benauwd gevoel bij warm weer

03-06-2021 om 12:13 uur

Hebben jullie nu ook dat je een beetje benauwd voelt als je naar buiten gaat?
Ik ben 53 jaar, heb astma. Ik gebruik Qvar dagelijks en Salbutamol zo nodig. Misschien moet ik gewoon weer erg wennen aan de warmte, ik zit het liefst binnen met dit weer. In de loop der jaren (denk ook de overgang) kan ik steeds minder goed tegen de warmte.
Lijkt alsof ik geen adem krijg, ik voel me net een hond; ik moet haast met open mond ademhalen.

Hebben meer mensen dit?

Login of registreer om te reageren
03-06-2021 om 12:14 uur

Ps de huisarts heb ik gebeld, dus ik wacht nog even af wat hij zegt over medicatie-aanpassing of ophoging.
Het voelt gewoon zo beroerd met dit warme weer.

Login of registreer om te reageren
03-06-2021 om 12:32 uur

Misschien helpt t om op deze pittigere dagen vaker de Salbutamol te pakken!

Login of registreer om te reageren
03-06-2021 om 12:34 uur

Ja hoor, heel herkenbaar. Warmte maakt ademen voor mij ook lastiger. Zeker als het nog iets vochtiger wordt met net-niet-regen, of onweersbuien na een aantal warme dagen.
Wat rustiger aan doen, je agenda aanpassen of extra luchtwegverwijder nemen kan helpen.

Sterkte deze zomer. Hopelijk zonder hittegolven!

Login of registreer om te reageren
03-06-2021 om 12:49 uur

Dank jullie. Ik kan me het gewoon niet meer zo voorstellen van 'vroeger' dat ik dat ook had... Heb al van kinds af aan astma, juist in de winter had ik veel last.
Nu hoop ik inderdaad dat het niet zo heel heet wordt deze zomer, anders inderdaad rustig aan doen.

Login of registreer om te reageren
03-06-2021 om 14:20 uur

Astma kan een heel grillig ziektebeeld zijn.
Klachten kunnen per uur, dagdeel, dag, week, maand, seizoen, jaar en/of levensfase wisselen.
Vooral heel lastig als het jarenlang heel stabiel is geweest. Dan moet je echt je lijf opnieuw leren kennen.
Succes!

Login of registreer om te reageren
03-06-2021 om 15:45 uur

Sluit me aan bij bovenstaande. Gister was het nog goed te doen en gisteravond merkte ik aan mijn luchtwegen dat het weer ging omslaan en vandaag ook beduidend meer last. Droge hitte kan ik goed tegen, al moet ik wel aan de hitte wennen verder qua lichaam. Het vochtige weer kan ik heel slecht tegen en zeker met zoals Suus01 het mooi beschrijft de net-niet-regen of onweersbuien zijn voor mij enorm vervelend.

Stiekem kijk ik dus wel uit naar een zomer van 20-25 graden met een luchtvochtigheid die lekker laag is๐Ÿ˜… gister was het wel erg overdreven met 30 graden:p

Login of registreer om te reageren
04-06-2021 om 12:15 uur

Heel herkenbaar, gisteren ochtend kwam ik buiten en voelde het gelijk. Op die dagen doe ik het hoognodige en puf eventueel wat extra ventolin.

Een jaar geleden kon ik me dat moet voorstellen dat ik dat nu zo zou zeggen, wilde het niet accepteren, maar nu ik het wel heb geaccepteerd gaat het ook een stuk beter.

Login of registreer om te reageren
05-06-2021 om 09:09 uur

Ik heb een hekel aan warm weer, alles boven de 25 graden.. Maar gelukkig heb ik niet meer last van astma met de warme dagen. tenzij er vuurkorven en barbecues aangaan.

Login of registreer om te reageren
05-06-2021 om 09:31 uur

Ohhh die vuurkorven zijn vreselijk hier in de buurt, mijn buren weten van mijn longproblemen, maar daar trekken ze zich niks van aan, dus als ze hem aanhebben ga ik maar naar binnen met alles dicht.

Net als de kachels in de winter, kan niet wachten op het verbod.

Login of registreer om te reageren
05-06-2021 om 16:49 uur

Inderdaad ook ik heb erg veel last van de hitte en de luchtvochtigheid ondanks al mijn puffers, we hebben nu een airco laten hangen zodat het binnen in ieder geval comfortabel is

Login of registreer om te reageren