Overleefstand-Werk icm met peuter en kleuter met astma, hoe dan? Oppas?

18-10-2021 om 20:27 uur

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier. Ik ben zelf bekend met astma en eczeem, mijn man ook, ik was tot voor kort stabiel. Onze twee kinderen van 2 en 5 helaas ook. De afgelopen paar jaar veel ziek en zeer gehad, en nu net weer in de lappenmand. Een lang verhaal, maar graag advies gevraagd. Hoe doen andere ouders dit??
Hoe combineer je de zorg met je werk en hoe regel je een bekwame oppas die indien nodig medicatie kan geven? Nationale hulpgids leverde niks op, buren/vrienden hebben geen oppas. Wat kan ik van school verlangen met het geven van medicatie? Wij staan volop in de overleefstand. Ik heb nu deels ouderschapsverlof. Familie en vrienden kunnen maar beperkt inspringen.

Bedankt voor de tips en adviezen!!

Lange verhaal:
Na veel ziek en zeer met de jongste laait ook de astma van de oudste weer op. Beiden lopen aan de kinderarts.

Peuter (2): eerste jaar voedselintoleranties waardoor altijd huilen, nu alleen nog een notenallergie met epipen ivm SEH opname vanwege die allergie, eczeem, pseudokroep, veel verkoudheden die door gingen naar piepen en hoge koorts en na 9 oorontstekingen buisjes en de neusamandel eruit. Regelmatig net niet opgenomen. Hij lijkt nu stabiel op flixotide 125, hij pakt wel elk virus van het kdv mee.

Kleuter(net 5) eerste 18 mndn heel veel ziek geweest met hoge koorts, benauwdheid en bijna opnames. Stabiel op flixotide 125 en evt salbutamol. Sinds hij naar school gaat en zwemt al 2 longontstekingen, elke maand een paar dagen thuis ivm ziekte( koorts, hoesten, etc). Hij is erg vermoeid in de klas. Bloedonderzoek kwam niks uit, röntgenfoto van de longen laat geen afwijkingen zien en kno gaf ook aan dat alles er goed uitziet👍🏻. Een paar dagen na deze onderzoeken verkouden, vlak erna op de SEH met verhoogde krakende ademhaling, kreunen, benauwdheid. Mega gepuft (elke 3 uur 8 puffs)met effect, dus naar huis. Afbouwen gaat heel moeizaam, de arts wilde nog even prednison uitstellen, snap ik.

Owja en ik heb nu ook een longontsteking. Qua werk, huishouden, laat staan jezelf of uit eten met je man of een vriendin. Hoe dan?

Login of registreer om te reageren
23-11-2021 om 21:53 uur

Hoi allemaal,

De korte versie, bedankt voor alle tips! We hebben weer even ademruimte!

De lange versie haha:

Bedankt voor de tip van maatschappelijk werk! Via de arts gevraagd en ik ben heel fijn geholpen! Nu weet ik bij wie ik terecht kan om te kijken welke mogelijkheden er zijn in ons geval en/of hoe je die aanvraagt zoals de zaken die jullie noemen.

Bij de huisarts geweest, de assistente gaf tips over hoe jezelf niet voorbij te lopen. Ik ken ze maar handig om weer even op te frissen ;-). Die gaf aan geen ander werk te gaan doen, omdat werk mijn ontspanning is en ik anders ‘s nachts achter de laptop ga duiken.

Opa en oma (70+) hebben voor het eerst op allebei gepast een nacht en dat ging beter dan gedacht. Zo konden wij even bijkomen. We willen ze niet te vaak vragen natuurlijk. Ook andere mensen hebben hulp aangeboden welke we gaan inzetten. Ik heb ook het nummer van een oud-medewerker van het kdv die wellicht wil oppassen. Perspectief geeft ruimte. En slaap helpt heel veel ;-).

De oudste bleek een longontsteking te hebben, de arts dacht eerst alleen astma maar toen ook de prednison niet aansloeg toch antibiotica en toen ging het eindelijk beter! De longontsteking was goed te zien op een longfoto. Langzaam kon hij school weer opbouwen. Inmiddels is er ook een longfunctietest gedaan, kno en bloed zijn gecheckt. Waarschijnlijk is er sprake van een astma component en een vatbaarheid voor virussen. Dat zijn longen dan hyperreactief reageren op het virus als het ware. En dat een virale longontsteking bij hem snel overgaat in een bacteriële longontsteking. Ik wist niet dat dat allemaal kon. Preventief antibiotica kunnen we overwegen als hij weer een longontsteking krijgt.

Door de flixotide te halveren naar 2x per dag 125 is zijn gedrag ook iets rustiger. De arts gaf aan dat als deze puffers cortosteroid bevatten welke van invloed kunnen zijn op het gedrag. Evt gaan we in de zomer 1 maand zonder proberen mits het kan, om te kijken wat er gebeurt.

Enfin, inmiddels snottert en hoest hij weer, we duimen dat het overwaaif!

Bedankt in ieder geval voor het oppeppen! Zo fijn om het even te delen met lotgenoten.

Groeten Marlène

Login of registreer om te reageren
25-11-2021 om 16:50 uur

Top! Wat ontzettend fijn dat je nu wat meer ruimte hebt, in oppas en in je hoofd. Ben blij voor je!

Login of registreer om te reageren
30-11-2021 om 14:16 uur

Wat fijn dat je meer ademruimte hebt! Dat is ontzettend belangrijk! Bij mijn zoon slaat een virale longontsteking direct over naar een bacteriële, dus dat stuk herken ik enorm. Als je dat weet houden de artsen er rekening mee en starten ze vaak eerst met antibiotica en later de prednison. (Althans zo werkt het bij onze zoon).
Heel veel sterkte, en hopelijk waait het gauw over!

Login of registreer om te reageren
24-10-2022 om 14:29 uur

Bedankt allemaal! Bedankt emsepens! Mamv2 ja dat he, dat je het aan ziet komen! Inmiddels korte lijnen met de artsen en dat ze het ook serieus nemen.

Nu weer een mindere periode, maar ik ben niet meer zo wanhopig als toen. Ik heb meer hulp en meer toekomstperspectief. Ook een psycholoog gaf het zetje in de goede richting, door bijv 15 min per dag iets voor mijzelf te doen en dat lukte.
Inmiddels zijn we 2 longontstekingen verder en krijgen we een verwijzing naar de kinderlongarts omdat ook de kinderarts er niet meer uitkomt. Hij doet het in ieder geval goed op antibiotica..
Gelijktijdig begon mijn peuter weer met terugkerende oorontstekingen ondanks de buisjes.
Dus door alle onrust speelt nu ook mijn eigen astma flink op, en dikke migraine dus helaas nu ziek thuis.
In de tussenliggende periodes kon ik het beter aan, en nu moet ik gewoon maar even pas op de plaats maken. Ik heb nu gelukkig wel korte lijntjes met alle artsen. Dat was vorig jaar een stuk lastiger waardoor het langer duurde dan nodig.

In jan/feb/mrt ging hij heel goed op preventieve ab!
Wij kregen corona in mei, weinig van gemerkt bij hem. Wel steeds verkouden en hoesterig geweest.
De week zonder puffers in juli gaf direct een longontsteking. Althans ze horen hem duidelijk, maar zien hem niet zo duidelijk op de foto. Prednison werd hij agressief van en helpt niet. Piepen doet hij nauwelijks en 8 pufjes doen niks. Maar zonder puffers dus ziek. Bloed is goed, geen afwijkingen. Vanaf 2e week van dit schooljaar verkouden, bronchitis continue en toen longontsteking. De kinderarts vermoedt evt een afwijking vd long en adviseert een ct-scan bij de kinderlongarts.

Enfin dit van mij afschrijven werkt al therapeutisch ☺️.

Login of registreer om te reageren
24-10-2022 om 14:31 uur

Owja en de nieuwe oppas slechts 1x kunnen inzetten, de 2e keer waren we ziek. Maar het feit dat het kan is al top!

Login of registreer om te reageren