Dekbed

13-01-2022 om 23:09 uur

Beste Advieslijn,

Ik wil graag een nieuw dekbed aanschaffen. Ben astmatisch en allergisch voor oa huisstofmijt en vogels.
Nu dacht ik dat ik het best een synthetisch dekbed aan kan schaffen (heb ik nu ook). Maar op allergie / astma sites lees ik verschillende verhalen. Oa ook dat je juist beter een donzen dekbed aan kunt schaffen omdat deze beter ventileert, je deze ook op 60 graden kunt wassen, en het dons om watervogels gaat en deze allergie maar erg zeldzaam is.
Wat zouden jullie adviseren?

Ben ook benieuwd hoe mensen met een donzen dekbed hun dekbed ervaren. Dus als deze mensen dit lezen, hoor ik graag hoe je ervaring met slapen, onderhoud, etc is.

Alvast bedankt!

Gr. Evi

Login of registreer om te reageren
14-01-2022 om 11:32 uur

Hier geen dons, maar nog steeds een dekbed (bij de hema, kun je goed wassen), met een anti-allergiehoes er omheen. bevalt tot nu toe goed.
mocht ik nieuw willen dat ga ik voor eentje van de allergie winkel waar geen hoe omheen hoeft. zo'n matras heb ik nu ook en dat bevalt prima

Login of registreer om te reageren
15-01-2022 om 18:31 uur

Ik heb nu idd ook een dekbed die zonder hoes kan.

Login of registreer om te reageren
16-01-2022 om 12:55 uur

Je vraagt om ervaringen van mensen die onder een donzen dekbed slapen. Ik heb er erg weinig ervaring mee, maar wil die ervaring wel met je delen.

Het slaapcomfort was heerlijk! Een licht, maar warm dekbed.
Maar het bracht bij mij een donsallergie aan het licht. Binnen enkele nachten.

Misschien kun je een donzen dekbed van iemand anders proberen?
Of heb je donzen jassen gehad? Ging dat goed?

Succes met kiezen en slaap lekker!

Login of registreer om te reageren
17-01-2022 om 09:37 uur

Beste Evi_,

Ons advies is om bij een huisstofmijt allergie te kiezen voor een dekbed wat niet gevuld is met dierlijk materiaal, zoals dons, veren of wol, maar met synthetisch materiaal of katoen (niet i.v.m. een eventuele allergie voor die stoffen, maar omdat de huisstofmijt daar het liefst in gaat zitten). Bij voorkeur heeft het dekbed een katoenen tijk. Kies altijd voor een dekbed dat op 60 graden gewassen kan worden.
Echter, wanneer je een allergeenwerende hoes om het dekbed doet, dan maakt het niet uit van welk materiaal het dekbed is. Een allergeendichte hoes om een donzen dekbed geeft wel bescherming tegen de huisstofmijt maar dit verstoort vermoedelijk het comfort van een donzen dekbed wel enigszins.

Succes met kiezen.

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn

Login of registreer om te reageren
17-01-2022 om 16:19 uur

Bedankt voor het delen van je ervaring Suus! Wat jammer dat je er niet tegen kunt als je het zo lekker vond slapen.

Bedankt voor jullie advies Advieslijn. Volgens jullie zit de huisstofmijt dus minder snel in een synthetisch dekbed. Fijn daar kan ik wel wat mee.
Een hoes eromheen vind ik niet fijn omdat dat warmer slaapt en ik bewust niet te koud heb op me slaapkamer.

Login of registreer om te reageren