Snap er niks meer van

22-10-2020 om 14:42 uur

Een goedendag.
Ik ben een 44 jarige man,geruime tijd werkeloos(helaas) door omstandigheden.
Er is een paar jaar geleden copd gold 1 vast gesteld ,de fiets test ging niet super,na een halve minuut moest er al gestopt worden ,bloeddruk was na de inspanning levens gevaarlijk hoog ,en zag allemaal sterretjes.
Ik heb nu salbutamol,eklira,alvesco ,en atimos.
Bloeddruk verlagers en diazepam om te ontspannen ,het uwv zegt u kunt nog andere beroepen doen ,en hebben de aanvraag uitkering geweigerd.
Nu zit ik op copd gold 2 moet vaker per dag salbutamol nemen en bloeddruk is nog steeds hoog,het rare aan dit verhaal is, is dat de longarts zegt u long inhoudt is toegenomen maar van gold 1 naar 2 is toch verslechtering?
Afspraken zijn gemaakt voor ademhaling therapie en revalidatie ,en het uwv zegt nog steeds geen recht op een uitkering ,terwijl inspanning niet mogelijk is ,overdag een uur tot soms 3 uur slaap nodig hebt ,om de dag door te komen.
Er is geen werkgever die me aanneemt ,kwa ziekte en leeftijd,uwv wil geen omscholing doen en krijg geen uitkering,want volgens de uwv arts moet ik makkelijk aan de slag kunnen.
Graag u advies of mening hierover

Login of registreer om te reageren
22-10-2020 om 16:19 uur

Even vanuit mijn ervaring, zelf heb ik hulp gehad van een ergotherapeute bij het regelen van de uitkering. Nu ging het bij mij om Wajong niet om de WIA dus wel iets verschil, maar eisen zijn volgens mij redelijk gelijk.

Ergotherapeute heeft met mij inzichtelijk gemaakt wat wel en niet haalbaar is op een dag, daarbij heeft ze een begeleidende brief geschreven, de longarts heeft een brief geschreven, de fysio en mijn school. Daarbij heb ik alle ziekenhuisafspraken geprint, met opnames erbij en alles qua bewijzen dat ik ziek ben en helaas niet in staat was mijn studie verder af te ronden en dit ook niet zou veranderen in korte tijd.

Je hebt ook een bepaald loket (er is vast wel iemand die weet welke ik bedoel) die je kunnen bijstaan.
Mijn tip is: verzamel zoveel mogelijk bewijs over jouw toestand en wat wel en niet haalbaar is, zodat het uwv zo min mogelijk hoeft te doen dat scheelt ze tijd en waarderen ze enorm. Niet dat ze dan sneller je uitkering toekennen, maar het is wel dat je laat zien dat je mee wil werken. Er zijn ook 2 soorten afkeuringen een waarbij je deels wordt afgekeurd en ze dus verbeteringsmogelijkheden zien, bijvoorbeeld dat je voor 80% wordt afgekeurd. Dit gebeurt vaak eerder dan volledig afkeuren heb ik in mijn omgeving gemerkt.

Ik wens je veel sterkte en ik hoop dat je hier wat aan hebt!
Zelf heb ik ook geen copd btw, maar hoop dat je zo toch iets eraan hebt. Succes!

Login of registreer om te reageren
22-10-2020 om 16:20 uur

Hallo Chump,

Je zit in een moeilijke situatie. Lees alle regels van het UWV nog eens na. Rechten en plichten staan daar beschreven. Wanneer je het niet eens bent met hun beslissing moet je binnen een bepaalde tijd een bezwaarschrift schrijven.
Misschien kan iemand je hierbij helpen bijvoorbeeld een (medisch)maatschappelijk werker. Vraaganders bij je huisarts wie je hierbij kan ondersteunen.
Ben je al bij een arbeidsdeskundige geweest? Die kan bepalen wat je mogelijkheden zijn op werkgebied.
Ik hoop dat je snel aan je revalidatie kunt beginnen.

Sterkte Spirit

Login of registreer om te reageren
27-11-2020 om 09:24 uur

Het UWV ......praat me er niet van , ik zit zelf in de ziektewet maar als ik een afspraak heb met de arboarts heb ik dagen van tevoren megastress , het UWV is er om jou zo snel mogelijk aan de bak te krijgen , ze zijn er niet voor om jou te helpen , maar er zijn regels voor en die moet je weten en een juridisch loket kan jou daarbij helpen .
Maak bezwaar aan binnen de periode want doe je dat een dag te laat dan ben je de sjaak , jij moet je aan de regeles houden maar hun ook .
Succes en sterkte 😅👍

Login of registreer om te reageren