Kunstwerk ‘Ademnood 1073’ in Galerie Bloemendaal

18-09-2020 om 10:08 uur

‘Ademnood 1073’ is een interactieve installatie die deel uitmaakt van een expositie over duurzaamheid onder de titel ‘De groene eeuw, ooit is nu’.

De kunstenares Helena van Essen, voor wie stilte een belangrijk thema in haar werk is, heeft als invalshoek de slechte luchtkwaliteit in de stad gekozen.
Hoe is het als je hierdoor chronische luchtwegklachten en een problematische ademhaling hebt en nooit meer stilte kunt ervaren?
De bezoeker krijgt een plasticvrij corona-proof wegwerprietje en blaast daarmee de rode luchtzak vol en luistert. Bij het werk hangt een streng mondstukken afkomstig uit één huisartsenpraktijk in de Amsterdamse wijk De Pijp (postcode 1073). Ze zijn gebruikt voor longfunctieonderzoek in de periode 1 oktober t/m 31 december 2018.
De qr-code bij het werk linkt naar de app van het Longfonds waarmee bezoekers informatie kunnen krijgen over de actuele luchtkwaliteit, ‘Hoe gezond is de lucht bij jou?’.

Waar: Galerie Bloemendaal, Bloemendaalseweg 46, 2061 CL Bloemendaal (centrum)
Wanneer: deze maand september, op vrijdag en zaterdag van 13-17uur
Meer informatie over het werk: www.helenavanessen.nl/werk/ademnood

Login of registreer om te reageren
21-09-2020 om 03:28 uur

Interessant. Een jaar of tien geleden sprak ik voor mijn werk (automatisering) een huisarts die ongevraagd de diagnose COPD bij me stelde. Dat kon hij horen door de telefoon, en hij wilde me waarschuwen. Longpatiënten herkennen dat wel, alleen reageren niet-medici vaak negatief op het gesis van de patiënt. Ook de partner heeft er last van. Soms is het mogelijk om bewust stiller te ademen, maar dat kan lang niet iedereen.

Login of registreer om te reageren