Voorkomen van een lege puffer

29-04-2018 om 18:14 uur

Om te voorkomen dat je een lege puffer gebruikt, de volgende tip. Koop een kleine elektronische weegschaal, tot een honderdste nauwkeurig, kosten ongeveer €15,- tot €20,- (internet of headshop)
Werkwijze: goed schudden, 3 pufjes eruit. Daarna weeg je de container terwijl hij in de houder zit.
Bij Ventolin is één pufje gelijk aan 0,03 gr. Er zitten 200 pufjes in een container. Een volle container weegt 25.75 gr. Als je 0.03 x 200 (dosissen) doet houd je 6 gram over. (De inhoud van de container)
Een volle container weegt 25.75, wanneer je daar de 6 gram (200 puffen) van af trekt houd je 19.75 over. Wanneer je dit gewicht bereikt hebt is je puffer echt helemaal leeg.
Goed, hoop dat iemand hier iets aan heeft. Ik heb een heleboel gelezen over dit probleem van lege puffers enz. Sommigen hadden het over de puffer in een bakje water doen en kijken of het blijft drijven, helemaal fout dus. Markeren of turven kan natuurlijk, maar dan moet je wel in de gelegenheid zijn om dit direct te doen. Iemand schreef dat hij na zijn werk nog precies wist hoeveel en wanneer hij had gepuft, en dat schreef hij dan op de doos. Dat werkt voor hem misschien maar niet voor veel anderen. Nou, ik hoop dat in ieder geval iemand hier wat aan heeft. Dit idee kwam van mijn man, Johnny de Looff uit Stiens, Friesland. Ik vond het zo goed gevonden dat ik zijn naam er even bij vermeld.

Login of registreer om te reageren
02-05-2019 om 10:59 uur

Koop een digitale toerenteller voor breiwerkjes. Die past precies om je puffer en voor 2€ ofzo klik je elk pufje ééntje omhoog en weet je precies hoeveel je verbruikt hebt.

Sterkte

Login of registreer om te reageren
01-07-2019 om 10:57 uur

Je kunt als het om ventolin gaat ook gewoon voor een ander soort kiezen De salbutamol Novolizer 100 ug is vergelijkbaar en heeft keurig een teller. Is en poeder inhalator. Persoonlijk vind ik 'm ook fijner.

groet

Login of registreer om te reageren
12-11-2019 om 12:20 uur
Reactie op jippie46

Koop een digitale toerenteller voor breiwerkjes. Die past precies om je puffer en voor 2€ ofzo klik je elk pufje ééntje omhoog en weet je precies hoeveel je verbruikt hebt.

Sterkte

Gelijk besteld,leuk idee,

Login of registreer om te reageren
09-12-2019 om 14:35 uur

Ik heb van de verpleegkundige en een mede revalidatiegenoot begrepen dat er speciale apparaatjes te koop zijn voor om de puffer heen die electronisch werken en de inhoud bijhouden. Kosten rond de 18,00

Login of registreer om te reageren
10-12-2019 om 15:56 uur

Bij vaste puffers op je piekflowkaart of in je agenda een notitie wanneer de puffer leeg is. Of de einddatum op de puffer schrijven.

Bij de zo nodig puffer de houdbaarheidsdatum in je agenda.
Of op het doosje, aan het eind van iedere week of kaart, het aantal schrijven wat er nog in zit (als je een piekflowkaart bijhoudt zie je precies hoeveel je van wat gebruikte).
Of iedere inhalatie turven op het doosje.

Bij een aerosol hoor je het als er minder uitkomt. Bij gebruik van een voorzetkamer kun je ook zien dat er minder uit komt bij het indrukken van de aerosol.

Login of registreer om te reageren
02-01-2020 om 15:07 uur

Ik doe het heel simpel, eigenlijk té simpel.
Ik zorg altijd dat ik er overal twee van in huis heb zodat ik nooit zonder zit.

Login of registreer om te reageren
17-01-2020 om 09:25 uur
Reactie op Ingrid22

Ik heb van de verpleegkundige en een mede revalidatiegenoot begrepen dat er speciale apparaatjes te koop zijn voor om de puffer heen die electronisch werken en de inhoud bijhouden. Kosten rond de 18,00

Deze counter heb ik ook. Besteld via de apotheek en een dag later binnen. Werkt prima, telt automatisch af en is instelbaar voor alle putjes ( 12p, 140, 160, q80 en 200) kosten, €18,99
Wordt niet vergoed, maar gaat zo een 2 jaar mee. Wel zekerheid over aantal putjes.

Login of registreer om te reageren
25-01-2020 om 10:22 uur
Reactie op Marco1966

Ik doe het heel simpel, eigenlijk té simpel.
Ik zorg altijd dat ik er overal twee van in huis heb zodat ik nooit zonder zit.

Ja ik bestel ook altijd op tijd. Dan zit je nooit zonder.
Vind ik het handigst.

Login of registreer om te reageren
11-09-2020 om 11:10 uur

deze afbeeldingen stonden in mijn bijsluiter ( in Zweden )
zakt de puffer naar de bodem dan is deze vol
staat de puffer ( met opening ) rechtop, zoals een dobber dan is deze half vol
staat deze iets schuin in het water dan is deze 1/4 vol
ligt deze in een hoek van 45 graden l dan is deze leeg

onderstaande link gaat naar de zweedse handleiding voan atrovent

https://docetp.mpa.se/LMF/Atrovent%2020%20microgram%20per%20dose%20pres…

Login of registreer om te reageren