Astma achteruitgang

27-09-2021 om 12:11 uur

Hou allemaal.

Ik heb astma en daarnaast ook factor 5 leiden en het Ehler Danlos Syndroom.
Meerdere embolies gehad en door de EDS in een rolstoel en ga ik nu snel achteruit. ( ben 38 jaar)

Net moest ik voor een longfunctie en die verpleegkundige zei dat het niet goed was en een scan wou aan vragen. Mijn longinhoud is van vorig jaar 90 naar 65% gegaan.. ook altijd benauwd buiten adem en een borrelende ademhaling ( volgens mijn man )
Ik heb al een oneindige antibiotica kuur wat niks doet. En vernevelen ook..
De art belt mijn 4 oktober op..

Maar ik maak mij wel zorgen.. kan ik ineens copd hebben ? Of stel ik mij aan?

Gr Brenda

Login of registreer om te reageren
27-09-2021 om 12:17 uur

Aanstellen doe je je sowieso niet. Onderhandeld astma kan een copd achtig beeld geven maar ook bij astma kan je longfunctie flink dalen maar gelukkig ook wel weer stijgen. Wellicht hebben de embolie en de ehlers danlos ook invloed maar dat durf ik niet te zeggen. Bespreek het met je arts

Login of registreer om te reageren
27-09-2021 om 19:47 uur

Je stelt je sowieso niet aan!
Ik sluit me aan bij Daantje, je longarts heeft de uitslagen van het hele longfunctie-onderzoek en kan er waarschijnlijk meer nuttigs over zeggen ook met de combinatie van de longembolieën die je hebt gehad en je EDS.
Snap dat je enorm geschrokken bent, hopelijk vliegt de tijd voorbij en heb je snel je antwoorden. Succes

Login of registreer om te reageren
29-09-2021 om 08:38 uur
Reactie op Juno92

Je stelt je sowieso niet aan!
Ik sluit me aan bij Daantje, je longarts heeft de uitslagen van het hele longfunctie-onderzoek en kan er waarschijnlijk meer nuttigs over zeggen ook met de combinatie van de longembolieën die je hebt gehad en je EDS.
Snap dat je enorm geschrokken bent, hopelijk vliegt de tijd voorbij en heb je snel je antwoorden. Succes

Ja klopt maar dat duurt nog even vandaag dat ik het hier vraag

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
01-10-2021 om 06:37 uur

Beste Brenda

Je bent 38 jaar lees ik en dan maak je je natuurlijk zorgen als je hoort dat de longfunctie achteruit gaat. Ik kan zo van een afstand moeilijk zeggen wat er aan de hand is. COPD is het niet. COPD is een geleidelijke verslechtering van de longfunctie in de loop van de jaren en begint meestal pas na je 40-ste als je flink heb gerookt of andere schadelijke stoffen hebt geinhaleerd. Wat ik goed vind dat de longarts gelijk een scan gaat maken om verder te kijken wat er aan de hand is. Hopelijk wordt dat snel duidelijk en kan er iets aan gedaan worden. Veel sterkte.

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen, longarts

Login of registreer om te reageren
01-10-2021 om 06:51 uur
Reactie op Longarts Serge van Wolferen

Beste Brenda

Je bent 38 jaar lees ik en dan maak je je natuurlijk zorgen als je hoort dat de longfunctie achteruit gaat. Ik kan zo van een afstand moeilijk zeggen wat er aan de hand is. COPD is het niet. COPD is een geleidelijke verslechtering van de longfunctie in de loop van de jaren en begint meestal pas na je 40-ste als je flink heb gerookt of andere schadelijke stoffen hebt geinhaleerd. Wat ik goed vind dat de longarts gelijk een scan gaat maken om verder te kijken wat er aan de hand is. Hopelijk wordt dat snel duidelijk en kan er iets aan gedaan worden. Veel sterkte.

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen, longarts

Dank u voor u antwoord

Login of registreer om te reageren
01-10-2021 om 17:21 uur

Ik kreeg net de test binnen .. en mijn longfunctie is 45%

Login of registreer om te reageren