Trippelstoel: ervaringen gevraagd

20-10-2022 om 18:30 uur

Hallo allemaal,

Als ik het goed weet zijn er op dit forum mensen die een trippelstoel hebben. Ik wil er één aanvragen.
Mijn bezwaar is dat ik hou van zo min mogelijk spullen. Zo'n stoel is best groot. Dus als ik hem niet gebruik een sta-in-de-weg waar ik me groen en geel aan erger, weet ik.
Ik vraag me ook af of ik er daadwerkelijk gebruik van ga maken. Want het kost met zo'n stoel denk ik relatief veel tijd om van a naar b te komen, en dan ben ik lopend sneller.
Ik dacht zelf aan een binnenrollator met dienblad, zodat ik in één keer al mijn spullen kan meenemen. De ergo leek echter onverbiddelijk. En ik weet ook dat er iets nodig is voor binnen.
Ik hoop op jullie ideeën/adviezen/tips:
- Wat zijn jullie positieve en/of negatieve ervaringen?
- Wanneer gebruik je hem juist wel, of juist niet?
- Krijg je krassen op een laminaatvloer (mijn bureaustoel op wielen gaf krassen).
- Kun je makkelijk de dilatatieprofielen over (de profielen bij de deuren tussen verschillende ruimtes)?
- Ging de aanvraagprocedure makkelijk?
- ...

Ik ben benieuwd en alvast bedankt voor het meedenken!

Login of registreer om te reageren
26-11-2022 om 14:03 uur
Reactie op Edelweiss

Mooi deze ervaringen uitwisseling!

Wat ik nu ga schrijven is gewoon enkel en alleen zelfreflectie…. Gewoon delen van wat ik over mezelf bedacht heb…

Ik heb me vanaf t begin van het topic afgevraagd waarom ik zelf geen behoefte heb aan een trippelstoel of kruk of überhaupt om mijn huishoudelijke dingen zittend te doen, zoals koken en strijken etc.
Want t klinkt als fijn hulpmiddel!

Eindelijk ben k er achter :)
Voor mij is eigenlijk alles wat ik in huis doe mijn beweging en activiteit. Ik heb zo weinig energie dus kan niet werken etc en eerlijk gezegd gewoon mijn dagelijkse leven kost me
al mn energie; dus van sporten etc komt ook niet, buiten wat ik met mn trampoline en trappertjes thuis zelf doe en evt een boodschap.

Dus als ik kook of strijk of een doekje over de wc haal, is dat eigenlijk mijn “in beweging zijn” en mn lichaam “benutten” en dan doe ik dat graag staande.
(Ik doe natuurlijk geen grote klussen want dat gaat ook niet, maar de lichte dingen vind ik heerlijk zelf gewoon te doen, dat is mn stukje zelfstandigheid nog)

Het is niet zo -zo zou t over kunnen komen- dat ik als ik dingen zittend zou doen ik energie zou overhouden voor een gewoon leven of sport. Of dat ik naar ergo moet of wat ook. Mensen die me hier kennen weten een beetje hoe maximaal en normaal ik wil leven met de beperkingen die mijn ziekte me geven. En dat ik daar binnen mijn kaders nog redelijk in slaag ook.

T was gewoon een denk iets voor mezelf en een ontdekking waarom ik niet met de tips uit dit topic voor mezelf aan de slag ga.
Waarmee ik dus niet zeg dat t slecht is, want heb er juist enorm bewondering voor hoe jullie je ding doen met jullie (long)ziekte! Veel
Respect daarvoor. En tips zijn altijd welkom; en ik doe ook echt mn voordeel ermee, daarom lees ik ook mee!
Bij de meesten van jullie moet alles in huis er ook nog náást en daar heb ik echt enorme bewondering voor als je dat lukt en dan is t super dat er zoveel dingen zijn die kunnen helpen en verlichten. Dus chapeau!!

Maar een trippelstoel is t dus juist niet voor mij omdat ik de hele dag al zit of lig en juist in mn huishouden en gewone leven en ADL mn beweging haal.
(Heb overigens ook elektrische step,
Rollator etc hoor, dus genoeg hulpmiddelen voor handen ;))

Ik denk dat ik nu nog even ga strijken, heb tenslotte mn rustpauze zittend gehad hahahaha

Ik vind het een mooie reflexie en ik begrijp hem ook. :-)
Iedereen moet de beslissing zelf maken en doen wij hij/zij zich het beste bij voelt.

Login of registreer om te reageren
26-11-2022 om 18:49 uur

Dank voor alle reacties weer.
@Edelweiss, mooi gezegd. Dit forum helpt mij ook regelmatig verder op een manier zoals jij beschrijft. Het verbreedt mijn kijk op bepaalde zaken, en dat vind ik fijn.

Mijn ergo is voor mij bezig een trippelstoel te regelen. Daar hoor ik binnenkort meer van. Als het goed is, kan ik hem een half jaar proberen. Dan weet ik of ik hem daadwerkelijk gebruik en of ik het doel bereik wat we daarmee hopen dat ik bereik.
Het zou gaan om een elektrische hoog-laag verstelbare trippelstoel. De armleuning zouden eraf gehaald moeten kunnen worden.

Login of registreer om te reageren
26-11-2022 om 21:43 uur

Fijn Suus!
Hoop dat je veel plezier van de stoel krijgt

Login of registreer om te reageren
03-12-2022 om 18:14 uur

Deze week van Sinterklaas een trippelstoel gekregen. Mede mogelijk gemaakt dankzij 17 miljoen hulpSinterklazen die een bijdrage lever(d)en aan het nationale zorgpotje. Dus dankjulliewel

De ergo heeft het aanvraagproces geregeld. De thuiszorgwinkel belde voor een afspraak en hij werd de volgende dag al bezorgd.
De stoel heeft een elektrisch verstelbare rugleuning en zitting. De armleuningen kunnen er niet af, maar wel helemaal naar beneden. Bekleding van skai. Hij heeft het formaat van een bureaustoel op wielen. De wielen lijken van rubber.

Als hij bevalt hoef ik niks meer te doen. Dan gaat de leenperiode van 26 weken vanzelf over in "mijn" bezit. Dat hoef ik niet te bevestigen. Niet echt mijn bezit natuurlijk. Want als ik er geen gebruik meer van maak, of als ik overlijd moet hij ingeleverd worden.

Doordat ik het te druk heb, heb ik hem nog niet geprobeerd. Dat komt als de drukte voorbij is. Drukte is voor mij geen goed moment om zoiets te proberen. Dus staat hij nog een paar dagen mooi te zijn in de logeerkamer. Nou ja, mooi vind ik hem niet, maar dat is persoonlijk natuurlijk.
Ik "moet" hem voor alle verplaatsingen in huis gaan gebruiken, hoe klein ook. Het doel is dat ik hiermee zoveel energie bespaar, dat alle (deel)activiteiten waarbij ik in beweging kom, ietsje beter gaan en minder vermoeiend zijn.

Mede dankzij dit topic heb ik vrede met dit hulpmiddel. Dus ik ben ook zover dat ik wel in staat ben om er serieus mee aan de slag te gaan.
Dank voor jullie tips en ervaringen!

Login of registreer om te reageren
03-12-2022 om 19:11 uur

Wat een mooi bericht suus! Ik ben ervan overtuigd dat hij je goed gaat bevallen zodra je hem in gebruik neemt op t moment dat dat voor jou past!
Klinkt ook als mooie regeling zonder al te veel rompslomp! Das ook wel eens fijn want vaak zijn zulke dingen een heel gedoe.
“Geniet” ervan en hopelijk ga je idd energie “overhouden” voor andere, leuke dingen!

Login of registreer om te reageren
03-12-2022 om 20:59 uur

Fijn dat t forum je geholpen heeft Suus.
Hoop dat de trippel je net zo goed doet als mij.
( en al ik t zo lees hebben we dezelfde, niet een mooie wel een hele fijne!)

Login of registreer om te reageren
05-12-2022 om 12:07 uur

Wat enorm fijn @Suus01 dat zijn de beste sinterklaas cadeautjes, wat omschrijf je het met humor, mooi! Veel rolplezier! Niets prettiger dan te zorgen voor een zo comfortabel mogelijk leven zodat je energie over houdt voor wat echt belangrijk is voor jou! 🍀

Login of registreer om te reageren
06-12-2022 om 07:38 uur

Wat mooi geschreven @Suus01 en ik hoop dat je liefde voor die stoel gaat groeien en je er veel baat bij hebt💖💖💖 nieuwe hulpmiddelen accepteren is best een stap en je bent een dappere vrouw💪🏻💪🏻💪🏻 en je doet het goed, op jouw tempo👌🏻 dikke knuffel!!

Login of registreer om te reageren
25-12-2022 om 19:29 uur

Hierbij mijn ervaringen met mijn trippelstoel.

De stoel is een paar keer vervangen, omdat ik er telkens eentje geleverd kreeg die ongeschikt was voor mij.
De stoel die ik nu heb is de meest luxe van alle stoelen die in mijn huis zijn geweest.

Eigenschappen
- elektrisch omhoog en omlaag
- hoog-laag-bediening zit onder de armleuning, en ik kan kiezen of ik links of rechts bedien
- kantelbare voetsteun. Handig als de stoel maximaal hoog staat. Voetsteun steunt niet op de grond, dus als ik hem vergeet dicht te klappen, geeft hij geen krassen.

Instellen
- Dit kostte me veel kracht. De handels voor het verstellen van de rugleuning en het zitgedeelte, in de juiste hoek, zijn voor mij te zwaar om te bedienen. Het is me natuurlijk wel gelukt, want waar een wil is is een weg. En het is maar eenmalig. Het hield wel in dat ik de rest van de dag uitgerangeerd was. Volgende keer is het handiger om zoiets te doen tijdens een uurtje waarvan ik weet dat ik meer energie heb.
Ik zeg nu dat het instellen van de juiste hoek eenmalig is. Maar het kan zijn dat ik ooit in een andere fase kom waarin een andere hoek prettiger is. Als dat zo is, dan los ik dat dan wel weer op.
- Als de stoel in de hoogste stand staat, kan ik makkelijk iets iets van een bovenste kastplank pakken. Of ik heb een wat leuker uitzicht naar buiten.

Verplaatsen
- Dat gaat makkelijk en soepel. Als ik iets te hard afzet, moet ik mezelf aan meubels tegenhouden om te remmen en om op tijd een afslag te nemen. Om die reden heb ik een losstaand rek inmiddels ook vastgezet aan de muur.
- Het is het handigste als ik me achteruit verplaats. Die tip gaf mijn fysio me. De spieren die je gebruikt bij achteruit verplaatsen zijn sterker dan de spieren die je gebruikt bij vooruit verplaatsen.
- De stoel over een dilatatiedrempel rijden gaat soms makkelijk, soms lastig. Waar ik dan op moet letten is dat ik mijn handen niet in de deuropening plaats. Dat is een no-go.
- Inmiddels, nu zo'n twee weken verder, ben ik ook gewend aan de afmetingen. Ik rij dus nauwelijks nog ergens tegenaan.

Energiebesparing
Deze stoel kwam voor mij geen dag te vroeg. Van alle ergonomische aanpassingen en hulpmiddelen om energie te besparen (of soms geen aanpassing, maar gewoon logisch of lui; bijvoorbeeld jashaken wat lager hangen) geeft deze voor mij verreweg de grootste klapper. Nooit gedacht dat ik met zo'n stoel zó veel energie zou kunnen besparen.
Ik ben er nog niet volledig aan gewend, dus ik merk het verschil ook nog echt. Dat is heel fijn. Het is echt het verschil tussen wel of niet 1 of 2 minuten langer kunnen fietsen, 50 meter meer kunnen wandelen, of iets in het huishouden kunnen doen zonder direct gevloerd te zijn. Dat verschil had ik nooit zien aankomen.

Acceptatie
Ik had nooit gedacht dat je zó veel energie kwijt raakt aan reizen binnenshuis. Dat is wat mijn ergotherapeut eigenlijk ook zei, maar wat ik gewoon niet wist of me kon voorstellen. Maar zij zei dus: geen energie besteden aan "onzindingen" als verplaatsen in en om huis. Die energie kun je beter stoppen in dat wat voor jou kwaliteit van leven is. Dus een paar minuten extra tv kijken, lezen, fietsen, wandelen, een huishoudelijk klusje, praten met iemand; wat dan ook.
De energiebesparing van het gebruiken van de trippelstoel heeft me zó positief verrast, dat ik hem volledig geaccepteerd heb. Hij is echt van mij!

Login of registreer om te reageren