Alternatief Qvar, kind angstig

20-01-2022 om 11:08 uur

Sinds 2 maanden gebruiken mijn 2 dochters van 2,5 jaar 2x daags 100 mcg Qvar omdat ze bijna wekelijks zware benauwdheidsaanvallen hadden en veel (elke 4 uur 4 pufjes) Salbutamol/Ventolin nodig hadden. Sinds ze Qvar gebruiken hebben ze geen aanvallen meer gehad. Wat een enorme opluchting is!

Helaas merken we bij 1 van de 2 meisjes dat haar gedrag is veranderd. Zij was altijd de 'makkelijke en stoere' van de 2, maar sinds de start is ze voor bijna alles bang en snel in haarzelf gekeerd.
De kinderarts gaf aan dat ze dit niet vond passen bij de lage dosering die ze krijgen. Het wel in de bijsluiter staat, maar ze dit eigenlijk alleen als bijwerking ziet bij hogere doseringen. Stoppen midden in de winter, net nu ze aanvalsvrij is, vonden we alle 2 geen goede optie, maar een ongelukkig kind is voor ons ook geen optie.

Hier op het forum heb ik al meerdere vergelijkbare verhalen gelezen en wil nu opnieuw in gesprek gaan met de kinderarts over alternatieven. Maar voordat ik dat gesprek aan ga, wil ik me eerst wat meer verdiepen en hoop dat jullie me kunnen helpen. Vragen waar ik mee zit zijn:
- Zou een halvering van de dosis (2x daags 50 mcg of 1x 100mcg) ook kunnen helpen om de bijwerkingen omlaag te brengen maar toch geen (zware) aanvallen meer te hebben? Heeft iemand hier ervaring mee?
- Wat zijn alternatieven voor Qvar? Qvar werkt dus wel heel goed qua vermindering van aanvallen. Een vergelijkbaar medicijn dus misschien ook, maar geeft dat dan niet dezelfde bijwerkingen?
- Hoe werkt overstappen? Als je van de ene op de andere dag over gaat op een ander medicijn, duurt het dan weer een paar weken voordat het goed werkt, of is dat bij overstappen minder lang dan wanneer je volledig nieuw start met puffers anders dan Ventolin?

Als vast bedankt voor het meedenken.
Groeten Yvonne

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
24-01-2022 om 12:55 uur

Beste Yvonne,

over de diagnose en noodzaak voor behandeling lijkt geen twijfel te bestaan. Heel mooi om te lezen dat de behandeling voor wat betreft de astmaklachten zelf wel goed werkzaam is - bij deze jonge leeftijd een belangrijk teken dat er mogelijk astma speelt.
De klachten die u beschrijft sinds het starten van de medicatie kennen we inderdaad als bijwerking, het is vaker gerapporteerd, ook bij deze dosering, dus het kan wel degelijk. Vraag is natuurlijk hoe verder te gaan en u wil daar - terecht - met de kinderarts over in gesprek.

uw vragen:
1. halvering van de dosis? Dat is in principe niet aangewezen, ze gebruikt het nog maar kort, de werking lijkt heel goed en vooropgesteld willen we natuurlijk dat ze geen astmaklachten meer krijgt. Het zou logischer te zijn om te kijken naar een alternatief
2. Wat zijn alternatieven? er zijn verschillende alternatieven; 'gewone' beclomethason (i.p.v. de versie met kleine deeltjes), of bijvoorbeeld fluticason en er zijn ook nog andere. In principe zijn ze allemaal effectief in de astmabehandeling en de bijwerkingen (zo die al aanwezig zijn, vaak weinig/niet) kunnen erg verschillen dus het kan zeker de moeite waard zijn dit te proberen.
3. Hoe werkt overstappen? In principe kun je gewoon van het ene op het andere moment overstappen: de middelen zijn allemaal ontstekingsremmers die het basisprobleem van astma aanpakken (de luchtwegontsteking red.) - dat het 4-6 weken duurt voordat de medicijnen echt werken komt doordat de ontstekingsreactie langzaam tot rust komt - als dat eenmaal zo is (en dat lijkt zo bij uw dochter) kun je de ene ontstekingsremmer eenvoudig verwisselen voor een andere.

sterkte!

Login of registreer om te reageren
27-01-2022 om 09:20 uur

Beste dr. Roukema,

Onwijs bedankt voor de duidelijke reactie! Ik ga in gesprek met onze kinderarts.

Groeten,
Yvonne

Login of registreer om te reageren