Huishoudelijke hulp (WMO)

13-10-2021 om 11:11 uur

Vorig jaar heb ik al eens een aanvraag gedaan bij de WMO voor huishoudelijke hulp. Ik woon alleen en heb geen vrienden of familie in de buurt die langdurig mijn huis kunnen schoonmaken. Ze hebben mijn aanvraag toen geparkeerd omdat het nog goed genoeg ging maar ik kon contact opnemen als dat niet zo was.

Omdat ik nu al drie weken ziek thuis ben en amper iets kan, ga ik samen met de ergotherapeut nu toch een aanvraag doen. Ik weet dat het slim is en dat zegt de ergotherapeut ook maar ik vind het wel confronterend. Ik ben 35 en ik kan niet eens mijn eigen huishouden doen.

Hoe is jullie ervaring? Moest je lang wachten? Is je aanvraag snel goedgekeurd of kostte dat veel moeite? Had je nog een verklaring van een arts ofzo nodig? Heb je een fijne hulp gekregen? Zijn ze flexibel? Hoe vind je het om iemand in je huis te hebben? Is het een beetje zoals je het zelf ook zou doen en willen? Voor hoe lang heb je een indicatie gekregen?

Ik merk dat het me meer doet dan ik verwacht had hoewel het denk ik ook wel rust geeft als het geregeld is.

Login of registreer om te reageren
13-10-2021 om 13:24 uur

Ik kan niet in jouw portemonnee kijken, maar als je financiën enigszins toereikend zijn, kun je beter zelf iemand inhuren. Ik heb een aantal maanden bij iemand gewerkt die ernstig astma kreeg na een operatie. En ze hadden het huis verbouwd, dus alles lag onder stof. Ze wilde me persé betalen en bood 25 euro voor een ochtend. In de praktijk kwam dat op 3 uren neer, want ik kijk nooit zo op de klok als ik bezig ben. dus nog geen tientje per/uur. Bij de WMO vragen ze ook wel een eigen bijdrage. Maar weet niet hoeveel.

Login of registreer om te reageren
13-10-2021 om 13:47 uur

Ik heb geen geld voor een particuliere hulp. Eigen bijdrage voor de WMO is 19 euro per maand.

Login of registreer om te reageren
13-10-2021 om 16:21 uur

Met mijn huishoudelijke hulp ben ik heel tevreden. Ik hoop dat ze nog lang blijft, en dat mijn indicatie te zijner tijd verlengd wordt.

De wachttijden zijn momenteel wel richting de vier maanden of langer. Althans, dat hoorde ik van een ouder stel, wat een aanvraag heeft lopen nu. En dat is vast per gemeente wel verschillend.
Daarbij is er ook een personeelstekort bij dergelijke hulporganisatiees, waardoor de wachttijden kunnen oplopen.

Login of registreer om te reageren
14-10-2021 om 09:13 uur

Ik heb hulp via de WMO, geregeld en betaal € 19 per maand.
Ik heb een eigen PGB en heb mijn schoondochter als huishoudelijke hulp voor 2uur per week.
Ik vond in deze corona tijd, heel belangrijk dat mijn huishoudelijke hulp te vertrouwen was en van mijn situatie op de hoogte was.
Dit ivm mijn kwetsbare longen.

Login of registreer om te reageren
14-10-2021 om 09:14 uur

Kost het je veel tijd en moeite om de administratie te doen voor je PGB?

Login of registreer om te reageren
14-10-2021 om 09:17 uur

Ik vond het prima te doen en fijn het in eigen hand te hebben. Minste fouten en gedoe :)

Login of registreer om te reageren
14-10-2021 om 09:58 uur

Wanneer moet je kiezen of je zorg in natura wil of via een PGB? Is dat pas tijdens of na het gesprek met iemand van de gemeente?

Login of registreer om te reageren
25-10-2021 om 14:41 uur

Ik heb al 4jaar huishoudelijke hulp via de WMO. Van af het begin geen enkel probleem, ik ben er zo blij mee. Vanaf nu moet ik zelfs nog meer uren hulp hebben. 2 uur per week. Fijn contact met mijn zorgverlener. Weer eerlijk en duidelijk ,doe je niet ( misschien uit schaamte) beter voor dan je bent. Je houd alleen je zelf voorde gek. Je doet je zelf tekort.

Login of registreer om te reageren
27-10-2021 om 10:24 uur

Wat je zegt is wel een terecht punt. Ergens schaam ik me er wel voor dat het allemaal zo ver gekomen is dat ik het niet meer zelf kan. Ik vind het ook heel moeilijk om mijn netwerk om hulp te vragen. Gelukkig gaan ze er heel goed mee om. De ergotherapeut heeft de aanvraag geschreven en als je dat leest is het best confronterend, dat je denkt, gaat dit over mij?

Ik heb vanmorgen de gemeente gebeld hoe het ervoor staat maar helaas hebben ze een achterstand en verwachtte ze dat het nog wel langer dan zes weken gaat duren. Ze zien dit ook als een nieuwe aanvraag en het maakt blijkbaar niet uit dat ze vorig jaar toegezegd hadden het snel te regelen als het nodig was. Het scheelt wel dat ze al informatie hebben dat als ze het straks oppakken ze niet helemaal bij nul moeten beginnen.

Gelukkig komt mijn ex-vriend dit weekend helpen met wat dingen. Dan kan ik er weer even tegen.

Login of registreer om te reageren