Patiënten gezocht die EMDR hebben ondergaan wegens angst bij COPD

23-11-2021 om 11:09 uur

Beste mevrouw, mijnheer,
mijn naam is Kris Mooren, ik ben longarts in Haarlem. Ik ben bezig met een onderzoek naar EMDR bij COPD. Dit is een veelbelovende nieuwe behandeling voor mensen die COPD hebben en daarbij angstklachten. Voor meer informatie kunt u eventueel deze pagina lezen: https://spaarnegasthuis.nl/nieuws/emdr-bij-kortademigheid.
Ik zou graag nog een aantal patiënten willen interviewen die deze behandeling hebben ondergaan. Voor u houdt dit een uurtje van uw tijd in. Ik kan naar u toekomen, zodat het u zo min mogelijk moeite kost.
Mocht u geïnteresseerd zijn, dan kunt u mij mailen op krismooren@hotmail.com. Ik neem dan contact met u op voor verdere uitleg.
Alvast hartelijk bedankt! Met vriendelijke groet, Kris

Login of registreer om te reageren
25-11-2021 om 10:13 uur

Niet ondergaan, wel erg geïnteresseerd hierin.
Ik heb ook ernstige enge aanvallen van benauwdheid, gebruik oramorph en zo nodig oxazepam bij paniek, want je komt in een kringetje, ernstig benauwd zorgt voor paniek, paniek zorg voor extra benauwdheid.
Verschrikkelijk om mee te maken en meermaals gedacht;dit was het dan...
Wel ooit lang geleden emdr gehad ivm rookverslaving, heeft mij niet geholpen, alsnog gelukkig wel kunnen stoppen.
Nu was emdr toen nog vrij onbekend en de therapeut wilde het uitproberen..
Succes en zou hier graag meer van lezen mocht er meer nieuws komen.

Login of registreer om te reageren
29-11-2021 om 08:59 uur

Beste Goudvisje, dankjewel voor je antwoord. Je beschrijft precies het probleem. Mensen die erg benauwd zijn geweest ontwikkelen vaak stikangst. Als je weer een keer benauwd wordt associeer je dat met de vorige keer dat het zo mis ging. Je gaat dan snel en oppervlakkig ademen. Bij COPD is dat precies de verkeerde manier van ademen. Immers je moet niet teveel inademen maar juist focussen op je uitademing, en die zo lang mogelijk maken. Tijdens een paniekaanval is dat bijna niet te doen. Het enige wat je wil is lucht inademen. Zo ontstaat een lastige vicieuze cirkel. Want als je teveel lucht inademt, "blaas je jezelf op", je zet de boel helemaal vast met lucht.
Onze ervaringen tot nu toe met EMDR zijn wel gunstig. Ik kan je zeker aanraden het te proberen. Als ons artikel klaar is zal ik het delen op dit forum.
Uiteraard zijn er ook andere manieren om dit probleem aan te pakken. Een fysiotherapeut die veel van COPD weet kan je bijvoorbeeld ook met dit probleem helpen. Ook de wetenschap dat je niet zomaar kan stikken, helpt veel mensen. (Wij zeggen altijd: je kan stikken als je je verslikt in voedsel, maar van COPD niet, immers de luchtpijp wordt door COPD niet afgesloten.)
EMDR voor rookstop ken ik niet. Het is een behandeling voor traumaverwerking, dus voor mensen die in een situatie zijn geweest waarin ze dachten (zoals jij zegt): "dat was het dan..."
Hartelijke groet, Kris Mooren.

Login of registreer om te reageren
29-11-2021 om 19:00 uur

@DokterKris, klopt inderdaad, heb zelf een boek gelezen over emdr, mijn dochter werkt hiermee, ze is psycholoog.
Met de rookverslaving deed het ook niets, dit was bij een hypnotherapeut, ze dacht dat er meer aan de hand was aan trauma uit verleden, heb dit ook maar 1x laten doen want wil best proefpersoon maar dit voelde niet goed, hypnose deed ook al niks :) maar dat terzijde.. De fysio helpt mij Indd en ook de psycholoog vd huisarts, mij helpt Indd door te herhalen :"ik kom hier doorheen, hoe erg t nu ook is, ik weet dat het voorbij gaat" soort mantra, ook doe ik moeilijke sommetjes in m'n hoofd, neurie langgerekte oooh en aaaaah 's en nu de laatste tip die ik kreeg van longarts vd non invasieve beademing :een kleine handventilator voor m'n gezicht te houden.
Niks helpt volledig maar het gekke is dat het idee dat ik iets kan doen, al wat helpt, naast wel de oramorph en oxa soms.
Want al weet ik, stikken gebeurt niet, wat is het vreselijk eng, ook t hart wat tekeer gaat of juist gaat fladderen.
Bedankt voor de uitleg, ik denk dat heel veel mensen al geholpen zijn met emdr, dit zou geweldig zijn om ook hiervoor in te zetten. Angst bij benauwdheid maakt ook nog bang om te bewegen, ook een groot nadeel.
Succes en ik lees er graag over, heel fijn dit soort onderzoeken!
Fijne avond 🍀

Login of registreer om te reageren
30-11-2021 om 10:04 uur

Beste Goudvisje (en andere geïnteresseerden),
een handventilator is inderdaad een heel goede truc (gewoon een kleine op batterijen, belangrijkste is dat hij genoeg luchtstroom maakt). Door het waaien bij je gezicht wordt je brein als het ware gefopt, dat er genoeg ademhaling is (althans dat denken we; het is een reflex). Vergelijk het met het open raam wat de meeste mensen met COPD ook prettig vinden.
Ook die mantra's waar jij het over hebt, zijn heel nuttig. Sommige patiënten schrijven hun eigen mantra op een kaartje/tegeltje/.... en leggen het in het dagelijks zicht. "Ik heb dit vaker gehad, het gaat weer voorbij, ik pak nu mijn ventilator..." zoiets, iets wat werkt voor jou.
Waar het eigenlijk om draait is: je bent niet bang voor de volgende benauwdheidsaanval, want je weet dat hij wel weer een keer zal komen. Het is beter om een plan te hebben, voor als je weer benauwd bent. Elke keer dat je er zelf weer doorheen komt, maakt je sterker.
Warme groet, Kris

Login of registreer om te reageren
30-11-2021 om 10:33 uur

Ik lees dit met veel interesse. Ik heb ook copd 4. Gelukkig nog geen nare ervaring gehad zoals @goudvisje , maar ben er wel bang voor. Als ik het goed begrijp fop je jezelf dus, zodat de gedachte ergens anders naar toe gaat.
Ik kijk uit naar het artikel. Ben ook al aan het kijken op internet voor informatie.
Groet Anna

Login of registreer om te reageren
30-11-2021 om 10:58 uur

@Anna50 , Klopt indd je fopt gedeeltelijk je hersenen, de benauwdheid is er wel echt maar de paniek kun je dan beter aan, ik zelf bekijk het zo: wanneer je een slechte dag hebt of slecht bericht, ligt het er maar net aan hoe je er over denkt, de 1 lukt het niet om het om te buigen, terwijl wanneer je er anders naar kijkt het kan helpen.
Het nare bericht is wel hetzelfde uiteraard maar je kunt er anders mee omgaan door een andere gedachte er op los te laten, ik kan bijv bij echt slechte dagen denken: dan heb ij dit maar weer gehad, kan het alleen maar beter worden...
Echt niet bij alles lukt dit, en ben je te benauwd en vertrouw je t niet, de arts bellen natuurlijk.
Maar geest en lichaam werken samen.
Ik hoop ook meer te lezen over emdr en copd en angst.
Ik ga ook nadenken om misschien toch emdr aan te vragen want zelfs met de trucjes heerst er nog te vaak paniek.
Ben ook heel blij met dit topic, er wordt zo weinig gemeld over angst, paniek bij benauwdheid
Blij met zulke artsen @DokterKris 🍀

Login of registreer om te reageren
30-11-2021 om 11:00 uur
Reactie op DokterKris

Op deze website staat een goede folder 'omgaan met benauwdheid':
https://palliatievezorgcopd.nl/wp-content/uploads/2021/10/Patientenfold…

PS schrik niet van het woord "palliatief". Veel mensen associeren dit met de laatste fase van het leven; zo is dit niet bedoeld: palliatieve zorg bij COPD gaat over manieren om de kwaliteit van leven te verbeteren.

Bedankt, alle info is welkom, nee schrik er niet vanaf! Het is maar een term...copd 4 noemen ze ook de laatste fase, kun je heel lang inzitten weet ik uit ervaring :)

Login of registreer om te reageren
30-11-2021 om 11:06 uur

Om over na te denken: als je iemand in een citroen ziet happen, dan loopt jouw mond vol speeksel. Wat betekent dit? Dat je brein dingen verwerkt die je ziet, hoort, ruikt of denkt, en dat dit ook iets doet met je lijf. Als je de trap ziet waar je een keer heel benauwd op bent geworden, voel je het alweer opkomen. Als je weet dat het vrijdag is, en je huisarts is er het weekend niet.... Ga zo maar door.
Dit soort kennis over benauwdheid hebben we nog niet zo lang. En we zijn nog aan het zoeken wat je hier als patient mee kan doen. Het hoopvolle bericht is dat je je klachten dus voor een deel kunt sturen. Iedereen doet dit op een andere manier.
@goudvisje: dokters leren van hun patiënten!

Login of registreer om te reageren
02-12-2021 om 12:08 uur

Fijn dat u er weer bent op het forum @DokterKris ! 😊🌹

Login of registreer om te reageren