Longen optrainen

04-04-2021 om 17:20 uur

L.s.,
Sinds 2 jaar heb ik enorm veel last van mijn longen. Volgens de longarts geen copd maar ik blijf continu hoesten en steeds witter sputum ophoesten. Het gaat steeds harder en vaker . Parfum, pittig eten of stof brengt mij in de problemen. De blauwe puf in combinatie met de bruine brengt weinig verlichting. Wie heeft ervaring met de paarse en wat kan ik doen om mijn longen op te trainen. Ik ben 50 jaar.

Login of registreer om te reageren
05-04-2021 om 00:41 uur

Vervelend, zo continu hoesten. Naast antwoord op je vragen, denk ik nog wat meer mee. Hopelijk kun je er iets mee.

Je noemt enkele prikkels. Kun je die vermijden? Of preventief de blauwe puffer nemen?

Heb je een goede hoesttechniek? Een longfysio kan je die leren.
Als je hoest, stop je met de activiteit waarmee je bezig bent. Even de tijd nemen om te hoesten, bijkomen, en dan weer verder gaan.
Klinkt misschien gek, maar hoesten kan ook gewoonte worden. Dan moet je jezelf leren stoppen met hoesten.

Je longconditie kun je verbeteren door veel beweging en/of sport. Eventueel onder begeleiding van een longfysio.

Hoe de paarse, bruine, blauwe of andere kleur puffer uitpakt, is heel persoonlijk. Dat hangt van veel individuele factoren af. In de loop van je leven verandert dat vaak nog. Dat moet je dus zelf ervaren.
Als het om ontstekingsremmers gaat (onder andere paars of bruin) mag je daar ook best een week of zes voor uittrekken, normaal gesproken.

Succes!

Login of registreer om te reageren
06-04-2021 om 16:42 uur

Dank je wel Suus. Ik ga er tegen aan!

Login of registreer om te reageren