Erg afgevallen, helemaal geen trek

05-04-2021 om 09:30 uur

Hoop dat iemand mij een beetje kan helpen. Heb zware copd met 24/7 zuurstof en ben de laatste tijd erg afgevallen omdat ik helemaal geen trek heb. Weet iemand misschien wat licht verteerbaar eten wat waar je wel van aankomt. Kant en klare drankjes kan ik me niet veroorloven want hier in Griekenland moet je helaas alles zelf betalen. Het enige wat ik van het ziekenfonds krijg is de zuurstofconcentrator voor in huis en de medicijnen. Alvast bedankt.

Login of registreer om te reageren
05-04-2021 om 09:41 uur

Hallo, ik kreeg het advies om vla, kwark, cake, dingen met slagroom te eten. Als je daar tenminste van houd.
šŸ˜Š Maar geen magere vla o.i.d. Noten is ook goed. Spullen ook waar eiwit inzit, is belangrijk ook voor de spieren. Jammer, dat ik die folder niet meer heb. Daar stond alles zo beetje in.

Ik hoop dat er nog anderen zijn die nog meer weten.

Login of registreer om te reageren
05-04-2021 om 10:39 uur

Licht verteerbaar eten bevat vaak minder voedingsmiddelen, zo is beschuit licht verteerbaar en kaas wordt gezien als absoluut niet licht verteerbaar.
Volgens mij is een diƫtiste hier verbonden aan de deskundigen op het forum. Wellicht dat uw vraag daar goed op zijn plek is. Dus onder het kopje vraag het de deskundige.

Aangeraden wordt om voldoende eiwitten binnen te krijgen, maar eiwitten vullen en kunnen zwaar op de maag vallen. Vaak kleine beetjes kunnen ook helpen.
Noten, peulvruchten, bonen, linzen etc zijn goede eiwitbronnen en wellicht kunt u dit verwerken in soep dat het makkelijker weg te krijgen is voor u. Kan me voorstellen dat flinke maaltijden kauwen ook veel energie kost.
Verder worden vaak volle melkproducten ook aangeraden, daar zitten ook weer suikers en vetten in.

Toch zou ik zeggen kijk of u met een diƫtiste kunt overleggen wat voor u het beste is, er zijn allemaal standaard tips maar ieder lichaam reageert toch anders en waarom is uw eetlust zoveel afgenomen is dat alleen aan de copd te wijten of speelt er nog meer? Lastig aangezien u in Griekenland zit, maar wellicht dat het hier via het forum toch mogelijk is om de juiste hulp te krijgen zodat u zich weer wat fitter gaat voelen en voldoende voedingsstoffen binnen krijgt.

Sterkte!

Login of registreer om te reageren
05-04-2021 om 11:21 uur

Wanneer je erg bent afgevallen is het wijs om dit te bespreken met je huisarts. er kan immers ook een andere oorzaak zijn dan copd.
blijkt het wel de copd te zijn, dus zou ik zelf naar een dietiste stappen met verstand van copd. afvallen of slecht eten is echt niet goed voor je.
sterkte!

Login of registreer om te reageren
06-04-2021 om 09:34 uur

Bedankt voor jullie anrwoorden. Ga kijken wat ik kan doen.

Login of registreer om te reageren
06-04-2021 om 11:59 uur

Wat je ook zou kunnen doen is -als er bij de arts geen andere ziekte blijkt te zijn- een dietiste in nederland bellen voor informatie. telefonisch consult. Je zult dit zelf moeten betalen maar krijgt dan wel een goed advies.
succes

Login of registreer om te reageren
08-04-2021 om 10:00 uur

Kan je daar drinkvoeding krijgen wat vergoed wordt?

Login of registreer om te reageren
06-05-2021 om 10:55 uur

Dit kan je doen via je longarts.
Die stuurt je dan door naar een diƫtiste en via hun kan je dan een drinkvoeding.
Toen ik dat kreeg na een bloedvergiftiging werd dat vergoed.

Login of registreer om te reageren
15-05-2021 om 11:15 uur
Reactie op Anna50

Kan je daar drinkvoeding krijgen wat vergoed wordt?

Hier wordt helaas niets vergoed. Maar probeer smoothies te maken die veel calorieen hebben. Lukt niet altijd maar blijf proberen.

Login of registreer om te reageren
15-05-2021 om 12:38 uur
Reactie op elenirodos
Reactie op Anna50
Kan je daar drinkvoeding krijgen wat vergoed wordt?

Hier wordt helaas niets vergoed. Maar probeer smoothies te maken die veel calorieen hebben. Lukt niet altijd maar blijf proberen.

Er is ook van dat poeder wat je door eten kunt doen, ik dacht fantomalt , dit is koolhydraat rijk maar er is ook eiwitrijk poeder, dit kun je dan door al je eten doen indien nodig, misschien eerst eens vragen aan je arts of degene die je hierover kunt bellen of mailen wat voor jou het beste is, die poeder is in Nederland niet zo heel duur , misschien heb je familie die het kunnen kopen en evt opsturen?
Of misschien zelf te bestellen ?
Sterkte, Jolien

Login of registreer om te reageren