Xolair

18-08-2021 om 20:31 uur

Hoi,

Zoals verschillende onder jullie, gebruik ik ook Xolair om mijn astma onder controle te krijgen. Tot nu toe heb ik het altijd in het ziekenhuis in mijn armen (elke arm 1 spuit) gekregen, maar ik hoop het zelf te mogen spuiten in de toekomst. Waar spuiten jullie de Xolair? Mijn longarts gaf aan dat buik of bovenbenen mogelijke plaatsen zijn.

Bedankt!

Login of registreer om te reageren
18-08-2021 om 21:21 uur

Ik spuit in mijn buik. Dat deden we in het ziekenhuis ook al gauw omdat ik op mijn armen uitslag kreeg.

Login of registreer om te reageren
22-08-2021 om 09:28 uur

Ik spuit dupi ipv Xolair, maar vanaf begin zelf in mijn buik gespoten, 1x in mijn arm laten spuiten omdat mijn buik toen niet mocht ivm eczeemplekken. Ook met fragmin en fraxiparine prik ik bij voorkeur in mijn buik, daarmee ook uit nood eens in mijn been geprikt maar vind ik minder fijn en vaak pijnlijker.

Login of registreer om te reageren
22-08-2021 om 10:07 uur

Het zou fijn zijn als je zelf mag spuiten, succes!

Login of registreer om te reageren
22-08-2021 om 10:12 uur

Het moet subcutaan, dus niet in een spier. Je buik is vaak het makkelijkste omdat je hier vaak wel een rolletje hebt om je huid te pakken:)

Login of registreer om te reageren
22-08-2021 om 10:22 uur

@Tamia https://www.novartis.nl/sites/www.novartis.nl/files/Xolair_150_sol_PIL_…

Hier staat aan het einde welke plaatsen je kan spuiten en hoe je moet spuiten. Uiteraard wordt dit in het ziekenhuis ook allemaal uitgelegd en gecheckt of je het zelf kan en met instructies voor thuis etc. Maar zo kan je alvast een beetje kijken en je erin verdiepen. Je zou ook kunnen vragen of je alvast zelf mag prikken dan kan je kijken wat jij fijn vindt. Ik prik mezelf liever dan dat iemand anders het doet dus heb het vanaf moment 1 zelf gedaan, maar snap dat niet iedereen zo is! Zo kan je onder begeleiding alvast oefenen, misschien vind je dat wel fijn:)

Login of registreer om te reageren
22-08-2021 om 12:08 uur

Nckii dan gooi ik gauw mijn reactie weg, dank! Domdomdom van mij!!!

Login of registreer om te reageren
22-08-2021 om 12:12 uur

Bedankt voor alle reacties!

Hier in Zwitserland, waar ik woon, wordt Xolair normaal altijd door een arts gegeven. Maar aangezien mijn Belgische longarts aangeeft dat ik dit probleemloos zelf kan doen, wil ik toch proberen om toestemming te krijgen om het thuis zelf te injecteren. Vandaar dat ik goed voorbereid probeer te zijn, zodat ik het volgende keer met mijn Zwitserse arts kan bespreken. Ik weet niet of het gaat lukken, maar ik kan het alleszins proberen.

Login of registreer om te reageren
22-08-2021 om 13:12 uur

Het is wel belangrijk als je thuis gaat spuiten dat je in het verleden nooit een reactie gehad hebt na injectie. In het farmacotherapeutisch kompas (een naslagwerk voor medici in Nederland) staat ook aangegeven dat je na de eerste drie keer zelf zou moeten kunnen spuiten als de arts dat geschikt acht.

Login of registreer om te reageren
22-08-2021 om 13:26 uur

Mijn Belgische longarts, die mij reeds jaren opvolgt, vindt het voor mij perfect veilig om Xolair zelf te injecteren. Ik weet dat Xolair geen lichte medicatie is, maar ik heb zelf nog nooit allergisch gereageerd op Xolair of een ander medicament. Zwitserland heeft echt gewoon andere gewoontes ;).

Login of registreer om te reageren