eiwit/ proteïne

01-10-2020 om 10:52 uur

ik blijk meer eiwitten nodig te hebben dan ik kan eten, dus heeft mijn dietiste PRO source voor mij aangevraagd. Helaas vergoed mijn verzekering dit niet (100 euro)
Wat gebruik jij voor eiwit aanvulling.

Login of registreer om te reageren
01-10-2020 om 11:36 uur

Proteïneshakes voor na het sporten (binnen half uur erna) van melkunie die zijn lactosevrij en verder weet ik dat veel eiwitten zitten in linzen, kikkererwten, bonen en noten (moet natuurlijk wel gaan met allergieën), daarnaast eieren, kwark, kaas, vlees of vleesvervangers.
Heb zelf een lactoseintolerantie dus moet daarmee uitkijken en let erop dat ik zoveel mogelijk eiwitten binnen krijg dat ik bij elke maaltijd sowieso eiwitten binnen krijg

Login of registreer om te reageren
01-10-2020 om 11:56 uur

Ik gebruik drinkvoeding (alleen als het nodig is). Daarnaast krijg ik ook 2-prepaire. Deze 2 krijg ik vergoed op doktersadvies/diëtiste.
De rest heeft Nickie ook al gezegd. Ook uitkijken dat je weer niet teveel naar binnen krijg.
Kan je dietiste niet iets anders voorschrijven wat je wel vergoed krijgt. Er zijn zoveel mogelijkheden.

Login of registreer om te reageren
01-10-2020 om 12:45 uur
Reactie op Anna50

Kan je dietiste niet iets anders voorschrijven wat je wel vergoed krijgt. Er zijn zoveel mogelijkheden.

Daar vraagt ze juist naar ;)

Ik weet niks over wat wel en niet vergoed wordt, maar mijn vader gebruikte als toevoeging van eiwitten poeder dat P.rotifar heet, dat kan overal doorheen gemengd worden
Ik heb in CH iets op plantaardige basis als poeder maar dat is denk ik in NL niet te leveren; is van A.mway

Login of registreer om te reageren
01-10-2020 om 13:11 uur

@Edelweiss ja profitar wilde ze me hier ook voorschrijven inderdaad! Gaat helaas bij mij niet vanwege de lactose maar kan je inderdaad makkelijk door voeding heen doen, hopelijk wordt dat wel vergoed en zou dat goed werken voor je. De rest wat ze hier opnoemde waren drankjes waar ik niet tegen kan dus ben ik de naam ook zo weer van vergeten:p maar nu Edelweiss het noemt begint profitar me weer te dagen ja!

Login of registreer om te reageren
01-10-2020 om 15:31 uur

Ik eet skyr. De Lidl heeft bakjes met 13 gram eiwit per portie, dat is echt enorm veel.

Login of registreer om te reageren
01-10-2020 om 16:04 uur

Hier ook dagelijks drinkvoeding die de zorgverzekering wel vergoedt. Naast meer eiwit is het ook een caloriebom vind ik.

Login of registreer om te reageren
01-10-2020 om 16:16 uur

Bedank allen voor de reactie ;)
ik weet dat peulvruchten, vis, vlees, kaas, ei en skyr veel eiwitten bevatten. Maar met dat alles kom ik nog niet aan de hoeveelheid eiwit, zeker niet bij een exacerbatie/longaanval

ik heb even de prijzen bekeken en protifar is veel goedkoper dan PROsource die de dietiste heeft bedacht. Dat zal de reden zijn.
PRO source zit in kleine zakjes en is wel veel makkelijker voor mij op bv vakantie of bij weekend/dagje weg. Ik ga weer opnieuw met de dietiste overleggen en neem ik protien shake van melkunie mee volgende week op vakantie :-)

Login of registreer om te reageren
01-10-2020 om 18:00 uur

weet je trouwens dat zuivel eten bij de warme maaltijd niet slim is? de eiwitten vangen de ijzer weg die in je vlees/kip/vis zit.
Dus beter is om het toetje te bewaren voor s avonds later

Login of registreer om te reageren
Moderator
01-10-2020 om 18:04 uur
Reactie op emsepems

weet je trouwens dat zuivel eten bij de warme maaltijd niet slim is? de eiwitten vangen de ijzer weg die in je vlees/kip/vis zit.
Dus beter is om het toetje te bewaren voor s avonds later

Wist ik niet. Kan dat uiteindelijk ook anemie veroorzaken?

Login of registreer om te reageren
01-10-2020 om 19:15 uur
Reactie op trijnko
Reactie op emsepems
weet je trouwens dat zuivel eten bij de warme maaltijd niet slim is? de eiwitten vangen de ijzer weg die in je vlees/kip/vis zit.
Dus beter is om het toetje te bewaren voor s avonds later

Wist ik niet. Kan dat uiteindelijk ook anemie veroorzaken?

ik ben geen diëtiste of medicus, maar als je jaren lang te weinig ijzer opneemt........ lijkt het me wel logisch.
misschien kun je dit de diëtiste vragen, is er ook een op t forum/deskundigen?

(mijn dietiste -longrevalidatie- is een gepromoveerde jonge dame, dus met veel verse kennis)

Login of registreer om te reageren