hoe vaak spirometrie

06-01-2022 om 12:23 uur

Hoi,
Ik ben een man van 38 en ik heb astma en lichte COPD (nooit gerookt). FEV1/FVC is 66% en post1 is 71%. Ik heb een gezonde BMI en doe regelmatig duursport. Ik heb eigenlijk helemaal geen last van mijn astma, ik gebruik meestal 1x per 2 dagen de spiromax 160.

Nu heb ik intussen ruim 2 jaar geleden mijn laatste spirometrie gehad. Mijn arts wel nog paar maanden geleden gesproken en die zegt als je geen last hebt gewoon blijven doen wat je nu doet.

Maar hoe vaak doen jullie een spirometrie of hoe vaak is aan te raden? Kan me ook voorstellen dat de achteruitgang heel geleidelijk gaat en ik het misschien wel niet merk.

Login of registreer om te reageren
06-01-2022 om 22:24 uur

Zou het met je longarts overleggen. Zou als je je ongerust maakt kijken of je toch een longfunctietest kan doen. Weet je iedergeval hoe je er nu voor staat

Login of registreer om te reageren
07-01-2022 om 11:40 uur

@cris99 door covid zijn er de afgelopen 2 jaar nauwelijks longfuncties afgenomen, volgens mij (maar pin me er niet op vast) wordt vaak 1x per jaar een longfunctie gedaan, maar dit verschilt ook wel per patiƫnt en arts. Als u stabiel bent qua klachten is er minder noodzaak voor een spirometrie dan wanneer u toenemende klachten heeft. U kunt ook nog even navragen wat ze voor u verstandig vinden qua frequentie van spirometrie. Door covid is alles nou eenmaal anders gelopen en hebben echt veel mensen geen spirometrie gehad.
Zelf heb ik ernstig astma en is het bij enorm verschillend hoe vaak ik moet blazen. De ene keer is het elke 6 weken en dan weer een half jaar niet, dit hangt ook af van de medicatie die ik krijg en of ik aan het afbouwen ben bijvoorbeeld.

Wel wil ik u zeggen dat u zeker goed bezig bent!

Login of registreer om te reageren
07-01-2022 om 12:08 uur

Ja idd, had toevallig ff gebeld met de arts. En kon pas een meting in feb doen omdat dit op een speciale locatie was met veel afzuig en maar 1x per week daar kon vanwege corona. Ga hem in feb wel gewoon doen. Heb nu ook veel meer informatie over de test zodat ik hem nu ook begrijp en weet waar ik naar moet kijken. Blijf het vreemd vinden dat de test zegt dat ik astma/copd heb terwijl ik er nauwelijks last van heb.

Login of registreer om te reageren
07-01-2022 om 16:34 uur

Door Corona is mijn spirometrie test een paar keer niet doorgegaan.

Normaal doe ik 1x per jaar een test maar dat is ook afhankelijk van eventuele klachten.

Afgelopen week heb gebeld met de huisarts om te vragen of ze al spirometrie testen uitvoeren.

Ze mogen 1 test per dag doen begreep ik. Dus ik heb nu een afspraak staan voor begin februari

Login of registreer om te reageren
07-01-2022 om 20:45 uur

Hoe vaak het nodig is, is afhankelijk van meerdere factoren.
Loop je bij een longarts of een huisarts? Als je bij een huisarts loopt, heeft hij dan zelf apparatuur daarvoor?
Welke longziekte heb je? Ben je stabiel of juist niet? Volg je een aanvullende behandeling waarvoor het volgen van de longfunctie nodig is? Is het nodig om een diagnose te heroverwegen? En vast nog meer redenen.
Erg individueel dus denk ik, hoe vaak iemand blaast.
Als je heel stabiel bent, en verder gezond, is het eerder dat de artsen het verloop willen kunnen volgen over een langere periode. Dan kom je op 1x per 2 jaar uit, vertelde de longarts me. Dat is dan voldoende.

Een spirometrie is een aerosolvormende handeling. Daarom wordt het sinds corona minder vaak gedaan.
Vooral de mensen die stabiel zijn zullen merken dat ze minder vaak hoeven blazen.

Login of registreer om te reageren
08-01-2022 om 08:47 uur

Ok, dank je. Het is bij mij wel erg stabiel en heb er nauwelijks last van (milde astma en milde copd). Het is nu inderdaad 2 jaar geleden dus zal binnenkort eens testen. Maar dat is ook een normale frequentie voor mijn toestand begrijp ik. Ik test bij de huisarts assistent op een spirometrie apparaat.

Login of registreer om te reageren
09-01-2022 om 12:48 uur
Reactie op cris99

Maar hoe vaak doen jullie een spirometrie of hoe vaak is aan te raden?

Ik heb die spirometrie nu al 2 jaar niet meer gehad. De POH zei toentertijd dat ze niet wilde dat ik mijn longinhoud in haar kaartje uit zou blazen. En de huisarts zei (ergens in de zomer) dat ik na Corona maar weer eens een longfunctietest moest doen omdat ze wilde weten hoe ik er voor stond. Helaas, nog steeds geen nieuwe test gehad.

Login of registreer om te reageren