Zoveel vragen, ik weet het niet meer en ik kan nu ook nergens terecht.

30-10-2020 om 17:25 uur

Lieve mensen.

10 jaar geleden is bij een longonsteking astma en copd vastgesteld. Op een gegeven moment dacht ik, ik doe het zonder pufjes, heb ik niet nodig. Ik wandelde wel veel en fietste op elektrische fiets (heel wat kilometers). Bij intensief sportbeoefening werd ik wel wat benauwd maar ik dacht dat het aan conditie lag. Ik begon zelfs te twijfelen aan de diagnose. Vorige maand werd ik op Corona getest omdat ik klachten had (negatief). Vorige week had ik voor
Deze week met de huisarts een afspraak staan voor allergie test omdat ik merkte dat ik opeens niet meer fruit kan verdragen in mijn mond, uitslag op mijn lichaam en dat soort dingen (vroeger had ik veel allergieën en behandeling voor gehad maar ook dat is even een tijdje rustig gebleven.
Vorige week was er opeens een omslag: heel benauwd, hartslag in rust hoog, mijn longen maakte lawaai (hoorbaar), hoesten hoesten en nog eens hoesten. Naar wc lopen voelde als klimmen van marathon. Spierkracht is ook snel afgenomen. Ik slaap nu een week slecht en dat heeft ook weer invloed op mijn depressie. Mijn geheugen werkt minder goed. Zelf ademhalen op bed is soms lastig. Praten gaat moeizaam, eetlust is weg, door hoesten pijnlijke ribben. Vorige week naar hap geweest (tuurlijk Corona test)., astma en ik kreeg een pufje mee. Volgende dag weer contact opgenomen en nog een pufje. Maandag huisarts geweest om prednison. Woensdag heeft ze antibiotica kuur voor geschreven met codaiene voor prikkelonderdrukking en hopelijk betere nachtrust. Vandaag is huisarts in opleiding geweest en vertelde astma is beter geworden maar je hebt wel copd. Doordat ik slecht slaap terwijl ik altijd goed slaap had hij voor 3 dagen slaapmedicatie voorgeschreven zodat hopelijk mijn psyche ook kan herstellen. Later belde hij mij op met dat hij het niet aandurft omdat in dossier staat copd. Op longfonds staat dat het goed mogelijk is. Weer terug gebeld en met moeite krijg ik voor 2 nachten.
Ik heb nog zoveel vragen..
helaas kan er nu geen longtesten gedaan worden ivm Corona. Mijn saturatie is wel goed wel hoge pols in rust.
Maar wat kan dit geweest zijn?
Longaanval omdat ik wel beetje verkouden was?
Kunnen je longen zo snel achteruitgaan incl conditie, spierkracht, overmatig hoesten en zo benauwd zijn. Nu naar een week zie ik amper verbetering en maak me zorgen. Nu het vooral mijn copd is.. wat ik nu heb is dat blijvend of is er wel kans op verbetering? Kan ik na herstel weer de oude worden? Of heeft het toch een klap gemaakt en gaat mijn leven vanaf nu anders uitzien? Ik heb verder geen koorts. Hoe kan het zijn dat saturatie goed is maar ik ben echt benauwd soms gevoel dat longen vol zitten. Van inspanning raak ik buiten adem en moet ik hoesten tot kokhalzen aan toe. Het frustreerd me ook dat energiepijl zo laag is dat Diamond painting opgave is.. ik vind zo jammer dat er zo slechte begeleiding is. Kan benauwd zijn met goede saturatie kwaad voor je lichaam? Nu is saturatie goed maar kan dat ook veranderen? Kan je van het 1 op andere moment zo achteruit gaan. Owja ik ben trouwens nog maar 33 en ik rook afentoe (ga zeker stoppen). Ik heb beetje overgewicht maar ik merk dat ik wel aan het afvallen ben. Huisarts had ook geen tijd voor mij en nu zit ik in zo’n onzekerheid. Geen doorverwijzing niks en de medicatie slaat ook amper aan omdat ze eerst dachten door astma...

Ik wil iedereen even bedanken voor de reactie

Login of registreer om te reageren
31-10-2020 om 14:45 uur

Owja mijn lichaam is altijd best wel sterk geweest andere mensen zeggen ook dat ik een sterk lichaam heb... toen ik anorexia had en opgenomen moest worden omdat mijn lichaam het niet meer aan kon voelde ik mij fitter dan nu.. nu wel gezond gewicht maar door dit allemaal val ik wel af (geen anorexia in spel).

Login of registreer om te reageren
31-10-2020 om 14:51 uur

Hahaha sorry
Ik wil gewoon even mijn verhaal kwijt...
Lucht wel even op...
Mijn lichaam is gewoon te moe om te slapen, wil graag wel dutje doen.... ik ben een type dat graag bezig is.. geen geduld haha.. herstel is er haast niet soms wel een opleving of iets minder benauwd

Login of registreer om te reageren
31-10-2020 om 15:23 uur

Hoi Moniek,

Ik ben een paar jaar jonger en lig (euhm zit half) momenteel ook op mijn bed omdat ik moet rusten door een opstoot van mijn astma. Mijn broer, zus en ouders zijn buiten bezig en ik zou hen doodgraag helpen, enkel mis ik de energie daarvoor. Misschien kan je met je begeleider een dagplanning maken waarbij je veel rustmomenten inplant, maar toch ook een paar leuke dingen. Misschien zorgt dit voor wat meer rusr in je hoofd.

En herstel gaat spijtig genoeg echt met ups en downs, of toch bij mij. Een verhoogde hartslag is ook niet zo abnormaal. Ik zit vaak nog een stukje hoger dan 100. Als je je op bepaalde momenten beter voelt, dan lijkt mij dit echt goed!

Veel sterkte!
Tamia

Login of registreer om te reageren
14-09-2021 om 19:09 uur
Reactie op goudvisje

Ik herkende dit ook al,in het andere topic schreef je niks over copd
Ik denk omdat je bij de huisarts onder controle bent, geen heel ernstige copd hebt want echt dan sturen ze je door voor testen, nu natuurlijk niet direct ivm corona.
Ik bedoel je had al copd toch?10jr geleden vastgesteld schrijf je..
Je kunt heel goed een longaanval hebben vd copd, is ook in dit seizoen vaker.
Je hebt nog antibiotica en neem aan ook nog prednison, dit moet je echt afmaken voordat het wat kan herstellen.
Het is ook gewoon rot die klachten , je hebt heel veel vragen ook.
Schrijf ze eens op en maak volg week desnoods een afspr bij de praktijkondersteuner vd huisarts, meestal begeleiden zij copd patiënten ook.
Het moet wel beter gaan na het weekend natuurlijk, vertrouw je het niet altijd de hap of huisarts bellen want dat valt niet in te schatten door ons.
Alleen je maakt jezelf ook erg ongerust en gestresst, net wat suus ook schrijft, neem rust, je saturatie kan goed zijn bij benauwdheid, zegt niks over benauwd zijn maar is een goed teken voor je organen, je hebt geen zuurstoftekort in ieder geval.
Het hoeft echt niet te betekenen dat je niet de oude meer wordt, het heeft veel tijd nodig en kan ook weer volledig herstellen behalve dat wat je al kwijt was in het verleden door de copd, dat is blijvend anders is het geen copd.
Slaaptabletten zijn ze ook terughoudend in, in het zkhs bij opname krijg ik ze wel, thuis liever niet vaak.
En probeer echt te stoppen met roken, scheelt een boel stress en je geeft je longen het beste medicijn!
Neem rust, schrijf het van je af maar ook op papier en bel de POH of assistente, zij hebben hier vaak wel even tijd voor en kan telefonisch.
Sterkte en probeer het in zoverre het lukt een beetje los te laten en vooral lief voor jezelf te zijn, je bent nu ziek en dan hoeft er even niks anders dan opknappen!
Liefs 😘

Heey goudvisje,ik herken jouw naam hier,wat leuk om tezien dat je nog rond dwarrelt hier haha,herken jij mij ook? Groetjes Richard uit Curaçao

Login of registreer om te reageren