowel hart - als longlijden is extra voorzichtigheid geboden.
· Als de patiënt behandeld wordt met steroïden, moet de dosis verdubbeld worden
boven 3000m hoogte, omdat de afgifte van corticotropine toeneemt bij hypoxie. dat is dus niet voor u van toepassing
Bedankt Laurien Oswald voor het antwoord. Ik heb een saturatie en hartslagmeter bij me (type vingerklem) en zal het in de gaten houden.
Ben in rust nooit benauwd en hoef alleen wat te hijgen als ik langere stukken loop of andere inspanning heb. Mijn resterende long is met de helft groter geworden en heeft mijn hart een stuk weggedrukt, zodat mijn luchtpijp nu in een knik loopt maar heb daar naar mijn gevoel verder geen last van. Zie de reis dus nu ook met vertrouwen tegemoet.
Incorrect. De druk wordt teruggebracht naar 3000 meter hoogte, en dus (!) de absoute hoeveelheid zuurstof ook, maar dat het zuurstof percentage blijft 21%. Er wordt geen zuurstof toegevoegd, het is gewoon buitenlucht van 12 km hoogte (of hoe hoog het vliegtuig ook vliegt) waarbij de cabinedruk wordt verhoogd. Je denkfout zit hem in je gedachte dat op 12 km hoogte het percentage zuurstof lager is, dat is niet zo. De lucht is (veel) ijler. en daarom krijg je te weinig zuurstof. Er is gewoon niet genoeg lucht.
Wat zegt je eigen longarts er over? Dat is een veel voor de hand liggender bron om te raadplegen, want die kent (al) je problemen.