onderzoek

19-07-2021 om 13:52 uur

Goedemiddag, ik moet elk jaar naar de naar de praktijkverpleegkundige om me een longtest te doen en bloed te laten prikken enz., verleden week kreeg ik een brief met een vragenlijst, omdat door corona alles schriftelijk moet, ik heb dit geweigerd omdat ik vind dat dit niet kan. Ik heb copd en 40% longinhoud, ik zou graag jullie mening horen.
Groetjes Tillie.

Login of registreer om te reageren
19-07-2021 om 15:39 uur

Ik denk dat de praktijkverpleegkundige dit alleen zo doet als het verantwoord is, dus ik zou het wel met de vragenlijst doen. Maar natuurlijk, als je vragen hebt of er onrustig van wordt: bellen voor advies en antwoord :-)

Login of registreer om te reageren
19-07-2021 om 17:00 uur

Op basis van jouw informatie is het voor mij onduidelijk wat er precies schriftelijk met een vragenlijst moet, en waarom. Wel ga ik er vanuit dat er goed over nagedacht is bij wie ze zo handelen zoals ze nu doen.
Maar als ik het er niet mee eens zou zijn, dan zou ik een belafspraak maken met de praktijkverpleegkundige. En haar vragen om een toelichting te geven over de nieuwe (tijdelijke ?) werkwijze. Zo nodig je extra vragen te stellen. Met die informatie kun je alsnog beslissen of je wel of niet mee gaat in de nieuwe werkwijze, en de consequenties daarvan dragen.

Succes!

Login of registreer om te reageren
20-07-2021 om 10:20 uur

Best lastig.
Er zijn m.i. geen overkoepelende organisaties die spirometrie ontraden (zie o.a. het artikel dd 10 juni 2021 van de CAHAG over het weer “herstarten van spirometrie in de huisartsenpraktijk” www.cahag.nl) . Het NHG (Nederlands Huisartsen Genootschap www.nhg.org) ) geeft echter wel een aantal aanwijzingen voor het uitvoeren van een spirometrie. Hun advies:
Verricht alleen spirometrie waarmee een duidelijke zorgvraag beantwoord wordt. Hanteer hierbij de volgende prioritering:

Diagnostische spirometrie voor astma en/of COPD
Evaluatie toegenomen klachten
Evalueren van aangepast medicamenteus beleid
Als er sprake is van een verhoogde ziektelast bij een rokende COPD- patiënt of ongecontroleerd astma

Een routinematige jaarlijkse controle past eigenlijk niet in dit rijtje. Mogelijk dat de huisarts zich daarop zal baseren.
Vragenlijsten zoals de CAT, CCQ en SGRQ nemen overigens een steeds belangrijker plaats in bij de vraag hoe ernstig de COPD ervaren wordt door de patient. Zeker als dit soort lijsten met een zekere regelmaat worden ingevuld zijn dat uitstekende handvatten voor de behandelend artsen. Zo’n vragenlijst negeren lost niks op.
Ik zou wel aan de huisarts vragen waarom er geen spirometrie uitgevoerd kan worden en ook wanneer dan wel weer ?

Login of registreer om te reageren
20-07-2021 om 13:52 uur

Ik heb gisteren de praktijkverpleegkundige gebeld en zei tegen haar dat ik de vragenlijst niet heb ingevuld en toen zei ze tegen mij, dat ze een afspraak met me gaat maken, dus ik ben gerustgesteld, bedankt voor jullie reacties.

Login of registreer om te reageren