Astma en doodmoe zijn.

10-01-2022 om 14:30 uur

Ik ben Addy, 72 jaar en sinds eind 2016 heb ik na een luchtweg infectie te horen gekregen dat ik astma heb( komt van mijn vaders kant)
Puffers gekregen maar daar kreeg ik veel bijwerkingen van, hartkloppingen, trillen enz. dus van de ene naar de andere puffer gehobbeld.
Poeder puffers viel mijn stem van weg dus over moeten gaan op de voorzetkamer.
Nu in de Corona tijd maar 1 keer een fysiek consult gehad, verder alles via de telefoon met de long assistent en 1 keer de longarts zelf aan de telefoon. Als ik niks doe dan heb ik geen klachten maar met wandelen word ik erg kortademig en heel ...heeel...heeel erg moe, ook met trap lopen, ik ben ook al bij de cardioloog geweest voor hart onderzoeken maar dat is gelukkig goed. Ook alle bloedonderzoeken die de huisarts heeft gedaan ivm vermoeidheid waren goed. Fietsen gaat gelukkig prima, wel een E-bike die ook altijd mee gaat als we op vakantie gaan tegenwoordig in eigen land maar dat is ook heel fijn.
Ik gebruik nu sinds ruim anderhalf jaar foster 100/6 deze bevalt tot nu toe het beste ivm geen rare bijwerkingen maar voor de kortademigheid helpt het niks..
Nu krijg ik gelukkig 2 februari weer een oproep om weer bij de longarts te komen en wil ze weer een long foto maken..
Zijn deze klachten/problemen jullie bekend voor?
Ik wil nog zo graag wandelen met mijn mannetje maar het wordt zo beperkt op deze manier.. ik had me ouder worden heel anders voorgesteld 😉
Ik zie graag reacties tegemoet,
lieve groet van Addy

Login of registreer om te reageren
14-01-2022 om 19:18 uur
Reactie op Edelweiss

Ik ben 40 met n rollator ;)

hihi, grapjas.
Een rollator is een mooie oplossing, voor vele acties (stabiel wandelen, rust onderweg). Op mijn werk gebruik ik hem ook, als boodschappenwagen.

Login of registreer om te reageren
15-01-2022 om 17:37 uur

Ja, zo'n rollator kan een dingetje zijn inderdaad. Zelfs als je ouder bent dan Edelweiss. Ik loop er dan wel mee, als nodig. Maar het wisselt hoe makkelijk ik dat doe. Maar misschien moet ik hem, net als @Edelweiss ook oppimpen. Of 'm inruilen voor die van @jippie46 of @tata. Of gewoon een drempelloos leven gaan leiden, zonder beren op de weg.
Lopen met een rollator heeft ook als voordeel dat bij een stoplicht de auto's niet gaan toeteren, als ik de overkant niet binnen de tijd haalt. Dat gebeurt wel als ik te weinig conditie heb. En mensen gaan ook sneller aan de kant voor je, en ze lijken meer begrip te hebben als dingen trager gaan.

Maar voordat je die rollator aanschaft, inderdaad eerst maar eens met de longarts in conclaaf of er andere dingen zijn die voor verbetering vatbaar zijn.

Welke luchtwegverwijder je vooraf neemt weet ik niet. Maar misschien heb je er nog iets aan om te weten dat Ventolin (salbutamol) de werking na 30-90 minuten maximaal is. Als je alleen Foster preventief neemt, is tien minuten vooraf prima.

Succes!

Login of registreer om te reageren
15-02-2022 om 18:25 uur

Inmiddels heb ik afgelopen maandag contact gehad met mijn longarts en heb Spiriva erbij gekregen. Ik ben heel benieuwd of deze gaat helpen..
bedankt voor jullie reacties..

Login of registreer om te reageren
16-02-2022 om 17:54 uur

Hopelijk helpt Spiriva afdoende.
Succes!

Login of registreer om te reageren
16-02-2022 om 18:57 uur
Reactie op Addy49

Inmiddels heb ik afgelopen maandag contact gehad met mijn longarts en heb Spiriva erbij gekregen. Ik ben heel benieuwd of deze gaat helpen..
bedankt voor jullie reacties..

Wat fijn, ik duim hard dat dit de oplossing voor je is, en je weer lekker kunt wandelen!

Login of registreer om te reageren
21-02-2022 om 12:07 uur

Heb je soms ook een Corona besmetting gehad Addy? Ik heb in december 2020 Corona gehad en niet echt ziek van geweest. In mei 2021 ben ik in 3 dagen heel benauwd geworden en kon nog geen 10 meter meer lopen. Intussen ook alle onderzoeken, scans, cardioloog en longarts gehad. Ik heb nog maar een longfunctie van 33% en ectasieen in de longen. Inmiddels 3 maanden longrevalidatie gehad en nu trainingen bij de fysio. Zit nu voor 4 maanden aan de antibiotica en Prednisolon, gebruik Forster 200/6 en Spiriva respimat. Ik ben nog maar 62 jaar, maar ben buiten ook met een rollator gaan lopen als ik een stukje wil wandelen. Daar kan ik nu met een enkel rustmoment een uurtje mee wandelen. Ook probeer ik het nu af en toe met alleen een wandelstok en dat lukt nu een klein half uurtje, maar zonder een hulpmiddel kan ik buiten niet langer als 10 minuten lopen. Ook traplopen is een probleem, altijd even gaan zitten als ik boven kom.
Bij mij komt toch steeds sterker het vermoeden dat het met de Corona besmetting te maken heeft. Tot 9 maanden geleden heb ik nooit astmatische klachten gehad.
Ik hoop dat de Spiriva gaat helpen en je het wandelen weer kan gaan opbouwen. Maar doe het heel rustig aan want als je over je grenzen gaat, doe je weer een stap terug.
Sterkte!

Login of registreer om te reageren