CO2 stapeling??

04-08-2022 om 12:59 uur

vraag wie kan mij helpen ??
ik slaap met een ff mask ivm apneu nu is mijn uitademkracht laag en ben ik bang voor CO2 stapeling
ik ben vaak moe en wordt wakker met klam zweet op borst en hoofd en tintelingen .
mijn longarts gooit het op mn chronische hyperventilatie?
nu is het zo dat ik door de pijnpoli ben doorverwezen naar het CIR in Alkmaar ik ben door de screening heen maaf de arts daar vindt mijn klachten te erg, om Niet te checken en wil dat dAT onderzocht wordt bij Sein Heemstede.
Maar daar heb ik weer verwijzing longarts voor nodig nu na het nodige kastje vd de muur mocht ik vandaag bloedgassen laten prikken .
uitlag;PH 7.42
PCO2 46
BE 4.4
Bicarbonaat 30
PO2 64
O2 0'94
maar nu door vakantie periode krijg ik pas een bel afsp op 31 aug om deze uitslag officieel te horen te krijgen !!
Is er iemand die weet of ik met deze uitslagen wat moet ondernemen of niet ?
de huisarts heeft dit nog niet binnen dus kan er nog niks mee .
lang verhaal maar des te later de uitslag 31 aug dus des te later een verwing naar Sein en ook daar zal wachtlijst zijn en dan pas 10 wkn revalideren bij CIR .
nou hoop dat iemand me advies kan geven .
VG Brigitte

Login of registreer om te reageren
05-08-2022 om 09:25 uur

Spannend, een aankomende revalidatie. En heel alert van je arts dat hij een en ander te erg vindt, en laat onderzoeken. Je bent hierin niet de enige. Er zijn meer mensen die tijdens de intake-periode doorgestuurd worden voor andere onderzoeken en/of behandelingen. Die dan ook afgerond moeten zijn voordat je mag starten met revalideren.
Belangrijk ook, want hoe beter de informatie vooraf, hoe beter je revalidatie aansluit bij jou. Dan haal je er dus het meeste uit.

Ik neem aan dat je je elektronisch patiëntendossier hebt ingezien voor je uitslagen? Zo ja, dan is dat natuurlijk gelijk een nadeel van het elektronisch patiëntendossier. Dat je de uitslagen zelf al kunt inzien, terwijl je arts soms nog niet eens de kans heeft de uitslagen te bekijken en een eventueel vervolg te bedenken. "Wij" als patiënt willen vaak sneller dan de arts, is mijn ervaring af en toe.

Als de uitslagen aanleiding geven om snel te handelen, zal de arts eerder contact met je opnemen dan 31/8. Zolang dat niet zo is, mag je eigenlijk dus eigenlijk blij zijn dat je zo (relatief) gezond bent, dat het verantwoord is te wachten tot 31/8. Het enige nadeel is dan dat je langer moet wachten om te kunnen starten met revalidatie.
Als het om revalidatie gaat, maken die paar weken vaak ook weinig uit. Meestal revalideer je met mensen die weken en soms maanden voor of na jou zijn aangemeld.

Succes en sterkte met wachten en straks revalideren!

Login of registreer om te reageren
06-08-2022 om 10:24 uur

Dankjewel voor je antw .maar nee m’n longarts belt niet voor de 31 die is met vakantie 🥲denk dat ik doodga in bed vandaar dat ik me ongerust maak .CIR werkt met alles prima mee zit ook bij longrevalidatie in het zkh.dat loopt allemaal prima .
Echt n kastje
Naar de muur spelletje nu 😞

Login of registreer om te reageren
06-08-2022 om 11:10 uur

Als de uitslag van je bloedgassen aanleiding gaf om snel actie te ondernemen, dan zou een collega van je eigen longarts het (tijdelijk) overnemen. Omdat dat dat niet gebeurt, neem ik aan dat er geen reden is voor zorgen wat betreft je bloedgassen.
Ook zien je artsen een revalidatie-traject als optie om anders om te leren gaan met je klachten. Zo'n traject zouden ze niet aanbieden als ze verwachten dat je op korte termijn zou doodgaan in bed. Dus denk ik, als buitenstaander, dat je daar ook geen zorgen om hoeft te hebben.
Neemt niet weg dat het heel vervelend is om wakker te worden met klam zweet op borst en hoofd en tintelingen. En dan ook nog wachten. Wachten duurt altijd lang, is mijn ervaring.

Of het werkelijk kastje-muur is, kan ik niet beoordelen. Je mag er vanuit gaan dat artsen je niet onnodig onderzoeken laten ondergaan.
Dat voor die onderzoeken verwijzingen over en weer nodig zijn is inderdaad soms lastig. Dat kan zeker overkomen alsof het kastje-muur is. Maar nogmaals, dat kan ik niet beoordelen. Wat je wel kunt doen is dat kastje-muur-gevoel bespreken met de betreffende arts(en).

Je haalt straks meer uit je revalidatie als je beginsituatie zo goed mogelijk in kaart wordt gebracht. Het is vervelender als dit soort onderzoeken tijdens je revalidatie moeten plaatsvinden. Het komt rustig voor dat dan je revalidatie (tijdelijk) op een lager pitje gezet wordt. Dat zou zonde zijn.

Dus mijn idee zou zijn om veel afleiding te zoeken tijdens de wachttijd.
Nogmaals sterkte en succes met alles!

Login of registreer om te reageren
06-08-2022 om 12:31 uur

De uitslag van een bloedgas is er vrijwel direct, het bloed wordt meteen op het laboratorium verwerkt. Bij een uitslag die daarom vraagt wordt er meteen ingegrepen of contact opgenomen. U hoeft zich dus echt niet zo ongerust te maken.

Klam zweet en tintelingen passen bij hyperventilatie niet bij co2 stapeling. Dat geeft andere klachten. Angst kan hyperventilatie ook nog eens versterken.

Is de cpap goed ingesteld? Als dat niet zo is kan dat ook voor hyperventilatie klachten bij wakker worden zorgen. Misschien dat uw apneu contactpersoon nog mee kan kijken?

Login of registreer om te reageren
06-08-2022 om 12:56 uur

@brigittetoet, wil eigenlijk hetzelfde zeggen als Emma en Suus, er wordt altijd gekeken naar bloedgas, dit is Indd direct duidelijk en mocht dit zo hoog zijn dat 't gevaarlijk zou zijn, wordt er echt wel direct actie ondernomen.
CO2 stapelen heb je vaak erge hoofdpijn bij opstaan, al heeft niet iedereen dezelfde klachten maar je hoeft niet bang te zijn om dood in bed te liggen, al snap ik goed dat je 't zo ervaart.
Hyperventilatie voelt heel naar ook, dit kan 't heel goed zijn.
Zelf heb ik bipap, copd 4, dit werkt anders dan cpap maar misschien moeten de drukken anders worden ingesteld, Indd bellen naar je contactpersoon voor thuisbeademing. Je zou kunnen vragen of zij de uitslagen door kunnen sturen naar Sein of Ciro? bij de thuisbeademing werkt toch ook vast een kundige longarts, dan kan in ieder geval de voorbereiding voor reva doorgaan... Al zullen ook hier wachtlijsten zijn.
Sterkte en succes 🍀

Login of registreer om te reageren
08-08-2022 om 20:31 uur

Dank jullie wel allemaal voor de antwoorden .
Er zit niks anders op dan af te wachten tot de 31e

Login of registreer om te reageren