Blaas problemen ben

15-09-2022 om 15:25 uur

Als ik het benauwd heb laat ik mijn plas en ook mijn ontlasting verlies ik soms maar waar ik eigenlijk mee zit is ik word snachts wakker en dan krijg ik het zo benauwd dat ik er niet meer uit kom en waar ik geen antwoord op krijg is wat is de reden dat om niets broek omhoog of omlaag elke beweging lokt zo'n aanval uit niemand heeft hier eigenlijk een antwoord op

Login of registreer om te reageren
16-09-2022 om 09:41 uur
Reactie op awjraaijmakers

Als ik het benauwd heb laat ik mijn plas en ook mijn ontlasting verlies ik soms maar waar ik eigenlijk mee zit is ik word snachts wakker en dan krijg ik het zo benauwd dat ik er niet meer uit kom en waar ik geen antwoord op krijg is wat is de reden dat om niets broek omhoog of omlaag elke beweging lokt zo'n aanval uit niemand heeft hier eigenlijk een antwoord op

Ik ben geen medisch deskundige, dus weet niet of je wel zit te wachten op mijn ervaring, ervaringsdeskundige ben ik wel, ik herken dit precies zo, ik heb ook van dit soort aanvallen, zo noem ik ze zelf maar, dit is niet de "gewone" benauwdheid maar zo ernstig dat ik bevries in al mijn bewegingen, ik kan dan niets meer, zo zit ik geregeld wel eens dik 1,5 uur op een wc, omdat ik er gewoon domweg niet af kan...kan niet eens opstaan .
Wat het precies is, is mij ook niet bekend, wel zegt mijn longarts dat het de copd is met een combinatie van paniek er dan bij, plus zodra je beweegt, bijv je broek optrekken kost het zuurstof , zoals elke beweging en die kom je dan denk ik tekort.
Ook hier geregeld te laat om bij de wc te komen, ik gebruik nu Tena lady, al helpt ook dit niet optimaal.
Ik probeer vaker naar de wc te gaan , zodra ik moet plassen krijg ik het direct benauwder...
Zelf mag ik oramorph gebruiken en bij paniek oxazepam erbij maar dit moet je met je longarts overleggen, ook hoeveel je mag want het zijn opiaten, moeten we voorzichtig mee zijn natuurlijk.
Ik vind het ook vreselijk dit deel vd ziekte, merk ook dat ik hierdoor bepaalde dingen uit de weg ga, het maakt ons wereldje kleiner.
Soms kan ik geen stap meer verzetten en zo uit het niets blijf ik dan maar ergens staan, of hangen, gelukkig heb ik in huis hangplekken genoeg want los staan lukt dan ook niet meer en zak soms echt door m'n benen.
Zo heb ik ook een rolkruk, heb ik zo'n aanval dan ga ik daar op zitten en rol vd wc naar de huiskamer...tenminste als mijn man de kruk kan neer zetten, ook heb ik nu een po stoel naast mijn bed, niet een leuke investering maar het geeft mij rust, nog weinig nodig gehad maar het idee is al goed.
Ik wens je sterkte, het is een verschrikkelijk naar gevoel en het maakt dit deel mensonterend vind ik zelf....
Gelukkig staan er teveel mooie momenten tegenover, ik hoop ook bij jou.
🍀

Login of registreer om te reageren
16-09-2022 om 10:49 uur

Herkenbaar. Zoals het mij is uitgelegd: wanneer je lichaam (plotseling) zuurstof tekort komt, moet kiezen welke organen het meeste krijgen, staan darmen/blaas niet op de eerst plaats. Daardoor minder controle, en ook vanuit een oud overlevingsmechanisme: zorgen dat er geen overbodige ballast ‘aan boord’ meer is op het moment dat je moet kunnen ‘vluchten’.

Login of registreer om te reageren
16-09-2022 om 11:24 uur

@EmmaW, precies dat inderdaad, bedankt voor de heldere uitleg, je legt het heel duidelijk uit.
Ook sterkte voor jou.

Login of registreer om te reageren
16-09-2022 om 19:02 uur

@goudvisje ik heb nu geen last meer van lekkage: retentieblaas als bijwerking van veel luchtverwijders en opiaten die m’n darmen ‘in bedwang’ houden🙄

Login of registreer om te reageren
16-09-2022 om 22:50 uur
Reactie op EmmaW

@goudvisje ik heb nu geen last meer van lekkage: retentieblaas als bijwerking van veel luchtverwijders en opiaten die m’n darmen ‘in bedwang’ houden🙄

Oef aan de ene kant fijn geen lekkage maar absoluut niet waardoor.😒.darmen heb ik ook eerder verstopping door opiaten, gebruik ik juist zakjes Macrogol voor om de boel op gang te houden. Wel eens vergeten en stond op de kop vd pijn..
Jij ook sterkte, hoop dat het beter geregeld is inmiddels voor je waar je verblijft. 🍀

Login of registreer om te reageren
17-09-2022 om 05:37 uur

Sterkte!

En voor het tegenovergestelde: tegen obstipatie weet ik nog wel iets wat ook heel goed werkt: magnesiumhydroxide, deze moet je kauwen en macrogol en al die dingen werken bij mij niet en dit werkt wel (je kan het makkelijk doseren en ophogen zonder problemen en ik loop ook niet ineens leeg oid) en schijnt ook nog eens natuurlijker te zijn volgens mijn huisarts:)

Login of registreer om te reageren
17-09-2022 om 07:39 uur

Magnesiumhydroxide is op dit moment niet verkrijgbaar.

Login of registreer om te reageren
17-09-2022 om 07:48 uur

Bedankt voor alle reacties toch altijd fijn om te horen dat je niet alleen staat met je probleem en dat er meer mensen zijn met het zelfde probleem af en toe heb je het gevoel heb ik dit alleen

Heel veel groetjes Nellie

Login of registreer om te reageren
17-09-2022 om 09:54 uur

@Nicky, bedankt voor de tip, zal 't onthouden, zodra het weer voorradig is want Indd wil 't nog weleens verkeerd gaan met die zakjes! En heel snel lopen naar de wc wordt het niet... 😁

@awjraaijmakers, precies het is vaak al een soort van prettig wanneer je leest dat je niet de enige bent.

Fijn weekend 🍀

Login of registreer om te reageren