Aerosol met Fysiologisch Water

10-01-2023 om 16:08 uur

Hallo, heeft hier iemand ervaring mee?
Het wordt steeds gedaan bij mijn ademhaling kine.
maar na een kwart uur komt er nog steeds geen sputum.

Login of registreer om te reageren
10-01-2023 om 21:43 uur

Beste Hilario,

Met fysiologisch water heb ik nooit verneveld, maar wel met hypertoon zout. Hypertoon zout is fysiologisch water waarvan de zoutconcentratie hoger is (3-7% in plaats van 0.9%). Voel je enig effect van het vernevelen of helemaal niet? Waarom laat de kine je vernevelen?

Persoonlijk kan ik ook niet altijd direct sputum ophoesten, maar het slijm zit er wel losser door en de combinatie met bewegen helpt mij wel om vrijer te ademen. Als je nog vragen hebt, stel gerust.

Het beste,
Tamia

Login of registreer om te reageren
11-01-2023 om 08:46 uur

Dank voor uw antwoord, Tamia, het vernevelen is bij mij een deel van de kine.
Dat duurt ongeveer 10 minuten en dan begint ze met de ademhaling oefening met de flutter.
Ook dan heb ik weinig slijm, maar als ik dan naar huis rij komt gewoonlijk het slijm los.
Groetjes Hilario

Login of registreer om te reageren
11-01-2023 om 13:12 uur

Beste Hilario,

Als je er na slijm begint op te hoesten, dan lijkt de behandeling wel effectief. Er naast is veel bewegen belangrijk om je longen zo slijmvrij mogelijk te houden.

Als u vindt dat het vernevelen teveel fysio-tijd neemt, zou je ook kunnen vragen of je reeds thuis kan vernevelen. Maar dit is iets wat je met je longarts moet bespreken, want door infectiegevaar wordt thuisvernevelen niet altijd toegestaan.

Het beste,
Tamia

Login of registreer om te reageren
11-01-2023 om 15:41 uur

Beste Tamia,
Ik vernevel al thuis, maar na elke behandeling wordt alles ontsmet, ik smijt alles in een kom en laat het koken op 90 graden. Juist hetzelfde met de flutter die ik dagelijks gebruik.
En nu ben ik zeker al 4 a 5 jaar antibiotica vrij.
Ik wens jou ook het beste en dank voor uw reactie.
Hilario

Login of registreer om te reageren