Nog maar 10% longinhoud

20-02-2021 om 00:06 uur

Hoi,

Mijn moeder heeft copd gold 4 met nog maar een longinhoud van 10% en ze is 51. Ze wilt nu stoppen met roken en is nu aan het minderen maar hoe minder ze rookt hoe benauwder ze word en meer slijm ze krijgt. Nu heb ik gelezen dat in sigaretten een luchtwegverwijdende stof zit en je longen beter gaan werken als je stopt waardoor je slijm omhoog komt maar dan vraag ik me af is het dan wel verstandig bij zo’n extreme copd te stoppen? Ze zit nu op 3-6 peuken pd en krijgt al extreme aanvallen, ze kan soms geeneens meer tv kijken en vaak moeilijk slapen ondanks ze doodop is van al het ademen. Zou intensief naar fysiotherapie gaan (ze gaat nu al een jaar niet meer) en stoppen met roken nog een verschil kunnen uitmaken? Of is het gewoon letterlijk afwachten tot haar lichaam het niet meer kan verdragen..? Kan iemand mij ook uitleggen wat precies de doodsoorzaak is want de longarts zegt dat ze niet kan stikken maar in coma zal raken, is dat zo en hoe zie je dat aankomen? Als zij van die aanvallen heeft (die een paar keer per week voorkomen of zelfs meerdere keren op een dag) vind ik het heel beangstigend en moeilijk in te schatten wanneer ik het alarmnummer moet bellen oid. Ik heb nog veel meer vragen maar ik laat het voor nu even hierbij!
Groetjes

Login of registreer om te reageren
22-02-2021 om 09:51 uur

Beste Anon,

Wat vervelend dat het niet goed gaat met je moeder. Ik kan me voorstellen dat dit veel vragen oproept en dat het ook voor jou heel angstig is als je ziet dat je moeder aanvallen heeft.

Stoppen met roken is de belangrijkste stap in de behandeling van COPD. Het heeft dan ook altijd zin om te stoppen met roken. Hiermee wordt verdere schade aan de longen voorkomen. Je moeder kan hulp krijgen bij het stoppen met roken. Graag verwijs ik je voor advies over stoppen met roken naar de site https://www.rokeninfo.nl/vraag/hulp.

Ernstige benauwdheid kan voelen als stikken. Veel mensen met COPD zijn hier bang voor. Het is goed dat jullie dit al bespreken met haar longarts. Er zijn medicijnen die het gevoel van benauwdheid kunnen verminderen.

Het verloop van COPD is in grote lijnen onvoorspelbaar. Het is heel begrijpelijk dat je veel vragen hebt. Je mag ons altijd bellen om daar eens over te praten. Iedere situatie en iedere patiënt is weer anders. Tijdens een gesprek kunnen we je beter informeren. Wij zijn op werkdagen te bereiken tussen 09.00 en 17.00 uur op 0900-2272596.

Met vriendelijk groet,
De Advieslijn

Login of registreer om te reageren
24-02-2021 om 11:36 uur

10% longinhoud zal je moeder niet hebben. Dan lig je zwaar aan de zuurstof in het ziekenhuis.
Daarom is het verstandig om te stoppen, nu nog.
Geef je longen schone lucht, geef ze nog een kans. elke 5% die je opknapt is een zeer grote stap.
Je moeder moet niet doem denken, maar knokken voor wat ze waard is. Voor jou en je toekomst.
Laat ze weer naar de fysio gaan. En zoek hulp.
Sterkte voor jou en je moeder.

Login of registreer om te reageren
25-02-2021 om 09:55 uur

@Anon , wat verdrietig dat je moeder zo slecht is nu, door het stoppen kan ze indd wat benauwder zijn en meer slijm krijgen,ik zou fysio aan huis vragen ,zij kunnen je moeder ook helpen met slijm ophoesten enz.
Je maakt je best veel zorgen,wat logisch is,misschien is het goed om een afspraak te maken met haar huisarts,dan op huisbezoek bij je moeder waar jij ook bij aanwezig bent,dan kun je eens rustig alles vragen en overleggen,
De huisarts krijgt ook alle info vd Longarts binnen dus weet er ook alles over te vertellen en soms ook gerust te stellen.
Het is erg weinig 10%maar het zijn momentopnames dat blazen,wanneer ze stopt kan ze zo maar weer meer blazen!
Dat cijfertje alleen zegt niet alles het gaat erom wat ze nog kan en de kwaliteit van leven.
Die is vaak met wat aanpassingen nog te verhogen.
Gebruikt ze morfine voor de erge aanvallen?ik gebruik zelf oramorph, dit zou je eens met haar huisarts of LA kunnen bespreken, dit onderdrukt de ergste benauwdheid iets.
Sterkte, lief dat je zo voor je moeder zorgt en info verzameld.
Het valt niet mee!
Groetjes, Jolien

Login of registreer om te reageren
26-02-2021 om 12:27 uur

Bedankt voor de reacties iedereen.

Haar zuurstofgehalte is wel goed normaal maar ze heeft wel 10%, paar jaar geleden 15%. Maandag had ze het zo zwaar dat ik de ha van dr moest bellen, die is gekomen en heeft de ambulance gebeld. Ze is dus opgenomen in het ziekenhuis maandag. Vanmorgen heeft ze dan ook voor het eerst aan de zuurstof gezeten omdat ze niet uit haar longaanval kwam. En die longaanvallen vragen zoveel energie van haar.. ze is ook zo erg afgevallen terwijl ze sondevoeding heeft. Maar de dokters kunnen verder niks behalve vernevelen en weten ook niet wat de oorzaak hiervan is behalve dat het nou eenmaal slechter gaat. Ze heeft geen longontsteking oid. Ik vroeg of dit kon door het stoppen met roken maar hij wist de bijwerkingen daarvan niet.

Ik had ook nog wat gelezen over via een dispenser himalaya zout inhaleren tegen slijm en irritaties maar daar kon ook niks over verteld worden omdat die niet wist of dat irritatie kon opleveren.

Ze gebruikt geen morfine meer maar dat zal ik gaan overleggen, dankjewel!

Nu weet ik het ook even verder niet meer, ik moet eerlijk zeggen dat ik het idee heb dat dit ziekenhuis weinig van COPD afweet, ik heb niet echt het gevoel dat ze alles proberen.. Weet iemand wat ik verder nog kan vragen of voorstellen? Zit echt met mn handen in het haar!

Zit ik ook nog met de twijfels over het reanimeren etc, had 2 jr geleden ofzo besloten dat ik dat wel wilde, maar ze willen me nu gaan overtuigen dat dat niet slim is. Heb er ook het 1 en ander over opgezocht en begin ook wel op mijn besluit terug te komen en wil het misschien dan ongedaan maken. Maar het is zo dubbel, het voelt dan alsof je niet alles geprobeerd hebt..

Login of registreer om te reageren
26-02-2021 om 15:49 uur

Hallo Anon,

Het is een moeilijke tijd voor je moeder en jou. Ik kan me voorstellen dat je graag meer wil weten over wat er nu aan de hand is. Ik zou een familiegesprek met de arts aanvragen zodat deze kan vertellen wat er aan de hand is en/of hoe ze denken haar te gaan behandelen.
Ook kun je misschien een gesprek vragen met medisch maatschappelijk werk of met een geestelijk verzorger. Zij kunnen jullie begeleiden met vragen, die allemaal door je hoofd schieten en waar niet direct een antwoord of oplossing voor is. Door er over te praten kun je je zorgen delen en wordt het mogelijk om je beslissingen beter te overdenken.

Sterkte en groeten van Spirit.

Login of registreer om te reageren
27-02-2021 om 14:50 uur

@Anon, ben het eens met Spirit, wat ik ook al schreef, vraag een gesprek aan
Vernevelen met zout, kan Indd ook irritatie geven, vaak zijn ze niet zo voor expirimenteren, zeker niet wanneer 't slechter gaat.
Fluimucil kan 't slijm wel los krijgen, vraag daar eens naar en naar Oramorph.
Ook zou je info kunnen vragen over evt een interne revalidatie, omdat ze nu zo slecht is, dat is rustiger dan steeds op en neer erheen, alleen moet ze dan wel echt stoppen met roken.
Moet ze uiteindelijk toch, zelfs 2 sigaretten zijn teveel.
Sterkte en houd moed!! Vertrouw je iets niet, geef het goed aan, het is niet altijd opzettelijk, vaak hebben ze t niet door wanneer ze vaag zijn.
Ze kunnen ook nog overleggen met andere ziekenhuizen wanneer dit nodig mocht zijn.

Login of registreer om te reageren
27-02-2021 om 19:24 uur

Hallo,

Bedankt voor jullie reacties. Ze is ook gestopt met roken, ik geloof sinds zondag helemaal, en sowieso nu ze in het ziekenhuis ligt kan ze natuurlijk ook niet roken. Als goed is mag ze maandag of dinsdag naar huis als ze geen heftige aanvallen meer krijgt. Zoals ik al zei heb ik al een arts gesproken in het ziekenhuis en ook aan de telefoon met haar eigen longarts (en de huisarts hier thuis gezien maandag) maar ik word daar gewoon niet wijzer van. En ze is uitbehandeld dus ze kunnen verder niks doen meer. Ze had wel van de week een slijmoplosser gekregen in de vernevelaar (weet de naam niet) maar daar moest ze bijna van kosten en omdat ze zo’n ondergewicht heeft zijn ze er daarom meteen mee gestopt. Ik zal die fluimucil en oramorph benoemen, dankjewel!

Ik heb gelezen dat in ons dorp ook een longrevalidatie programma word aangeboden van 2x per week dus dat zal ik ook gaan informeren. Eerst komt de fysiotherapeut aan huis als ze uit het ziekenhuis is omdat ze nog te zwak is.
Ik hoop dat ze nu aansterkt en snel naar huis mag komen en dat ze dan goede stappen vooruit zet! iig dankjewel voor de antw.

Groetjes

Login of registreer om te reageren