copd gold 3, corona gehad, werkzaam in schoonmaak.

13-10-2020 om 23:17 uur

Sinds 2017 copd bij mij vastgesteld en gelijk gold 3, 52%zonder medicatie, 55% met medicatie. Werk in de schoonmaak wat inhoud dat je in contact komt met schoonmaakmiddelen, stof, en allerlei prikkelingen. (warmte verwarming, luchtverfrissers toiletten, parfumgeuren op kantoors enz.). Ging redelijk tot dit jaar. Eind januari een luchtweginfectie gekregen die 3 maanden heeft geduurd. Huisarts weet zeker dat het corona is geweest. Ben nog steeds in de ziektewet, werk wel op A.T. basis. Hoef maar 1 uur per dag, maar blijf 2.5 uur en probeer mee te werken. Heb fysio en was bezig aan conditie te werken zodat ik mijn eigen werk weer kon gaan doen maar ook mijn huishouden. 2 weken geleden hadden ze plafondplaten eruit gehad op mijn pand, alles lag onder de witte poeder afkomstig van die platen. Ik ben er alleen doorheen gelopen en kon gelijk naar buiten toe want kreeg geen lucht meer. Nu weer aan de prednison en dat trekt me er weer uit. Bedrijfarts vreest dat ik niet meer terug zal kunnen naar mijn eigen stekkie en vervangend werk moet gaan doen. Wat voor werk, dat weet hij niet. Er is namelijk niks anders dat ik zou kunnen doen. Heb nu het gevoel dat ik ondanks ik niet mijn werk kan doen toch moet gaan werken om te blijven waar ik nu zit. Lekker dicht bij huis, op een labaratorium dus geen tot weinig stof, altijd 21 graden. Werk daar al 24 jaar. In januari 2021 zit ik 1 jaar in de ziektewet. Bedrijfarts had het over afkeuren van 50% en dat ik in de bijstand zou komen. Het maakt me niet vrolijker in ieder geval. Zijn er meer mensen die in de schoonmaak hun boterhammetje verdienen ( werk elke avond 3 uur), heb ook een werkende man dus bijstand zal het niet worden maar vind het raar..als men ziek wordt mede door de werkzaamheden die je hebt uitgevoerd 40 jaar lang, en dan uiteindelijk met 0 euro komt te staan. Is mijn enigste keus nu: toch maar beter gaan melden ondanks dat ik weet dat ik het werk niet aankan?

Login of registreer om te reageren
14-10-2020 om 21:11 uur

Hallo Anja,

Op het forum is meer informatie te vinden over dit soort zaken.
Kijk ook op de site van het UWV. De wet poortwachter beschrijft wat er allemaal moet gebeuren wanneer een werknemer ziek is. Er staat een stappenplan met rechten plichten voor werknemer en werkgever.
Wanneer je voor 50% afgekeurd wordt krijg je vermoedelijk voor de andere 50% een uitkering via het UWV, dat is dan 70% i.p.v. 100%.
Laat je goed voorlichten. Een arbeidsdeskundige kan onderzoeken welk werk je nog wel zou kunnen doen. Deze wordt meestal door je werkgever ingeschakeld.

Probeer goed te luisteren naar je lijf. Wissel actie en rust af.
Op AT basis werken betekent dat je boventallig staat en alleen doet wat je kunt.
Niet het werk wat je normaal doet.
Overleg met je arts en fysio wat je kunt doen met je werk, zeker omdat je nu prednison gebruikt.

Beterschap gewenst,

Groetjes Spirit

Login of registreer om te reageren