Longaanval door besmetting van een andere persoon

20-01-2023 om 15:51 uur

Ik heb vandaag Meinou mijn klinisch psycholoog gezien. Tijdens de virtual reality EMDR sessie vandaag, kreeg ik wel veel emoties. Vooral woede. Namelijk ik en andere mensen met long aandoeningen hebben veel last met contact met anderen. Als wij niet weten is iemand ziek, kan de verkoudheid, griep of ander virus een long aanval bij ons ontstaan. Mijn woede is gericht op iedereen die het de moete niet vindt om mij of andere long patienten te informeren over ziek zijn. Is het teveel te vragen, uit menselijke oogpunt, te zegen ik ben ziek blijf uit mijn buurt?
Heeft iemand ideeën hoe het moet?

Login of registreer om te reageren
25-01-2023 om 11:57 uur

@Nckiie dat bedoel ik ook goed verwoord

Login of registreer om te reageren
25-01-2023 om 12:49 uur

Ik ben in 2021 heel ziek geweest van waarschijnlijk RS wat mijn leven en toekomst behoorlijk in de war geschopt heeft. Corona was toen happening maar dat had ik toen niet. Ik deed eerst ook wat Jippie doet maar geen corona kan me nog steeds doodziek maken door een ander virus. Ik pas wel op, idd geen OV, geen drukke plekken en bezoek of mijn hulp zijn niet welkom met klachten. Mijn fysio weet het ook. Maar toch ga ik wel ergens heen want mijn psychische gezondheid is ook belangrijk.

Login of registreer om te reageren
25-01-2023 om 13:55 uur

@Daantje ?
Ik kom nergens, oppassen op mijn kleinkind is goed voor mijn psychische gezondheid😀. Onze hulp komt getest en gezond en dan nog met mondkapje. Helaas afgelopen jaar 3 keer het rhino 🦏 virus gehad naast vele bacteriële infecties.
Mijn kinderen en moeder komen zeker niet als ze klachten hebben! Zelf als Máxima aanbelt komt ze Er niet in😜. Gaston is een twijfelgeval 🤣🤣🤣
@Nckiie jouw klachten lijken op het rhinovirus. Sterkte.

Login of registreer om te reageren
25-01-2023 om 14:00 uur

@jippie46, wat jammer zo'n reactie, ze kennen je situatie dan kwetst zoiets enorm, had zo fijn kunnen zijn... Knuffel voor jou 😘

@Nckiie, sterkte en beterschap, Indd we zijn vaak zo vatbaar dat de oorzaak niet altijd duidelijk is... Ja de oorzaak van onze slechte longen of lage weerstand, voorzichtig zijn is Indd iets anders dan alles uit de weg gaan.

Al kun je nooit dit op iedereen betrekken, de 1 wordt ziek maar komt het weer redelijk te boven, voor een ander kan het direct een levensbedreigend iets worden, denk dat het heel persoonlijk is wat ziekte betreft.

@kwee, dat je boos en emotioneel wordt na een sessie emdr, is mede ook door de emdr, daar komt vaak veel oud leed naar boven wat zelfs vaak een stuk verwerking en acceptatie is van het ziek zijn zelf.
Ziek zijn, soms heel ernstig ziek zijn, maakt soms onmachtig, boos, verdrietig, dat legt zich dan vaak uit, op oorzaken buiten de ziekte zelf en jezelf om, terwijl je misschien gewoon enorm verdrietig bent omdat je juist zo graag mee wilt doen met alles.
Dit zal mede door emdr versterkt worden, gooi het eruit, niet tegen andere mensen maar vreet een deur op(bij wijze van) , sla een deur dicht, schreeuw 't lekker van je af..

Mijn idee is, ziek zijn geeft mij niet meer rechten dan een ander, zorg voor een fijn groepje mensen om je heen die je begrijpen maar ga ervan uit dat het vaker "fout" zal gaan
Geldt hetzelfde met open haarden, vuurkorven enz heb enorm aardige buren maar ze blijven stoken, het is wat het is...
De wereld draait niet om mij alleen.
Verdrietig en boos ligt vaak dicht bij elkaar, sterkte en knuffel voor jou, heel goed dat je deze therapie volgt! 🍀😘

Login of registreer om te reageren
25-01-2023 om 17:36 uur

@jippie46 ja of het mhpv die kan het ook nog zijn, of een broertje/zusje/neefje/nichtje of ander vervelend familielid🤣 ik ben ze allemaal beu haha het leek volgens de artsen erg op influenza, maarja om een miljoen virussen te testen is ook zo wat😅
En gaston kan ook buiten blijven staan toch😜 al schijnt ervoor al iemand te komen om je voor te bereiden🤣

Login of registreer om te reageren
25-01-2023 om 18:17 uur

@Nckiie volgende keer vragen om een swap in je neus of een sputumkweek op virussen.

Login of registreer om te reageren
25-01-2023 om 18:47 uur

Ha, heerlijk deze herkenning 🙂

Ook ik kom bijna nergens, en mensen die verkouden zijn komen er hier niet in. Al heb ik t geluk dat iedereen dit ook wel weet. Kreeg net n berichtje met: zullen we zaterdagochtend komen, niemand is verkouden of ziek.

Had laatst een nieuwjaarbijeenkomt met 10o? mensen. Superleuke middag was er georganiseerd. Maar niet gegaan hoor.

Ik heb vaak een mondkapje voor als ik ergens moet zijn waar t me te druk is.

En ja, ik heb corona gekregen wat alles in mijn leven in de war heeft geschopt. Geen idee waar ik corona opgelopen heb. dat kan helaas ook

Maar wat jippie zegt denk ik ook, 'een mens lijdt het meest door het lijden wat hij vreest'
Ik pluk t leven en ben bewust wat ik wel of niet doe

Login of registreer om te reageren
25-01-2023 om 18:52 uur

Jippie, Gaston was hier net, heb hem naar jou gestuurd 😍

Login of registreer om te reageren
26-01-2023 om 12:19 uur

@jippie46 die keel- en neusswap is op de seh gedaan, maar ze nemen standaard influenza a en b, RS virus en corona af. De rest testen ze niet op, tenzij ze verdenking hebben van kinkhoest daar ben ik ook meerdere malen op getest in het verleden. Dit zijn de enige testen naast een bloedkweek voor bacteriën dan.

En ik sluit me ook aan bij de uitspraak 'een mens lijdt het meest door het lijden wat hij vreest'
Onnodige risico’s lopen wil je niet, maar het leven is er ook om te genieten en vaak verzin ik dan wel alternatieven om alsnog te kunnen genieten en af en toe maak ik een uitzondering voor bijvoorbeeld een theatervoorstelling, waarbij ik dan wel de plaatsen tactisch uitzoek.

Login of registreer om te reageren
26-01-2023 om 14:57 uur

@Nckiie oh per ziekenhuis weer anders dus🙈

Login of registreer om te reageren