hyperventileren

09-12-2020 om 05:25 uur

Sinds kort dit een paar maal gehad. De angst om het weer te krijgen sluipt er dan in. Wie herkent dit?

Login of registreer om te reageren
15-12-2020 om 17:29 uur

Wel bekend, maar de kunst is dacht ik om je rustig te houden en rustig adem te halen, als je in paniek raakt wordt het steeds erger.

Login of registreer om te reageren
16-12-2020 om 08:35 uur

Bij hevige astma-aanvallen gaat het bij mij onbewust over in hyperventileren. Ik doe vaak ademhalingsoefeningen, kort in door de neus bijvoorbeeld 2 seconde en tegen getuite lippen door de mond zeker 4 seconde uitblazen. Bij hyperventilatie krijg je meer lucht en dus ook zuurstof binnen waardoor je licht in je hoofd kan worden en tintelingen kan krijgen ook doordat je CO2 zakt. Door deze manier haal je bewust en rustig adem, je kan daarbij nog je hand op je buik leggen dat je naar je buik ademt aangezien je ademhaling dan vaak hoog zit en door daarbij naar je hand adem te halen zakt die ook. Dit kan alleen al helpen om ook de angst wat weg te nemen.

Wellicht zou een fysiotherapeut je kunnen helpen hiermee en misschien op onderzoek gaan waar het hyperventileren vandaan komt, zodat je de oorzaak aan kan pakken. Dit is niet altijd makkelijk gevonden, vaak helemaal niet makkelijk zelfs.

Succes! En vraag om hulp, het is een naar probleem en maak het gewoon bespreekbaar, eventueel ook bij de huisarts of die je nog advies kan geven of helpen met doorverwijzen zodat de angst minder wordt voor het hyperen:)

Login of registreer om te reageren