Medicatie aangepast, advies gevraagd

09-11-2021 om 13:54 uur

Hallo allemaal,

De longarts heeft de medicatie aangepast vanwege toenemende benauwdheid en flinke hartkloppingen na de salbutamol.
Nu loop ik er tegenaan dat ik het lastig vind de tijden goed te verdelen. Is er iemand die misschien met mij mee wil kijken?

Ik gebruikte:
- 3 x daags 2 Foster
- 1 tot 4 x daags 2 Salbutamol

De medicatie is nu aangepast naar:
- 2 x daags 2 Foster
- 2 x daags 2 Atimos
- 1 tot 4 x daags ipratropiumbromide

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Login of registreer om te reageren
09-11-2021 om 18:23 uur

Ik zou de foster in de ochtend en avond nemen dus zodra je wakker bent en voor het slapen en dan de atimos (dat is de luchtwegverwijder uit de foster) die tussen de middag en rond avondeten en dan ipratropiumbromide is indien nodig neem ik aan? Dus die dan nemen als je het extra nodig hebt en dat is een kwestie van leren aanvoelen.
In het ziekenhuis hebben ze de tijden: 8-12-17-22 uur voor medicatie die 4x per dag moet. Afhankelijk van hoe je dagindeling is zou ik het daarop aanpassen. Ik reken meestal uit hoelaat ik wakker ben, hoelaat ga ik slapen en de tijden ertussen verdeel ik zo evenredig mogelijk en neem ik mijn medicatie.

Kan je hier iets mee?

Login of registreer om te reageren
09-11-2021 om 19:23 uur

Nckiie gaf al goede informatie. Hier is mijn idee als aanvulling.

Foster bevat formoterol en beclometason.
Formoterol is een langwerkende luchtwegverwijder. Het werkt na 1-3 minuten. De werking houdt ongeveer 12 uur aan.
Beclometason is een ontstekingsremmer.

Atimos (formoterol) is dus een langwerkende luchtwegverwijder. Maar dan zonder een ontstekingsremmer erbij.

Ipratropiumbromide (merknaam Atrovent of Ipraxa) is een kortwerkende luchtwegverwijder. Deze werkt na ongeveer 15 minuten, en is maximaal na 1-2 uur. Na 3-6 is uur is het uitgewerkt.
Normaal gesproken neem je ipratropium zo nodig.

Mijn innameschema zou hierbij zijn:
Voor het ontbijt en avondeten Atimos.
Na het eten de formoterol.
Waarom deze volgorde? Atimos krijgt de kans om je luchtwegen goed open te zetten. Dus is de oppervlakte van je longen zo groot mogelijk. En dan kan beclometason (ontstekingsremmer in Foster) zijn werk maximaal doen.
De ipratropiumbromide is vermoedelijk zo nodig. Dus die kun je over de hele dag nemen als je denkt dat het nodig is. Bij voorkeur preventief, als je weet van welke prikkels je last hebt (inspanning, vocht, pollen, enz)

Als je merkt dat je aan het einde van de dag of avond toch te moe of benauwd bent, kun je overwegen om of Foster (zou ik kiezen boven Atimos) op andere tijdstippen in te nemen. Dus een paar uur na de Atimos.
Het is dus ook een kwestie van uitproberen wat bij jou past en wat jij nodig hebt.
En het vooral makkelijk maken voor jezelf. Niet te krampachtig vasthouden aan allerlei tijden, maar meebewegen met je dagplannig.

Succes!

Login of registreer om te reageren
10-12-2021 om 16:31 uur

Ik gebruik ook 3x2 Foster en af en toe Ventolin (Salbutamol) indien nodig maar om eerlijk te zijn pak ik liever dan nog een 7de puf Foster tussendoor i.p.v de Ventolin. Ik mag max. 4x2 Foster nemen maar ik hou het bij 3x2.

Wanneer gebruik ik het? Bij het wakker worden, halverwege mijn dag en voor het slapen. Zo pak ik ongeveer iedere 8 uur 2 pufjes Foster.

Probeer goed uit te vinden welk medicijn het beste werkt, sommige medicijnen passen niet bij je en het is
ook zonde om een lange periode een medicijn te nemen dat weinig of niks doet.

Sterkte.

Login of registreer om te reageren