Saturatiemeter misschien niet goed meer?

13-11-2020 om 08:41 uur

Misschien een domme vraag, maar weet iemand of een saturatiemeter na lang gebruik stuk kan gaan of niet correct meer meet? Ik vraag dit omdat ik copd 4 heb (20% longfunctie) en 24/7 zuurstof. Ik moest de zuurstof op 2 hebben, maar de laatste paar maanden was mijn zuurstof gehalte soms zels 97 wat de longarts niet wil, dus ik moest als ik zit de zuurstof op 1 zetten en als ik in beweging ben op 2 want dan zakt het snel naar 85,86 of zelfs 83. En nu als ik zit, zuurstof op stand 1, gaat het vaak weer naar 97 en soms 98. Dus dacht ik misschien ligt het aan de saturatiemeter. Weet het niet meer, word er wel erg zenuwachtig van. Al vast bedankt voor eventuele antwoorden.

Login of registreer om te reageren
13-11-2020 om 09:24 uur

Je vraagt of saturatiemeters stuk kunnen gaan of In de loop der tijd slechter kunnen meten.
Ik denk dat dat kan. Alles kan kapot. En bij veelvuldig gebruik van een apparaat is er ook eerder sprake van slijtage.
Heb je de mogelijkheid om tegelijk zowel jouw metertje om te doen als die van een zorgverlener? Dan kun Je vergelijken.
Je kunt ook een nieuwe kopen, als je budget het toelaat.
Een andere optie is de batterijen vervangen, als je dat nog niet gedaan hebt.

Hopelijk kun je hier iets mee en krijg je snel weer betrouwbare saturatiewaarden. Succes!

Login of registreer om te reageren
13-11-2020 om 10:46 uur

Mijn saturatiemeter is ook niet altijd even nauwkeurig.
Inderdaad eens vergelijken met die van de huisarts,maar ook ik heb weleens 97 saturatie, dan zet ik mijn zuurstof even uit ook.
Ga ik dan weer lopen dan eerst even zonder O2 erbij in en meten,zakt hij dan alsnog klopt het dus wel bij benadering en doe ik de O2 weer in.
Helemaal precies zijn die dingen nooit,althans ik heb een goedkope.
Ik gebruik ook in rust 1ltr en bij inspanning,soms zelfs naarde wc gaan is al inspanning, zet ik hem op 2 of2,5 soms.
Sterkte en fijn weekend!😘

@Suus01 hahaha parkeermeters? Geweldig heb jij ook dat er andere woorden worden gemaakt...ik kreeg ook al parkeermeters te voorschijn

;))

Login of registreer om te reageren
13-11-2020 om 12:41 uur

@emsepems
Haha, nou ja parkeermeters kunnen toch ook stuk?
Zojuist aangepast. Kon nog net.

Login of registreer om te reageren
14-11-2020 om 09:09 uur

Bedankt voor jullie antwoorden, ben gerustgesteld nu. Iedereen een fijn weekend

Login of registreer om te reageren