november 2021 - Ademhalingsoefeningen

01-11-2021 om 09:36 uur

Een longziekte maakt het ademen moeilijker. Naast je medicatie kunnen ademhalingsoefeningen soms verlichting bieden bij benauwdheid.

Er zijn verschillende mogelijkheden ieder met een eigen doel. Zo zijn er oefeningen die focussen op spraak, oefeningen om uithoudingsvermogen te verbeteren of oefeningen die focussen op ophoesten van slijm.

Hebben jullie ervaring met ademtherapie en wat heeft het jullie gebracht?

Login of registreer om te reageren
08-11-2021 om 14:34 uur

Ik heb geen ervaringen met ademtherapie, maar wel benieuwd naar zulke therapieën.

Login of registreer om te reageren
08-11-2021 om 16:16 uur

Ik doe ademhalingsoefeningen met mijn fysio. Afhankelijk van wat het probleem is voor het ophoesten van slijm, het verbeteren van mijn ademhaling (langzamer, omlaag krijgen, etc). Ik heb ook logopedie gehad en gebubbeld (lax-vox) maar dat hielp bij mij niet. Is ook gecontroleerd met een bloedgas maar gaf geen verbetering.

Ik heb zelf een beetje een hekel aan ademhalingsoefeningen maar ik merk dat nu na mijn exacerbatie dat als de benauwdheid beter gaat, mijn ademhaling nog wel ontregelt is en dan pas ik het wel weer toe. Het is wel fijn om handvatten te hebben die je toe kan passen als het nodig is maar zo standaard doen, heb ik de motivatie niet voor.

Login of registreer om te reageren
19-11-2021 om 10:31 uur

Mij niet meer gezien , in t begin op de fysio deed ik braaf de oefeningen , maar zodra ik op mijn ademhaling ga letten , ga ik hyperventileren en raak ik in paniek ..... daarom ook maar 1 yogales gedaan !!

Login of registreer om te reageren
23-11-2021 om 11:10 uur

Samen met de fysio ademhalingsoefeningen gedaan, zowel in rust, als hoe haal ik adem tijdens het bewegen / sporten.
Als je ademhaling "hoog" zit wordt je nl benauwder. Is inmiddels routine geworden en doe het als ik op de bank tv lig te kijken. Verder begonnen met yin yoga dat ook erg op de ademhaling werkt. Ik moet zeggen dat ik me er wel een stuk beter bij voel.

Login of registreer om te reageren