Terugkomen Longarts na CT-Scan

31-07-2022 om 10:23 uur

Mijn moeder is nu al zeker 1 jaar á 1.5 jaren aan het hoesten (droge prikkelhoest).
Nu heeft zij een röntgenfoto laten maken, maar omdat er een stuk long over de ander heen lag, wilde de arts toch maar een CT-Scan laten maken.

Nu had zij 2 telefonische afspraken staan om de uitslag te bespreken.
Maar zij werd laatst gebeld door de assistente dat de 2 telefonische afspraken zijn komen te vervallen, en om toch maar een afspraak te maken met de longarts zelf.

Nu is mijn moeder en wij ook erg geschrokken, en zijn bang dat de longarts met slecht nieuws gaat komen.
Mijn moeder denkt nu al 3 dagen lang dat ze kanker heeft.
We proberen het haar een beetje uit haar hoofd te praten, en dat het ook wat anders kan zijn.
Maar stiekem ben ik ook erg bang dat de arts iets van tumoren of uitzaaïngen gezien heeft.
Aankomende Dinsdag is de afspraak gepland.
Maar dat zijn nog 3 hele lange dagen.
Zijn er mensen of dit forum die hetzelfde hebben meegemaakt, en dat het toch een onschuldige afspraak is? Of dat de longarts altijd persoonlijk de uitslag wilt uitleggen? En dat er misschien niets aan de hand is? Of is dit wel echt foute boel als de longarts wilt, dat je langskomt?
Alvast bedankt.

Login of registreer om te reageren
31-07-2022 om 12:26 uur

Heel veel sterkte!

Je schrijft ze werd laatst gebeld dat ze toch langs moet komen en dat is dinsdag? Maar wanneer was laatst?

Wachten is zo naar. Maar in het weekend kun je helaas niets. Misschien morgen de huisarts bellen of de polikliniek? En volgende keer altijd proberen om voor het weekend of gelijk tot de assistente door te dringen dat wachten en het vervangen van een telefonisch consult naar langskomen naar is voor je moeder en voor jullie allemaal.

Heel veel sterkte
Jippie

Login of registreer om te reageren
31-07-2022 om 13:11 uur

Sorry, Vrijdag 29-07-2022 werd ze gebeld, dat de telefonische afspraak is komen te vervallen, en in eerste instantie kon ze Woensdag 03-08-2022 terrecht.
Maar mijn vader is naar het ziekenhuis gegaan, of zij niet alvast konden vertellen of wij ons heel erg veel zorgen moesten maken ofniet.
De assistente kon daar geen uitspraak over doen, het enige wat zij kon doen is kijken of er eerder plek was, en dat was Dinsdag 02-08-2022.

Login of registreer om te reageren
31-07-2022 om 13:25 uur
Reactie op Sebastiaan39

Sorry, Vrijdag 29-07-2022 werd ze gebeld, dat de telefonische afspraak is komen te vervallen, en in eerste instantie kon ze Woensdag 03-08-2022 terrecht.
Maar mijn vader is naar het ziekenhuis gegaan, of zij niet alvast konden vertellen of wij ons heel erg veel zorgen moesten maken ofniet.
De assistente kon daar geen uitspraak over doen, het enige wat zij kon doen is kijken of er eerder plek was, en dat was Dinsdag 02-08-2022.

Heel naar, sterkte met wachten. Wel goed van je vader, het is toch een dag eerder.
Groet jippie

Login of registreer om te reageren
31-07-2022 om 14:14 uur

Sowieso is wachten vaak vervelend. Ook jezelf zorgen maken is vervelend.
Je zegt dat je moeder 29-07 gebeld is met de mededeling dat de aankomende belafspraak omgezet is naar een fysiek afspraak. Die vindt ook nog binnen een week plaats. Zelf vind ik dat snel.

Een assistente mag inderdaad geen medische uitspraken doen. Het kan goed zijn dat een assistente zelfs niet eens het hele dossier kan inzien.

Zelf heb ik ervaring met belafspraken die omgezet worden naar fysieke afspraken, of andersom.
Ook met artsen die bellen terwijl de reguliere afspraak veel verder weg is, of artsen die na 18.00 nog bellen.
Wat dat eerste betreft: de inhoud van de boodschap maakte in dat geval niks uit, bij mij. Die kon zowel niet heftig als zeer heftig zijn bij een belafspraak die oorspronkelijk een fysieke afspraak was, of andersom.
Heftige mededelingen worden niet per definitie via een fysieke afspraak meegedeeld. Ik heb voldoende afspraken gehad waarin zeer nare mededelingen gewoon via een reguliere belafspraak werden verteld.
Het belafspraak die omgezet is naar een fysieke afspraak hoeft dus niet vanzelfsprekend iets ernstigs te betekenen. Soms is de reden ook gewoon planningslogistiek op de afdeling.

Zo lang er een afspraak staat waarbij ik weet dat ik uitslagen van onderzoeken te horen krijg, kan ik me daar op voorbereiden. Dan overmant het me niet.
Daarnaast vind ik heftige mededelingen juist veel fijner via een belafspraak. Gewoon omdat ik dan thuis ben in mijn eigen omgeving en met mijn eigen mensen om me heen. Dan kan ik direct hulp inschakelen, of afleiding zoeken. Of juist lekker even mijn emoties de vrije loop laten.

Artsen die bellen terwijl je geen reguliere afspraak hebt staan, vind ik wel vervelend. Die hebben eigenlijk altijd een nare boodschap, is mijn ervaring. Dat vind ik wel lastig. Anderzijds ben ik dan ook altijd blij dat de betreffende arts zo oplettend is, zijn werk goed doet, en mij serieus neemt.

Ik hoop van harte dat de mededeling van de arts meevalt.
Veel sterkte met wachten!

Login of registreer om te reageren
31-07-2022 om 14:32 uur

Dank jullie wel. Het is inderdaad relatief snel dat ze mag komen. Ook dat maakt haar juist zenuwachtig.
We gaan het afwachten. Ik hoop echt dat het meevalt.

Login of registreer om te reageren
31-07-2022 om 15:39 uur

@Sebastiaan39 gek hoe gedachten dan werken hè. Te snel is eng, omzetten is naar.
wachten duurt te lang. Wat @Suus01 zegt herken ik.
Men lijdt het meest van het lijden dat men vreest😳.
Probeer samen met haar en uw vader vooral veel afleiding te zoeken.

Login of registreer om te reageren
31-07-2022 om 19:49 uur

Als je nog wat extra nuchterheid kunt gebruiken om de wachttijd door te komen:
Misschien is de relatief snelle afspraak vanwege logistieke redenen bij de poli. Of vanwege aankomende vakantie van de arts. Of viel er net iemand uit voor eenzelfde afspraak en planden ze toen je moeder in.

Wat jippie46 zegt: "Men lijdt het meest ... "
Deze past er ook mooi bij: "Pas huilen als het zo ver is."

Login of registreer om te reageren
01-08-2022 om 07:59 uur

Spannende dagen. Mocht de spanning teveel worden probeer jezelf af te leiden door iets leuks te gaan doen:
Heel veel sterkte!

Login of registreer om te reageren
01-08-2022 om 09:25 uur

Beste Sebastiaan39,

Wachten op een uitslag is altijd spannend. Gelukkig is de afspraak morgen al. Fijn dat een aantal forumgebruikers hun ervaring met je hebben gedeeld. En zoals je in hun berichten kunt lezen, kunnen er diverse redenen zijn waarom de afspraak al zo snel is. Veel sterkte met wachten.

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn

Login of registreer om te reageren
02-08-2022 om 19:31 uur
Reactie op Longfonds Advieslijn

Beste Sebastiaan39,

Wachten op een uitslag is altijd spannend. Gelukkig is de afspraak morgen al. Fijn dat een aantal forumgebruikers hun ervaring met je hebben gedeeld. En zoals je in hun berichten kunt lezen, kunnen er diverse redenen zijn waarom de afspraak al zo snel is. Veel sterkte met wachten.

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn

Goedenavond,

Waar we met zijn allen bang voor waren is gebeurt.
Er zijn 2 witte vlekken te zien op haar linkerlong.
Een grote plek van 5 cm groot, en een kleintje ernaast.
Voor de rest is ze niet ziek, hoest zo goed als geen slijm op, soms een heel klein beetje. Ze hoest geen bloed op, ze valt niet af, is niet benauwd, heeft nog steeds een goede eetlust, is niet snel buitenadem (goede conditie heeft ze nooit gehad trouwens).
Het is alleen puur een droge hoest.
Ze is wel bekend met een flinke longontsteking, bijna 2 jaar geleden.
Zou dat ook misschien littekenweefsel kunnen zijn door die longontsteking? Dat kon de longarts ons niet vertellen, de longarts was sowieso een beetje vaag met alles, kon ons niet zoveel vertellen.
Mijn moeder krijgt aankomende Maandag een PET-Scan, hopelijk geeft dat iets meer duidelijkheid?
Is daar bijvoorbeeld wel op te zien of het om kanker/tumor gaat, of iets anders zoals een onsteking of littekens?
Alvast bedankt.

Sebastiaan

Login of registreer om te reageren