Terugkomen Longarts na CT-Scan

31-07-2022 om 10:23 uur

Mijn moeder is nu al zeker 1 jaar á 1.5 jaren aan het hoesten (droge prikkelhoest).
Nu heeft zij een röntgenfoto laten maken, maar omdat er een stuk long over de ander heen lag, wilde de arts toch maar een CT-Scan laten maken.

Nu had zij 2 telefonische afspraken staan om de uitslag te bespreken.
Maar zij werd laatst gebeld door de assistente dat de 2 telefonische afspraken zijn komen te vervallen, en om toch maar een afspraak te maken met de longarts zelf.

Nu is mijn moeder en wij ook erg geschrokken, en zijn bang dat de longarts met slecht nieuws gaat komen.
Mijn moeder denkt nu al 3 dagen lang dat ze kanker heeft.
We proberen het haar een beetje uit haar hoofd te praten, en dat het ook wat anders kan zijn.
Maar stiekem ben ik ook erg bang dat de arts iets van tumoren of uitzaaïngen gezien heeft.
Aankomende Dinsdag is de afspraak gepland.
Maar dat zijn nog 3 hele lange dagen.
Zijn er mensen of dit forum die hetzelfde hebben meegemaakt, en dat het toch een onschuldige afspraak is? Of dat de longarts altijd persoonlijk de uitslag wilt uitleggen? En dat er misschien niets aan de hand is? Of is dit wel echt foute boel als de longarts wilt, dat je langskomt?
Alvast bedankt.

Login of registreer om te reageren
02-08-2022 om 21:39 uur

Beste Sebastiaan,
Dat zal een enorme shock geweest zijn!
Een pet-scan is een gedetailleerde scan waarbij ze onder andere tumoren, maar ook ontstekingen kunnen zien.
Voor de scan krijg je via het infuus een stofje toegediend wat de stofwisseling in de cellen laat zien en bij een verhoogde stofwisseling zoals bij tumoren of ontstekingen zal dit oplichten.
Ik heb zelf 2x een scan gehad niet vanwege gezwellen die ze hadden gevonden, maar of er actieve ontstekingen in mijn lichaam waren en die waren er, maar niet dusdanig dat er een duidelijk ziektebeeld aan te koppelen was.

Deze website geeft meer informatie ook over hoe het onderzoek gaat en wat het inhoud https://www.umcg.nl/-/pet-scan

Als de artsen vaag zijn, is het in mijn beleving vaak dat ze geen zekerheid kunnen geven op dat moment en meer onderzoeken doen om wel met zekerheid te kunnen zeggen wat het is. Dus het is zeker geen reden voor paniek, in mijn beleving zijn ze altijd duidelijk als ze het wel weten of zeer sterk vermoeden. En als de onzekerheid nog te groot is willen ze vaak geen onrust veroorzaken en blijven vaak vaag tot de duidelijkheid er is.

Heel veel sterkte en ik duim voor jullie dat het allemaal meevalt🍀🍀🍀

Login of registreer om te reageren
02-08-2022 om 21:49 uur
Reactie op Juno92

Beste Sebastiaan,
Dat zal een enorme shock geweest zijn!
Een pet-scan is een gedetailleerde scan waarbij ze onder andere tumoren, maar ook ontstekingen kunnen zien.
Voor de scan krijg je via het infuus een stofje toegediend wat de stofwisseling in de cellen laat zien en bij een verhoogde stofwisseling zoals bij tumoren of ontstekingen zal dit oplichten.
Ik heb zelf 2x een scan gehad niet vanwege gezwellen die ze hadden gevonden, maar of er actieve ontstekingen in mijn lichaam waren en die waren er, maar niet dusdanig dat er een duidelijk ziektebeeld aan te koppelen was.

Deze website geeft meer informatie ook over hoe het onderzoek gaat en wat het inhoud https://www.umcg.nl/-/pet-scan

Als de artsen vaag zijn, is het in mijn beleving vaak dat ze geen zekerheid kunnen geven op dat moment en meer onderzoeken doen om wel met zekerheid te kunnen zeggen wat het is. Dus het is zeker geen reden voor paniek, in mijn beleving zijn ze altijd duidelijk als ze het wel weten of zeer sterk vermoeden. En als de onzekerheid nog te groot is willen ze vaak geen onrust veroorzaken en blijven vaak vaag tot de duidelijkheid er is.

Heel veel sterkte en ik duim voor jullie dat het allemaal meevalt🍀🍀🍀

Bedankt voor de info.
We zijn inderdaad heel erg geschrokken.
We hopen allemaal dat het meevalt, maar maar je hoort een soort stemmetje in je achterhoofd die tegen je zegt dat het gewoon foute boel is.
Heel eng allemaal.

Login of registreer om te reageren
03-08-2022 om 07:14 uur

Wat vervelend dat de diagnose nog niet duidelijk is, en dat verder onderzoek nog nodig is. Hopelijk wordt het daarmee wel duidelijk wat er aan de hand is.
Misschien valt het alsnog mee. En anders hoop ik dat er goede behandelopties zijn!

Sterkte en succes maar weer.

Login of registreer om te reageren
03-08-2022 om 09:18 uur

Wat fijn dat je ons op de hoogte houdt sebastiaan.
Snap dat jullie geachrokken zijn.
Gelikkig voelt je moeder zich verder goed, dat is positief.

Nckkie heeft het mooi en duidelijk uitgelegd.

Ook nu geldt: probeer afleiding te vinden en denk niet aan t zwartste senario. Echt nu niet nodig!

Login of registreer om te reageren
03-08-2022 om 11:05 uur

Sterkte @Sebastiaan39 en familie.

Maandag de petscan, misschien is het handig en fijn om alvast te bellen en een afspraak te maken voor de uitslag van de petscan. Dan kunnen ze dat nu alvast inplannen.
Wellicht hebben jullie al een afspraak hoor🙈

Login of registreer om te reageren
03-08-2022 om 21:27 uur
Reactie op jippie46

Sterkte @Sebastiaan39 en familie.

Maandag de petscan, misschien is het handig en fijn om alvast te bellen en een afspraak te maken voor de uitslag van de petscan. Dan kunnen ze dat nu alvast inplannen.
Wellicht hebben jullie al een afspraak hoor🙈

Mijn moeder word gebeld als de uitslag binnen is, en dan plannen ze een afspraak in op korte termijn.
Bedankt.

Login of registreer om te reageren
30-08-2022 om 12:22 uur

Nou alle onderzoeken zijn achter de rug.
Uitslag: longkanker in haar linkerlong stadium 3c.
Uitzaaiingen in haar Lymfklieren rondom de tumor in haar linkerlong. En 1 lymfklieruitzaaiing in haar hals aan de rechterkant.
Morgen krijgt ze een MRI-scan van haar hersenen.
We zijn heel erg geschrokken, en verdrietig.

Login of registreer om te reageren
30-08-2022 om 13:28 uur

Heel veel sterkte met het verwerken van dit zeer pittige nieuws

Login of registreer om te reageren
30-08-2022 om 18:59 uur

Oh wat erg🥲.
Heel veel sterkte en kracht toegewenst.

Groet jippie

Login of registreer om te reageren