Theolair ?

23-03-2021 om 10:22 uur

Hallo

Laatste maanden is de theolair met moeite door de apotheek uit buitenland gehaald maar ook dat lukt nu niet meer. Iemand idee of ergens nog wel te krijgen is? Of is echt alles uut de handel?

Login of registreer om te reageren
24-03-2021 om 18:26 uur

Hier is het te koop: viata.be
Sterktes wijken iets af misschien, overleg met uw arts.

Login of registreer om te reageren
Moderator
24-03-2021 om 20:44 uur

Hi Chatelaine
Overleg inderdaad eerst met je arts voordat je dit soort dingen gaat bestellen!

Login of registreer om te reageren
27-03-2021 om 19:46 uur
Reactie op Klaas9

Hier is het te koop: viata.be
Sterktes wijken iets af misschien, overleg met uw arts.

Ik kom het niet vinden waar moet ik kijken?

Login of registreer om te reageren
27-03-2021 om 19:47 uur
Reactie op Daantje

Ik sprak vanmiddag de longverpleegkundige en die beaamde dat het een drama is met de theolair en dat het alleen nog verkrijgbaar is via de poli apotheken.

Balen.... hier lukt via beide polie apotheek ook niet

Login of registreer om te reageren
28-03-2021 om 11:21 uur

Gwenny gaf een nogal sceptische reactie, weet niet waarom.

Er word al jaren geklaagd over de slechte beschikbaarheid van de theolair.
Het merk is:

XANTHIUM . Theophyllin
met vertraagde afgifte

Verkrijgbaar in diverse sterktes, hetzelfde als de Theolair maar van een andere fabrikant.
Nogmaals, overleg met je arts in verband met de dosering, hij kan makkelijk uitrekenen welke dosering je per
hoeveel uur moet nemen om aan je originele voorschrift te komen.

Login of registreer om te reageren
28-03-2021 om 11:32 uur

@Klaas9 ik denk omdat theolair een medicijn is wat nogal enorm veel bijwerkingen heeft en zeker niet de minste en de dosering ook best nauw komt en altijd gecontroleerd moet worden bij verandering of de spiegel dan wel goed is.
Zelf vind ik het ook heel raar dat een middel met een flinke lijst aan serieuze bijwerkingen en veel contra-indicaties vrij verkrijgbaar is in een land naast ons.

De reactie van Gwenny vind ik persoonlijk helemaal niet sceptisch, maar gewoon dat het met de arts overlegd moet worden.
Ik zelf geloof echt wel dat het precies hetzelfde medicijn is en de werking hetzelfde etc, alleen daarom ben ik des te meer echt heel erg verbaasd.

Login of registreer om te reageren
28-03-2021 om 14:32 uur

Hallo Ncklle,

Ik vermeld ook duidelijk dat het van belang is met je arts te overleggen.
Uiteraard heeft het zoals alle medicijnen bijwerkingen.
Toch schrijven longartsen het niet voor niets voor.
Wat mij verbaasd is dat dit middel wat al meer dan een eeuw bekend is opeens niet meer wordt geleverd en dat apothekers niet bereid zijn om er een bereiding van te maken.
Theophyline kost bijna niets en een goede apotheker kan met relatief weinig moeite een bereiding maken.
Helaas zijn bijna alle apothekers de laatste jaren onderdeel van grote ketens en ligt de focus op zoveel mogelijk winst genereren en niet meer op de patiënten.
Medicijnfabrikanten zijn niet meer geïnteresseerd in de productie omdat er niet genoeg geld aan kan worden verdiend omdat er geen patenten meer op rusten.

Login of registreer om te reageren
28-03-2021 om 14:50 uur

Om medicijnen te mogen bereide moet je faciliteiten hebben en aan normen en richtlijnen voldoen. De meeste apotheken lukt dat niet omdat bijna niets meer bereid wordt en wat nog wel meestal in een paar centrale apotheken in Nederland.

Login of registreer om te reageren
28-03-2021 om 15:46 uur

Dat klopt, dat is precies mijn kritiek :)
In de meeste andere landen maken apothekers wel zelf dingen, dat is oorspronkelijk ook hun beroep, en daar zijn ze ook voor opgeleid, tegenwoordig zijn het meer store managers en boekhouders.
Ik heb al meerdere discussies met mijn apotheker hierover gehad.
Waarom denk je dat ze het niet meer in het buitenland willen bestellen?

Login of registreer om te reageren
28-03-2021 om 17:08 uur

Mee eens hoor dat ik het ook vreemd vind dat het nauwelijks leverbaar is en het kost inderdaad weinig, ik denk ook dat daar het probleem ligt deels. Dat het te goedkoop is ofzo en niet genoeg oplevert. Stel je voor dat medicatie betaalbaar is en helpt...
Ik heb ook ervaren hoeveel meer lucht het me geeft, helaas waren de bijwerkingen zo heftig dat ik per direct moest stoppen en daar baal ik wel van. Anderzijds met al het gedoe eromheen ben ik ook wel blij dat ik dat niet heb. Heb het bij een ander medicijn ook al wat slecht leverbaar is en vaak in Duitsland besteld moet worden en ik kan echt geen dag zonder.

Ik hoop voor iedereen die het gebruikt dat er toch een keerpunt komt en het middel weer goed leverbaar is gewoon in NL:)

Login of registreer om te reageren