Allergisch voor Leer

16-02-2021 om 15:23 uur

Hallo lotgenoten,

Ik was altijd in de veronderstelling dat ik met leer geen problemen had tot afgelopen jaar.

Ik wou mijn twee- en driepersoonsbank vervangen voor een leren hoekbank.
De oude banken naar de stort en de nieuwe hoekbank in mijn woonkamer gezet maar in de loop van de dag
merkte ik dat ik er allergisch voor was en het werd steeds erger. Daardoor heb ik deze bank snel weer verkocht.
Toen was ik er even helemaal klaar mee en besloten dat ik pas weer op zoek ga naar een bank nadat ik verhuisd ben.
In plaats daarvan wou ik een fauteuil zodat ik toch nog een beetje kan liggen en rusten in de woonkamer.
Nu heb ik ook al weer twee fauteuils gekocht en beide hetzelfde probleem, ik ben er allergisch voor en niet zo'n beetje ook.
Ook deze twee fauteuils weer verkocht.

Stoffen meubels kan ik ook niet tegen.

Toch ben ik niet altijd allergisch voor leer, het is soms en niet altijd.
Bij mijn ouders ben ik niet allergisch voor de fauteuils en hun bank, bij mij thuis heb ik ook meerdere stoelen van leer zonder problemen.

Na wat googelen zie ik dat het waarschijnlijk zo is dat het leer behandeld is met chromaat.

Nu wil ik dus in de toekomst graag een hoekbank die niet behandeld is met chromaat.

Ik denk dat ik op zoek moet naar een hoekbank van kunstleer of onbehandeld leer.

Af en toe word ik er wel een beetje moe van.

Zijn er meer mensen met vergelijkbare problemen?

Groetjes Mark

Login of registreer om te reageren
17-02-2021 om 09:51 uur

Ik heb geen problemen met allergie. Maar je hebt het ook met stoffen banken zeg je. Wij hebben pas een nieuwe bank en dat is polyester. Ziet er gewoon uit als een stoffen bank. Misschien is dat iets voor je.

Succes met het zoeken! Lijkt me heel naar.

Login of registreer om te reageren
27-02-2021 om 19:43 uur

Het is een heel lastig probleem, wat ik enigszins herken. Sinds ik vorig jaar een eigen woning heb, waar alles nieuw is, is mijn astma zwaar ontregeld. Zo erg, dat ik inmiddels elders verblijf om de longen rust te geven. Er is een geur in het huis waar mijn longen absoluut niet tegen kunnen, maar ik weet niet waar de geur vandaan komt (en of dat het is). In ieder geval is het iets in mijn huis wat hyperreactiviteit veroorzaakt.

Wat ik wel weet, is dat alle nieuwe producten stofjes uitstoten, die mettertijd zullen afnemen. Vergelijk het met de geur in een nieuwe auto, die na een paar jaar ook weg is. Probleem is alleen dat niet duidelijk is hoelang het precies duurt.

Wat de bank betreft: kan je het afdekken met een kleed (wat je kan wassen), of behandelen met een soort coating? Ontgeuren kan misschien ook helpen.

Succes in ieder geval!

Login of registreer om te reageren
11-07-2021 om 17:58 uur

goede avond ik heb ook een allergie voor echt leer heb een allergie voor kaliumdichromaat 3+ en cocamidopropijlbetaine1+ en natriumbenzoaat1+ dus dat houd in dat ik speciale schoenen moet kopen chroomvrij ongelooid leer en ik heb echt last van eczeem heel erg dus ben verplicht die schoenen te kopen en ik krijg niks vergoed omdat het niet medisch is ik ben een patient bij een huidarts ben altijd op zoek naar medicijnen voor astma en eczeem de juiste creme of zalf ik heb koelzalf zonder rozenolie die gebruik ik voor onderhoud die is wel lekker voor mijn huid ik kreeg van de week prednison omdat ik zoveel jeuk had maar ben halfverwege gestopt ik was helemaal onpasselijk ervan en begon op te zwellen heb een zwaardere zalf gekregen die smeer ik nog wel maar moet ook wel voorzichtig mee gesmeerd worden ben al jaren bezig en soms heb ik een uitbraak en dan moet ik onder de puva de lichtbank en dat helpt nogal een ellende maar ja ,het zal moeten want die jeuk is verschrikkelijk ben altijd op zoek naar van alles, vind het zalig als ik geen jeuk heb en dat ik niet onbewust aan het krabben bent .

Login of registreer om te reageren