Corona risico groep werkend in de zorg

07-09-2020 om 17:05 uur

Hallo allemaal
Ik werk als woonbegeleider in de gehandicaptenzorg. Vanwege astma zit ik in de risico groep. 1,5 meter tot mijn cliënten en collega s lukt niet.. de bedrijfsarts adviseert om vervangend werk te gaan doen wat veilig is . Maar mijn werkgever geeft aan geen andere functie voor me te hebben. Ik ben nu aan het werk met een FFP 2 mondkapje op. Dit valt me erg zwaar . Het ademen gaat moeizaam al helemaal als ik last heb van mijn astma. Zijn er meer mensen die in de zorg werken en dus door longproblemen in de risico groep vallen en zo ja hoe werken jullie nu?

Login of registreer om te reageren
07-09-2020 om 17:20 uur

ook ik werk in de zorg, ouderenzorg, en herken jou probleem.
ik woon in t noorden woon en hier is (nog?) weinig corona. in overleg met mijn longarts en mijn teamleidster werk ik, en zodra er toch corona is bij een collega of bewoner ben ik vrij.
Collega's raak ik (bijna) niet aan, en ik was veel vaker mijn handen of ontsmet. En ben veel bewuster dan anders, met alles wat ik doe en hoe ik iets doe.

vanaf vandaag ben ik aan het revalideren in een longrevalidatiecentrum en eerlijk is eerlijk, dit voelt beter dan werken, want tijdens mijn werk voel ik me toch niet helemaal veilig.

Login of registreer om te reageren
07-09-2020 om 17:55 uur

Ik merk ook dat ik me niet veilig voel.. ook al is er nu geen Corona binnen. In maart was het ook ineens op de woongroep. We zijn er toen echt door overvallen. Helaas zijn er toen een aantal cliënten overleden. Ik lees op internet ook zo weinig terug over zorgmedewerkers in de risico groep..doordat er zo weinig personeel is in de zorg wilde ik graag op de woongroep blijven werken maar na 4 uur met een FFP 2 mondkapje op ben ik helemaal kapot en heb ik last van hoofdpijn., ik werk nu maar 3 keer 4 uur . Normaal werk ik 24 uur maar dat gaat me nooit lukken zo ...

Login of registreer om te reageren
07-09-2020 om 18:11 uur

Ik werk op een ziekenhuislab. Ik houd extra afstand met collega's en heb mijn collega's ook gevraagd om extra afstand te houden. Ik werk niet met materiaal dat potentieel covid-besmettelijk is en kom niet in het ziekenhuis zelf.

Login of registreer om te reageren
16-09-2020 om 09:52 uur

Ik heb nu een aantal diensten gedraaid met een Ffp 2 mondmasker maar ben echt uitgeput na 5 uur.. ik hou na 2,5 uur even een korte pauze . Ik ben zo benieuwd hoe anderen met astma dat doen.. werken jullie gewoon nog in de zorg of is er passend werk geregeld ?

Login of registreer om te reageren
23-09-2020 om 05:08 uur

Heb 1 dienst gedaan met Ffp 2 en werd helemaal gek Heb hem toen gebruikt alleen op 1.5 meter maar na 2 uur had ik het niet meer Ze willen nu op het werk dat je ze max 3 uur draagt en verwisseld maar wel 8 uur draagt Heb aangegeven dat ik astma heb en dit niet lukt Soms loop je de marathon of snelwandelen naar al die bellen De vraag ligt nu bij P&O hoe ik ermee om moet gaan Ben benieuwd wat bedrijfsarts hiervan zegt

Login of registreer om te reageren
23-09-2020 om 12:02 uur

Ik ben bij de bedrijfsarts geweest en die vind dat ik vervangend werk moet gaan doen. Ik werk nu 3 keer 5 uur in de week met ffp2 mondkapje en dat is echt het maximale wat lukt.voor de andere 9 uur ga ik nu tijdelijk administratie taken doen. Ga starten met een loopbaan Coach om te kijken naar een andere geschikte functie omdat we niet weten hoe lang dit allemaal gaat duren

Login of registreer om te reageren
23-09-2020 om 20:26 uur

Ik werk niet in de zorg, maar moet wel soms met een FFP2 masker werken (niet-corona gerelateerd). Ik heb geleerd dat het mij echt helpt als ik regelmatig drink en ook het type FFP2 masker maakt voor mij een groot verschil. Misschien heeft iemand iets aan deze tip. Ik hoop dat jullie jullie werkomgeving toch leefbaar kunnen houden.

Login of registreer om te reageren
24-10-2020 om 16:57 uur

Het drinken is idd een goede tip. Dit helpt idd tegen hoofdpijn. Toch blijf ik het zwaar vinden vooral als je met zware zorgtaken bezig bent. toch blijf ik m dragen wil graag blijven werken maar mijzelf ook goed beschermen. Cliënten komen constant dichtbij en hoesten je recht in je gezicht . Ook van collega’s lukt het niet om 1,5 meter afstand te houden

Login of registreer om te reageren