Leeftijd bij revalidatie en wel genoeg klachten hiervoor?

05-09-2021 om 17:07 uur

Beste allemaal,

Onlangs ben ik weer bij de longarts geweest en hij gaf aan dat ik qua astma medicatie volledig maximaal zit en dat, nadat cf en pcd zijn uitgesloten, longrevalidatie te overwegen valt. Ik ben ergens heel blij dat dit aangeboden wordt, maar vraag mij anderzijds ook af of het mij gaat helpen en ben daarom erg benieuwd naar jullie ervaringen (heb er al heel wat gelezen hier op het forum!).
Zo heb ik altijd het idee dat revalidatie vooral is voor patiënten die zo veel benauwdheidsklachten hebben dat het dagelijks leven bijna niet meer lukt... maar of dat een reëel beeld is weet ik niet... Zelf ben ik namelijk zelden meer benauwd (even afkloppen ;) ), maar hoest ik wel altijd en heb ik vaker wél dan geen longinfectie. Wel kan ik prima (nog) stukken fietsen, lopen en soms skeeleren/traplopen. Alleen lukt stage door de vele infecties eigenlijk niet en werken ook steeds minder.

Ook vroeg ik mij af of jullie iets weten over de gemiddelde leeftijd bij revalidatie, zelf ben ik namelijk begin 20...

Alvast erg bedankt voor het delen van jullie ervaringen!

Login of registreer om te reageren
05-09-2021 om 18:48 uur

Hoi, ik ben eind 20 en heb 2x gerevalideerd waarvan 1x in nl en 1x in Davos. Bij beide revalidaties waren de klinische beelden heel wisselend. Van mensen die nauwelijks wat konden tot mensen waarvan je bijna dacht waarom ben je hier je oogt zo fit. Uiteraard weet je dat er meer speelt en schijn kan bedriegen.

De leeftijd verschilt enorm van net volwassen (echt net 18 jaar) tot in de 70-80 (ook met alleen astma). Bij beide revalidaties zat ik met mensen van in de 20 waar ik goed mee kon praten over onze ziekte en studie/stage/werk etc. Maar toen ik in Davos kwam was ik wel de jongsre in de groepen erna kwamen ook meer jongeren, toch vond ik dat niet echt een probleem en heb ik nog contact met de wat ouderen (we schelen 10-30 jaar). Mocht je nog persoonlijke vragen hebben mag je die altijd via pb stellen :)

Login of registreer om te reageren
06-09-2021 om 02:40 uur

Je longarts stelde jou een revalidatie voor. Dat is altijd spannend.

Leeftijden variëren van 17 tot en met in ieder geval 87 (misschien nog hoger, maar dat weet ik niet). Het is afhankelijk van wie zich aanmeldt.
Het is vooral hopen dat je iemand treft waarmee het klikt. In dat opzicht net zo spannend als een nieuwe school of werkomgeving.

Het is herkenbaar dat je je afvraagt of je wel genoeg klachten hebt voor een revalidatie. Veel revalidanten vragen zich dat af.
Er zijn allerlei redenen waarom je een verwijzing krijgt. Het primaire doel van een revalidatie is voor iedereen anders. Denk aan medicatie afbouwen om thuis weer meer speelruimte te hebben, het even niet alleen hoeven doen, onderzoeken of de diagnose juist is (een longarts twijfelt soms ook) als je vastloopt in omgaan met je longziekte, in korte tijd efficiënt conditie opbouwen, enzovoort. Je kunt dus niet zomaar zeggen dat je x klachten moet hebben om te mogen revalideren. Je longarts kijkt breder dan naar het aantal fysieke klachten, en dat doen ze tijdens een revalidatie ook.
Belangrijk is om voor ogen te houden dat je longziekte niet als sneeuw voor de zon verdwijnt. Maar je kunt wel leren om er anders mee om te gaan waardoor sommige dingen makkelijker gaan. Medicatie, leefstijl, werk, sport, hobby's, voeding, ...: je hele leven wordt in sneltreinvaart onder de loep genomen en op alle gebieden krijg je handreikingen om dingen anders aan te pakken. Het is aan jou om eruit te halen wat jij nodig hebt en wat bij jou past. Dat is voor iedereen anders. Want persoon x studeert, y heeft een gezin, werk en mantelzorg voor ouders, en z zit ziek thuis.

Succes met je keuze!

Login of registreer om te reageren
06-09-2021 om 16:29 uur

Ik heb gerevalideerd in 2012 en 2014, toen was ik 26 vs 28. Ik denk dat heel veel mensen de vraag stellen of ze niet te goed of te slecht zijn om te revalideren maar iedereen heeft een individuele afweging waardoor jij en je arts denken dat het je iets kan brengen. Het is voor iedereen een individueel proces. Variërend van medicatie/prednison afbouwen tot conditie opbouwen tot weer meer kunnen of weer kunnen reintegreren op werk. Een beetje wat Suus eigenlijk ook al zegt.

Login of registreer om te reageren
07-09-2021 om 07:25 uur

Heel erg bedankt voor de fijne, uitgebreide en bemoedigende reacties!

@Nckiie ik ga je op een later moment zeker even een pb doen, dankjewel!

Login of registreer om te reageren
10-09-2021 om 09:44 uur
Reactie op Dreamer

Beste allemaal,

Onlangs ben ik weer bij de longarts geweest en hij gaf aan dat ik qua astma medicatie volledig maximaal zit en dat, nadat cf en pcd zijn uitgesloten, longrevalidatie te overwegen valt. Ik ben ergens heel blij dat dit aangeboden wordt, maar vraag mij anderzijds ook af of het mij gaat helpen en ben daarom erg benieuwd naar jullie ervaringen (heb er al heel wat gelezen hier op het forum!).
Zo heb ik altijd het idee dat revalidatie vooral is voor patiënten die zo veel benauwdheidsklachten hebben dat het dagelijks leven bijna niet meer lukt... maar of dat een reëel beeld is weet ik niet... Zelf ben ik namelijk zelden meer benauwd (even afkloppen ;) ), maar hoest ik wel altijd en heb ik vaker wél dan geen longinfectie. Wel kan ik prima (nog) stukken fietsen, lopen en soms skeeleren/traplopen. Alleen lukt stage door de vele infecties eigenlijk niet en werken ook steeds minder.

Ook vroeg ik mij af of jullie iets weten over de gemiddelde leeftijd bij revalidatie, zelf ben ik namelijk begin 20...

Alvast erg bedankt voor het delen van jullie ervaringen!

Login of registreer om te reageren
10-09-2021 om 10:14 uur

Mooi uitgelegd suus!

dreamer, er is poliklinische revalidatie (dat heeft daantje gedaan) en revalidatie in een revalidatiecentrum (dat heeft nckii gedaan , en ik ook)

er is al veel over revalidatie geschreven, kijk maar eens onder de zoekfunctie.
veel succes bij het beslissen van je juiste keuze!

Login of registreer om te reageren
12-09-2021 om 07:45 uur

Dankjewel @emsepems ! Ik had de zoekfunctie inderdaad al gebruikt en veel ervaring gelezen :)

Login of registreer om te reageren