Behandeling allergisch astma

10-06-2021 om 07:33 uur

Beste heer, mevrouw,
Ik ben bekend met allergisch astma (hooikoorts, huisstofmijt). Ik gebruik nu foster 200 2 x 1, montelukast voor de nacht, fluticason 2 maal daags en levocetrizine 1 maal daags wat van de doktersassistente nu naar 2 maal daags mag.
Met de huidige pollenconcentratie hou ik de astma hiermee alleen niet onder controle. Ik hou vanaf 12.00 ramen en deuren dicht en hang was binnen op. Ik heb in mijn tienerjaren een desensibilisatiekuur (Alutard) gedurende 3 jaar gehad voor de hooikoorts. Door de montelukast heb ik het weer enigszins hanteerbaar gekregen deze week maar van een goede controle is niet te spreken. Daarvoor (ik was het een tijdje gestopt vanwege wat bijwerkingen) was het gewoon ronduit slecht met meerdere acute aanvallen per dag. Ik mag de foster nog verhogen naar 2 x 2 maar daarna zit ik op mijn maximale medicatieschema.
Mijn eerste vraag: Heeft het zin nog een keer een desensibilisatiekuur te doen gezien dat het lang terug is (ik ben nu 40 jaar) of zal dat weinig doen gezien de hooikoorts sinds 5 jaar weer toenemend aanwezig is en elk jaar weer meer lijkt toe te nemen?
Mijn tweede vraag: Zijn er nog andere (nieuwe) opties/medicijnen om de astmaexacerbatie door hooikoorts te verminderen?
NB: Ik zie geen longarts meer. De huisartsenpraktijk zou het weer over gaan nemen maar toen kwam corona... Normaliter heb ik alleen exacerbaties in de winter; dus het huidige probleem heb ik nog niet aan een (long)arts voorgelegd. Ik weet ook niet of mijn huisarts alle nieuwste inzichten weet, hoe tevreden ik verder ook over de praktijk ben. De medicatie van de longarts werkt wel veel beter dan wat ik daarvoor had.
Ik hoop dat u wat erover kunt uitleggen of aangeven of en wat er nog voor opties zouden zijn anders dan het huidige beleid.
Met vr.gr. Hanna van Baaren

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
17-06-2021 om 08:47 uur

Beste mevrouw Van Baaren, beste Hanna

Ik weet niet of desensibilisatie zinvol is, maar in ieder geval is het goed te bekijken waar de hooikoorts het meest effect op heeft. Mochten het neusklachten zijn dan zou lokaal hier een aanpak voor kunnen worden aangepast. Eventueel door in de neusspray de nasale steroid te combineren met een nasaal antihistaminicum. Ook het spoelen met nebules of simpelweg zoutwater van de neus geeft soms enige lokale verbetering. Indien het strikt de longen betreft noopt dit wellicht tot een andere aanpak.
Hierbij heb ik overigens ten dele ook de tweede al beantwoord. Indien het astma instabiel is en de huisarts of POH er niet met u uit komt kunnen ze altijd nog overleggen met de longarts of hernieuwd verwijzen.

Groet, Peter van Tilburg

Login of registreer om te reageren