Discriminatie door niet gebruik mondkapje

15-11-2020 om 21:09 uur

Doordat er op veel plaatsen verplicht wordt een mondkapje te dragen en doordat het voor veel astma patiënten, waaronder mijzelf, niet mogelijk is hier aan te voldoen, loop ik steeds vaker tegen het probleem aan dat je wordt geweigerd en dat terwijl de regering en het RIVM voorziet in uitzonderingen. Ikzelf vind dit nogal discriminerend en er zou voor dit groeiend probleem meer aandacht moeten zijn in de media. Zelf heb ik onlangs een heel vervelende ervaring gehad bij Hornbach waar ik zelfs werd uitgescholden door beveiligers en bijna werd beetgepakt omdat ik geen mondkapje kon dragen. (zie voor het hele verhaal de review in Google en Trustpilot) Ik heb ook contact gehad met het longfonds en die hebben ook steeds vaker meldingen binnen gekregen en beraden zich op - hoe hier mee om te gaan. Ik vroeg mij af of er al meerdere mensen zijn die tegen deze toch wel zeer discriminerende en stigmatiserende problemen zijn aangelopen.

Login of registreer om te reageren
17-11-2020 om 21:20 uur

Het blijft een heel lastig probleem, als je er echt niet tegen kunt.

De eerste paar keer met een mondkapje begon ik bijna te hyperventileren, gelukkig had ik dat snel door en ben bewust even heel erg op mijn ademhaling gaan letten. Ondertussen heb ik andere kapjes aangeschaft. Ik had kapjes van katoen waar je dan ook nog een filter in kon doen en dat vond ik zwaar ademen. Mijn man had andere (neopreen) en daar heb ik één van geprobeerd en dat ging veel beter. Omdat ze voor mij een beetje te groot waren heb ik voor mij zelf nieuwe gekocht en ze allemaal een beetje kleiner gemaakt. Voor mij werkt dit dus prima maar zodra het kan gaat hij weer af, want vervelend is het wel.

Login of registreer om te reageren
18-11-2020 om 10:45 uur

Ik kan ook moeilijk met mondkapje, zuurstof eronder maakt 't nog benauwder 't idee, maar doe het wel, Indd ook uit respect, zo kort mogelijk en soms even wat losser... Op slechte dagen blijf ik weg op plekken waar mondkapje moet.
Ik vind ook wanneer je er moeilijk tegen kunt, doe dan plastic kap desnoods met los sjawtje voor mond, meer om te laten zien dat je wel je best doet en anders even minder er op uit.
Ik kies nu voor bos zonder mondkapje ipv winkels... Alles kan bezorgd worden mits je op tijd besteld dus er is veel mogelijk.
Denk zelf ook dat er ook door mensen die anti maatregelen zijn misbruik van wordt gemaakt, jammer.
Bedoel natuurlijk niet topicstarter, alleen is 't vaak meer 't idee dan echt zuurstof tekort, een goede test heeft @makesciencework gedaan op instagram, seh arts na een nachtdienst met medisch mondkapje maar geen O2 verlaging.
Bij mij zit 't tussen m'n oren, sjawl voor mond ervaar ik ook als benauwd maar geeft geen zuurstoftekort.

Login of registreer om te reageren
19-11-2020 om 21:13 uur
Reactie op Tamia

Omdat ik dit een interessant onderwerp vind, denk ik eventjes mee. Enerzijds begrijp ik als longpatient heel goed dat het niet altijd eenvoudig is om een masker te dragen, zeker niet als je longschade zou hebben en hoest ik zelf ook altijd wel een beetje. Anderzijds erger ik mij persoonlijk ook als mensen geen masker dragen of ga ik meer afstand houden van iemand die hoest of niest. Het probleem is, ik weet niet of je nu gewoon geen zin hebt om een masker te dragen of je echt een goeie medische reden hebt. Er zijn echt veel mensen die moeiteloos zouden misbruik maken van de uitzondering omdat het gewoon niet aangenaam is om te dragen. Ik weet ook niet als je hoest of je dit altijd doet of je het gewoon niet de moeite vindt om thuis te blijven als je wat ziek bent. En uiteraard kan je door geen masker te dragen of door te hoesten ook anderen ongewild in gevaar brengen. Persoonlijk denk ik dat een spatscherm of je mondmasker niet helemaal optimaal dragen (je kan ook proberen de koortjes gedraaid rond je oren te doen, maakt ademen iets gemakkelijker), misschien toch een vorm van respect tonen is als een masker dragen echt niet lukt. Het geeft niet dezelfde bescherming, maar je geeft toch tenminste een teken dat je probeert anderen te beschermen.

Login of registreer om te reageren
19-11-2020 om 21:30 uur

Ik merk dat er onduidelijkheid is omtrent de reden van mijn vraag. Zoals de meeste op dit forum wel weten zijn er veel verschillende vormen van astma. Mijn astma is niet allergisch en wel seizoen gebonden en n.l. de winter. Ik gebruik dus ook alleen een ontstekingsremmer. Pollen rook stof zijn geen probleem. 's Zomers heb ik geen problemen. Maar ik reageer op hoge luchtvochtigheid, dus niet alleen mist. Het grootste probleem is dat ik dan steeds meer slijm krijg en dat moet kunnen ophoesten zonder dat ik een hoestprikkel heb ik doe het dus zelf. M.a.w. bij het dragen van een mondkapje adem ik vochtige lucht in gevolg meer slijm, gevolgd door meer hoesten. Ik moet de slijm wel ophoesten anders krijg ik het uiteindelijk wel benauwd. Ook bij zo'n scherm krijg ik uiteindelijk hetzelfde effect maar alleen zit je scherm dan onder het slijm. Dus beide opties werken helaas niet voor mij. Ik erger me ook niet aan mensen die geen masker dragen, zij kunnen ook een goede reden hebben om dat niet te doen. Ook heeft het dragen van een masker mijn inziens niets met respect te maken. Respect is wel het aanvaarden dat sommige het niet kunnen dragen en er niet meteen over te oordelen. En dat er mensen zijn die misbruik maken van de uitzondering op het dragen van een mondkapje, dat blijf je altijd houden maar daar gaat deze topic niet over.

Login of registreer om te reageren
20-11-2020 om 10:09 uur

@Frank_R, met respect bedoelen we niet dat jij geen respect hebt.
Het jammere is juist dat wel veel mensen onterecht misbruik ervan maken, is nog altijd zo geweest met alle regels, niet alleen corona, daar moeten jammer genoeg altijd de goeden onder lijden.
Er zijn heel veel mensen anti mondkapje, dan is 't heel lastig voor een bedrijf om aan de neus te zien, wie kan echt geen mondkapje op en wie wil niet.
Het was niet tegen jou bedoelt.
Daar gaat 't topic ook over, je hornbach verhaal, snap dat het een vervelende ervaring was maar vergeet niet dat ze met veel agressiviteit te maken hebben deze tijd.
Er schijnt dat je iets kunt uitprinten waar op staat dat je om medische redenen geen mondkapje kunt dragen maar kan iedereen uit printen.
Ik zelf zou een briefje aan je arts vragen, weet niet of je arts hier aan mee werkt, vragen kan altijd.
Het is gewoon lastig, ik zelf blijf zoveel mogelijk weg waar een mondkapje moet.
Sterkte en succes

Login of registreer om te reageren
24-11-2020 om 05:53 uur

Onder het kopje 'Uitzonderingen' staat dat je zelf aannemelijk moet maken dat je onder de uitzonderingsregel valt:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/nieuws/20…

Het altijd meenemen van je luchtwegverwijder valt onder goed zelfmanagement. Dus dat doet iedereen al. In theorie ;-) De praktijk is weerbarstig als ik voor mezelf spreek ...

Misschien een idee om, als mogelijk, ook een cortico-puffer mee te nemen en/of een ampul vernevelvloeistof. Vermoedelijk verloopt bij meer bewijs een gesprek met iemand die je erop aanspreekt prettiger.
Ook kun je bovenstaandde link bij de hand houden op je smartphone, of een print ervan.
Hoewel ik denk dat je altijd in je achterhoofd moet houden dat je ook hiermee iemand onvoldoende overtuigd. Dus ik ga ervan uitgaan dat ik een mondkapje moet dragen, dan kan het alleen maar meevallen.
Ik ervaar steeds vaker verwijtende blikken of dat iemand me aangespreekt. Komende week maar weer hamsteren. En vanaf 1 december bepalen of het meenemen van puffers en een gesprek aangaan, opweegt tegen het dragen van een mondkapje.

Succes ermee allemaal!

Login of registreer om te reageren