Advies gevraagd : Stoppen met 2 dd 2 pufjes symbicort 400/12 en starten met Foster

14-04-2022 om 12:23 uur

Ik ben 61 jaar en heb al jaren astma. Eerst onder behandeling bij de longarts en nu al weer jaren bij de praktijkondersteuner van de huisarts omdat ik stabiel was. Ook in jaren dat het slechter ging was mijn blaastest altijd goed, uit de histamineprovocatietest kwam ieder jaar duidelijk naar voren dat ik niet allergisch astma had. Ik reageer vooral op mist, kook en baklucht en rook.

Nu bij de POH krijg ik jaarlijks een blaastest in een extern lab waar een longarts dan naar de uitslag kijkt. De POH wil dat ik stop met de Symbicort en in plaats daarvan start met Foster vanwege de goede blaastest. Ik heb de laatste twee jaar in de winter telkens meer klachten en heb dan een prednison stootkeur gekregen. Ik gebruik ook salbutamol , in de winter dagelijks, vooral vlak voor het sporten.
Uit de blaastest komt niet echt naar voren dat salbutamol verschil maakt. Subjectief merk ik dat wel, als ik veel hoest in de ochtend gaat het beter na een pufje en sporten gaat dan ook beter omdat ik meer lucht heb.

Ik weet niet precies wat de motivatie is om te stoppen met de Symbicort. Volgens de POH is het niet het voorkeursmedicijn en zou een aerosol puffer makkelijker te inhaleren zijn. Ik heb online ook gelezen dat het niet altijd meer vergoed wordt, bij mijn verzekering nog wel.

Voor mij geeft dit veel stress. Ik heb nu 2 dd 2 inhalaties dus 166 mcg sterioden en zou dan met Foster veel minder ontstekingsremmers krijgen. Krijg ik dan niet veel meer klachten? Ik reageer niet goed op Prednison, ik word daar heel onrustig van.

Er is ook niet gesproken over hoe afbouwen, alleen dat ik het maar moet gaan proberen. Stoppen met de Salbutamol en minder Symbicort en dan bij de volgende controle overgaan op Foster.

Wie heeft hier ervaring mee ? Om over te stappen naar zoveel minder ontstekingsremmers ? En zelf afbouwen? Moet ik daar geen schema voor krijgen?

Login of registreer om te reageren
14-04-2022 om 12:25 uur

Oeps, er staat een foutje in , het moet natuurlijk zijn 1600 mcg sterioden.

Login of registreer om te reageren
14-04-2022 om 12:33 uur

De ontstekingsremmer in symbicort is anders dan die in Foster dus je kan de hoeveelheid niet zomaar één op één vergelijken. Als je het nu goed doet op symbicort zie ik niet perse de noodzaak om te switchen naar dat is iets wat je alleen zelf kan bepalen en je gevoel daarover kan bespreken

Login of registreer om te reageren
22-04-2022 om 11:29 uur

In het verleden heb ik enige tijd Foster gebruikt, maar na een paar maanden gestopt omdat ik gek werd van de jeuk. Op advies van de praktijkondersteuner veranderd in Symbicort. Dit gebruik ik vanaf februari 2017 tot volle tevredenheid. Inmiddels is de dosis gehalveerd.
Als je Googelt op 'ervaring Foster' zie je veel bijwerkingen.

Gebruik je koemelkprodukten? Deze zijn slijmbevorderend. Probeer eens een maand geen koemelkprodukten te gebruiken. Als je na een paar weken minder last van slijm hebt is er 1 bron gevonden.

Afbouwen van Symbicort is niet nodig omdat Foster ook een ontstekingsremmer is.

Login of registreer om te reageren
22-04-2022 om 14:26 uur

Bijwerkingen zijn persoonlijk. Je kunt op Google ervaringen zoeken van anderen, maar dat zegt niks over jouw eigen ervaring. Voor alle medicatie geldt dat jouw eigen ervaringen uniek zijn. Zowel de werking als de bijwerkingen.

Voor de rest sluit ik me aan bij Daantje.

Login of registreer om te reageren
22-04-2022 om 18:31 uur

Ik sluit me aan bij Suus!

En qua koemelk, dit hoeft helemaal geen slijm op te wekken dat is heel persoonlijk. Je kan het altijd proberen maar vaak merk je het zelf al als je iets hebt genomen met veel melk erin of je dan meer last hebt van slijm. Ik heb een lactose-intolerantie maar geen extra last van slijm bij het nemen van melkproducten al dan met of zonder lactose

Login of registreer om te reageren
27-04-2022 om 05:49 uur

Ik ben ongeveer 10 jaar geleden ook gewisseld van symbicort naar foster. Heb ook niet allergisch astma. De foster bevat fijnere deeltjes waardoor het dieper in de longen komt en de dosering lager kan, voor mij werkt het beter dan symbicort deed, maar ik gebruik wel de puffer met de hogere dosering steroïden (200/6, 2x2 tot max 4x2 pufs per dag) . Ik gebruik het met voorzetkamer. Ik heb er geen bijwerkingen van gelukkig.

Login of registreer om te reageren
27-04-2022 om 08:09 uur
Reactie op Janp

In het verleden heb ik enige tijd Foster gebruikt, maar na een paar maanden gestopt omdat ik gek werd van de jeuk. Op advies van de praktijkondersteuner veranderd in Symbicort. Dit gebruik ik vanaf februari 2017 tot volle tevredenheid. Inmiddels is de dosis gehalveerd.
Als je Googelt op 'ervaring Foster' zie je veel bijwerkingen.

Gebruik je koemelkprodukten? Deze zijn slijmbevorderend. Probeer eens een maand geen koemelkprodukten te gebruiken. Als je na een paar weken minder last van slijm hebt is er 1 bron gevonden.

Afbouwen van Symbicort is niet nodig omdat Foster ook een ontstekingsremmer is.

wat goed dat je zo meedenkt! Hier nog wat aanvullingen:

*foster heeft idd veel bijwerkingen, maar dat geldt helaas voor alle medicatie. Het is erg persoonlijk of je er last van het. Ik gebruik al lang foster zonder grote problemen

*over slijmvorming. als je daar last van hebt dan idd maar niet meer nemen. Ik heb bv last van prik in bv cola/sevenup en gebruik het niet meer.
mocht je allergisch zijn voor melkproducten dan merk je dat idd als je een maand stopt met zuivel dat het beter gaat. Maar.. zuivel = eiwit en juist voor longpatienten belangrijk., dus alleen maar stoppen in overleg met arts.

*afbouwen is meestal niet nodig, je kan vaak zo overstappen van t ene op t andere middel.
Bij instabiel astma wil met nog wel eens wel afbouwen, maar gelukkig geldt dat bij kaatje61 niet.

en kaatje:
zoals al beschreven is gaat de foster dieper je longen in. Hopelijk werkt dit om de vele ventolin en prednisolon te voorkomen. succes!

Login of registreer om te reageren
04-06-2022 om 23:12 uur

Ook ik heb foster 200/6, weet niet of veel verschil uit maakt of wel of niet allergisch astma hebt, maar ik heb wel allergisch astma maar ook bij mij werkt het redelijk goed.
Ook niet altijd, maar dan neem ik een extra 1. Mocht dat niet werken dan vernevel ik meestal er voor met combivent en dan foster er achter aan, wat bij mij dan wel goed werkt.

Login of registreer om te reageren