Vergoeding en werkzaamheid allergietabletten

13-10-2021 om 08:53 uur

Ik slik al jaren Xyzal vanwege allergie en dat is tot volle tevredenheid. Er was eerder gesteggel bij de apotheek die mij een generiek middel probeerde aan te smeren, maar uiteindelijk is dat goedgekomen. Maar nu is er weer gedoe. De apotheek beweert dat Xyzal niet meer vergoed wordt door de zorgverzekeraar. Ik kan het wel krijgen, maar dan moet ik het zelf gaan betalen. Dus heb ik inwendig morrend maar het vervangende middel aangepakt. Maar ik merk duidelijk toename van mijn klachten nu. Vanmorgen werd ik wakker met een "volle neus", moest meteen gaan snuiten, daarna begon ik te niesen, mijn ogen gingen jeuken. Ik heb gelukkig nog een paar Xyzalletjes achter de hand gehouden, voor het voorjaar, maar ik heb er vanmorgen toch maar eentje ingenomen. En het werkt! Ik kon anders niet naar de supermarkt, want je wordt nu natuurlijk zo argwanend bekeken. Herkennen jullie dit? Geen vergoeding meer, nu een generiek middel en toename van klachten? Ik ga er natuurlijk nog wel over mailen met mijn zorgverzekeraar, eens kijken wat ik daar nog kan bereiken.

Login of registreer om te reageren
13-10-2021 om 10:48 uur

Heb je al een recept op basis van medische noodzaak voor de echte xyzal? Dan moeten ze het na proef met een generiek middel als het goed is gewoon weer vergoeden.

Login of registreer om te reageren
13-10-2021 om 13:21 uur

Nee nog niet @Daantje. De laatste keren liep het via mijn huisarts. Maar als ik bij mijn longarts ben zal ik dit gaan bespreken, die heeft misschien meer invloed. Mijn huisarts heeft meer een houding van: ach, het zal niet uitmaken. Ik klaag nooit over generieke middelen, maar dit zit toch echt niet tussen mijn oren. De echte halen mijn klachten weg en de andere niet.

Login of registreer om te reageren
13-10-2021 om 16:31 uur

O, altijd vervelend ja, dit gedoe.
Als het allemaal niet lukt met Xyzal, kun je je arts om een ander middel vragen. Er zijn heel veel meer middelen dan vroeger, dus misschien is er iets anders wat ook naar wens werkt.

Hopelijk krijg je alsnog voortaan Xyzal zonder gedoe.
Succes!

Login of registreer om te reageren
14-10-2021 om 12:06 uur

Ik heb hetzelfde probleem met de aerius. Staat medische noodzaak op mijn recept maar is elke keer weer gedoe. Meestal moet ik een keer per jaar de generieke accepteren vanwege dat ze weer een nieuwe gevonden hebben bij de verzekering die je eerst geprobeerd moet hebben. Doen we braaf en daarna weer de originele. Laatste keer vond de apotheker dat ik de generieke ondanks medische noodzaak moest blijven gebruiken. Niet geaccepteerd en gezegd dat ik dat niets slik, want slik niet iets wat totaal niet helpt. Uiteindelijk heeft de huisarts de apotheker gebeld, om of een ander alternatief te geven of weer de originele. Werd de originele.
Ook mij werd gezegd dat ik het zelf moest betalen, iets wat ik niet heb.

Login of registreer om te reageren
21-10-2021 om 11:05 uur

Mijn allergie medicijnen werden wel vergoed maar de fabrikant besloot te stoppen met het op de markt brengen. Van 1 merk wist ik zeker dat het niet hielp. Uiteindelijk heb ik gegoogeld wat in mijn eigen medicijnen zat en ben gaan kijken wat er wel vergoed werd en heb net zolang vergeleken totdat ik iets vond wat ik wel kon gebruiken en vergoed werd.
Hetzelfde met mijn ontstekingsremmers, die worden niet meer vergoed, ben ik ook zelf alles gaan vergelijken en heb er gelukkig 1 gevonden die zelfs nog minder bijstoffen heeft.
Vaak klopt het dat de generieke medicatie wel dezelfde werkzame stof heeft maar alle bijstoffen die erin zitten veroorzaken vaak de klachten.
Ik moet nu het gevecht aan omdat de apotheek aangegeven heeft dat mijn Seretide niet meer vergoed wordt, ik ga in veel dingen mee maar ik ga echt NIET aan andere longmedicatie. Het heeft lang genoeg geduurd voordat we een goede combi gevonden hebben. Geen zin om zelf een longaanval uit te lokken door te gaan experimenteren.

Login of registreer om te reageren