Overleefstand-Werk icm met peuter en kleuter met astma, hoe dan? Oppas?

18-10-2021 om 20:27 uur

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier. Ik ben zelf bekend met astma en eczeem, mijn man ook, ik was tot voor kort stabiel. Onze twee kinderen van 2 en 5 helaas ook. De afgelopen paar jaar veel ziek en zeer gehad, en nu net weer in de lappenmand. Een lang verhaal, maar graag advies gevraagd. Hoe doen andere ouders dit??
Hoe combineer je de zorg met je werk en hoe regel je een bekwame oppas die indien nodig medicatie kan geven? Nationale hulpgids leverde niks op, buren/vrienden hebben geen oppas. Wat kan ik van school verlangen met het geven van medicatie? Wij staan volop in de overleefstand. Ik heb nu deels ouderschapsverlof. Familie en vrienden kunnen maar beperkt inspringen.

Bedankt voor de tips en adviezen!!

Lange verhaal:
Na veel ziek en zeer met de jongste laait ook de astma van de oudste weer op. Beiden lopen aan de kinderarts.

Peuter (2): eerste jaar voedselintoleranties waardoor altijd huilen, nu alleen nog een notenallergie met epipen ivm SEH opname vanwege die allergie, eczeem, pseudokroep, veel verkoudheden die door gingen naar piepen en hoge koorts en na 9 oorontstekingen buisjes en de neusamandel eruit. Regelmatig net niet opgenomen. Hij lijkt nu stabiel op flixotide 125, hij pakt wel elk virus van het kdv mee.

Kleuter(net 5) eerste 18 mndn heel veel ziek geweest met hoge koorts, benauwdheid en bijna opnames. Stabiel op flixotide 125 en evt salbutamol. Sinds hij naar school gaat en zwemt al 2 longontstekingen, elke maand een paar dagen thuis ivm ziekte( koorts, hoesten, etc). Hij is erg vermoeid in de klas. Bloedonderzoek kwam niks uit, röntgenfoto van de longen laat geen afwijkingen zien en kno gaf ook aan dat alles er goed uitziet👍🏻. Een paar dagen na deze onderzoeken verkouden, vlak erna op de SEH met verhoogde krakende ademhaling, kreunen, benauwdheid. Mega gepuft (elke 3 uur 8 puffs)met effect, dus naar huis. Afbouwen gaat heel moeizaam, de arts wilde nog even prednison uitstellen, snap ik.

Owja en ik heb nu ook een longontsteking. Qua werk, huishouden, laat staan jezelf of uit eten met je man of een vriendin. Hoe dan?

Login of registreer om te reageren
19-10-2021 om 13:50 uur

Mijn neef heeft een hartafwijking en lag de eerste jaren van zijn leven veel in het ziekenhuis met hart en longproblemen. Het maatschappelijk werk van het ziekenhuis heeft veel geholpen met ideeen en tips. Kun je daar naar verwezen worden door de kinderarts? of misschien is doorverwijzing niet eens nodig.

Login of registreer om te reageren
19-10-2021 om 14:52 uur

Dat klinkt behoorlijk pittig ja.
Misschien een mogelijkheid bij het zwemmen van de oudste. Met 5 jaar is een normale leeftijd hoor. Maar het kan helpen om hem er nu af te halen. En met 7, 8 of 9 jaar opnieuw op zwemles. Dan heb je meer spiermassa en dus meer kracht. Dan kost zwemles veel minder energie, gaat het sneller en kost het minder geld.

Een bekwame oppas die ook medicijnen kan geven als nodig. Dat zou met astmamedicijnen wel moeten kunnen denk ik.
Andere ouders laten weten dat je een oppas zoekt. Op school, de supermarkt of een buurtcentrum een briefje hangen. Of via een website of app een oppas zoeken.

Sterkte en succes.

Login of registreer om te reageren
19-10-2021 om 14:57 uur

Je zou ook met de kinderarts je zorgen kunnen delen, hij weet waarschijnlijk ook wel wie je kan helpen in deze pittige situatie.

Login of registreer om te reageren
19-10-2021 om 16:19 uur

Dat is een hele zware taak!

Vroeger, dan praat ik over twintig jaar geleden bestond er een speciale financiële regeling. Je werd er door niemand op gewezen, het is een soort aanvulling op de kinderbijslag bij chronisch zieke kinderen. De ik dacht TOG regeling. Ik heb even gezocht hij bestaat nog steeds, via de sociale Verzekeringsbank. Dubbele kinderbijslag. Onze dochter had jeugdreuma en daardoor kwamen we daarvoor in aanmerking. Ik ben overigens een jaar thuis gebleven bij haar, omdat ze overal ontstekingen had. En de dag bestond uit medische dingen, rusten, soms een uurtje school, fysio, ziekenhuizen enz.

Er kan soms meer dan je denkt qua tegemoetkomingen, rugzakjes, maar bij mijn dochter ook extra boekensets, laptop enz.

Vraag zeker hulp bij maatschappelijk werk, maar ik wens je heel veel sterkte.
Belangrijk is dat mensen weten over jullie situatie zeker op school. Misschien is er een leerkracht met ervaring.

Heel veel kracht en sterkte
Jippie

Login of registreer om te reageren
20-10-2021 om 05:44 uur

Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie reacties! Heftig Jippie en Emsepems! Ik denk dan altijd, dit is ‘maar’ astma.

Ik heb het al meermaals aangegeven bij de kinderarts, die gaat er echter niet op in. Ik ga maatschappelijk werk zeker proberen, goede tip!

Ik had zorgoppas oid geprobeerd, dat leek mij ideaal, die werkt alleen samen met gecontracteerde gemeentes helaas. Ik ga verder zoeken.

Klopt inderdaad dat zwemmen op latere leeftijd sneller gaat ivm spiermassa. Stoppen met de zwemles wil ik liever niet daar we aan het water wonen, maar ik neem het wel mee als optie naar de arts, bedankt Suus.

We zijn nog erg aan het sappelen op het moment, het afbouwen van de puffs gaat bijna niet. Dus ik ga maar weer bellen.

Groeten Marlène

Login of registreer om te reageren
20-10-2021 om 05:48 uur

School weet ervan inderdaad, de juf is nog beginnend. Maar het is inderdaad slim om daar weer even te overleggen wat er kan!

Login of registreer om te reageren
20-10-2021 om 07:01 uur

Soms kan de gemeente via de WMO je ook ondersteunen maar daar kan maatschappelijk werk je vast ook over informeren.

Login of registreer om te reageren
20-10-2021 om 09:09 uur

Hier heeft alleen mijn jongste astma. Maar misschien zou je de longfondsadvieslijn eens kunnen bellen? Die hebben ons een paar jaar geleden ook heel erg goed geholpen met adviezen en welke stappen te nemen. Dit betrof overigens iets heel anders.
Ik ben zelf op den duur een andere baan gaan zoeken waarin ik volledig flexibel ben met thuiswerken. Het werk wat ik nu doe kan ik overal doen, als ik mijn laptop maar heb en wifi. Ik wilde onze familie en vrienden ook deze zorg niet altijd over laten nemen. Mijn man is overigens niet overgestapt van baan, maar gaat nog steeds iedere dag naar zijn werk (bouwvakker).
Op school ligt er een noodplan klaar met onder andere een verklaring dat wij toestemming geven dat de leerkrachten de medicijnen mogen toedienen, dit is een protocol hier op school. Inmiddels is mijn zoon 12 en doet het zelf, maar heeft nog wel andere medicatie waar die verklaring nodig voor is.

Login of registreer om te reageren
20-10-2021 om 12:08 uur

Dank je Daantje!

Ow dank Mama v2! Daar kan ik ook veel mee. Dat noodplan ga ik bespreken. We hebben wel zoiets voor de jongste op het kdv rondom een allergie.
Ik werk zelf in het hoger onderwijs 2 dagen, ivm ouderschapsverlof, mijn man werkt fulltime. Mijn andere taken dan lesgeven zijn wel flexibel in te plannen, maar de lessen niet. Maar dat is nu ook bijna niet meer te doen. Ik ga overleggen wat er kan binnen mijn organisatie. Ik snap jouw keuze. Bedankt voor het delen van jouw ervaring!

Login of registreer om te reageren