Tiffeneau index

16-06-2022 om 14:23 uur

Hallo, ik ben 38j en vorig jaar diagnose Es. Astma na een virus wat maar niet leek te verdwijnen. Na een zeer trage verbetering in de loop van 7 maanden en hoge dosisen inhalatie cortisone was mijn bezoek aan de longarts redelijk positief . Mijn no was gezakt van 60 naar 15ppm. Mijn inhoud was wat gestegen en ruim genoeg en mijn fev1 was ook inorde 4.33l 101% daarvoor was het 93%. Dosis mocht verlaagd worden en verdere opvolging door huisarts. Tussen deze 2 metingen ben ben ik gestopt met roken maar gebruik wel de e-sigaret terug en nu en dan eens een sigaretje

Nu lees ik net mijn patientenbrief en zie daar toch nog negatieve dingen instaan dat mijn tf index te laag zou zijn en nm 68 procent welliswaar 3 procent beter dan in december. Maar is dat echt veel te laag ?
Kan die nog beter worden ? Verder stond er in dat ze toch aan astma dachten en niet aan COPD? Hoop vlug van die cortisone af te zijn .. maar dit geeft me toch weer minder hoop....

Tnx, grtn

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
22-06-2022 om 15:19 uur

Beste mevrouw,

Die index is een maat waarbij de FEV1 gedeeld wordt door de VC
Met andere woorden hetgeen in de eerste seconde in liters word uitgeblazen wordt gedeeld door de vitale capaciteit en is een maat voor luchtweg obstructie.
Deze luchtweg obstructie kan variƫren bij astma, zeker als je blijft roken. Of dat nu een e sigaret is of niet. Ik zou proberen dit te stoppen!

Groet, Peter van Tilburg

Login of registreer om te reageren
23-06-2022 om 09:02 uur

Hartelijk dank voor de info.
Is deze waarde dan echt slecht ?

Kan deze waarde nog verbeteren door terug volledig te stoppen ?

Alvast bedankt voor t vorige antwoord.

Grtn

Login of registreer om te reageren
23-06-2022 om 11:08 uur

Je kan beter ff nieuwe topic maken, de longarts reageert 1 x per bericht

Login of registreer om te reageren