september 2020 - Hulpmiddelen

01-09-2020 om 07:38 uur

Het is het mooist als je alles zelf kan doen, maar soms zijn er hulpmiddelen die het leven van een longpatiënt makkelijker en aangenamer maken. Als douchen bijvoorbeeld veel energie kost kan een douchestoel helpen. Of als je niet ver meer kan lopen kan een scootmobiel een fijn hulpmiddel zijn. Als bukken lastig is kan een verlengde stok met grijper uitkomst bieden of een verlengde schoenlepel.

Maken jullie wel eens gebruik van een hulpmiddel. Hebben jullie nog tips?

Login of registreer om te reageren
03-09-2020 om 15:26 uur

Buiten alle andere hulpmiddelen, die al genoemd zijn, vind ik ook de ergonomische inrichting belangrijk.

Zo heb ik een steigerbuis in de keuken aan het plafond hangen waar aan alle pannen aan vleeshaken hangen maar ook grote pollepels en vergiet hangen daar. Boven de kookplaat heb ik een beugel waar dan de deksels in hangen. Zo hoef ik weinig moeite te doen om een pan te pakken.

Magneet strip waar alle keuken messen aanhangen.

Diverse keukentools als Maggi mixfoodprocessor, slowcooker, vacuumcooker, snelkookpan combimagnetron

Vacumeermachine om zelfgemaakt maaltijden, vis en vlees mee te vacumeren en in te vriezen, het is het behoudt van je product. Maak ook wel maaltijden voor mijn vader voor in zijn vriezer. Maar gebruik deze ook om verse producten te vacumeren en dan vacuum te garen, voor gelijk gebruik of gegaard de vriezer in.

Oplaadbare staafmixer niks geen gedoe met een snoertje waardoor je die ook vaker gebruikt. Deze is een stuk duurder in aanschaf maar je hebt er dan ook meer plezier van echt aanrader wat mij betreft.

Mijn warmhoudlamp gebruik ik ook vaak.

https://cdn.webshopapp.com/shops/39758/files/241358690/900x900x2/combisteel-warmhoudlamp.jpg

Voor de borden heb ik een muur bordenhouder voor 8 borden.

https://media.s-bol.com/Jqk5979lR8WP/406x840.jpg.

Login of registreer om te reageren
04-09-2020 om 12:33 uur

Even een vraagje:hebben jullie particuliere huish hulp of vanuit de wmo?
Merk dat dit per gemeente nogal verschilt nl.
Hier ook parkeerkaart Europese nu na jaren een gemeentelijke, is ook per regio verschillend hoe moeilijk ze doen en ook de kosten.
Wat ik ook een fijn iets vind, zijn de steelstofzuigers snoerloos, heel handig als je zelf al met een slang sleept.

Login of registreer om te reageren
04-09-2020 om 12:56 uur
Reactie op goudvisje

Even een vraagje:hebben jullie particuliere huish hulp of vanuit de wmo?
Merk dat dit per gemeente nogal verschilt nl.

Ik heb nu nog 3,5 uur huishoudelijke ondersteuning per week via het wmo.
Eind van het jaar vervalt dit. En denk dat het bij mij nu niet meer verlengd wordt.

Parkeerkaart ging wel snel .
Een Europese kaart.
Binnen een week geregeld en toegekend.
En geldig voor 5 jaar .
Kosten 114.00

Login of registreer om te reageren
04-09-2020 om 13:44 uur

goudvisje schreef : over parkeerkaart.

Hier in Middelburg geen problemen mee, ik moest hem eind 2019 verlengen en dat was in 5 min. geregeld.
Twee dagen later lag hij op de mat á € 44,50 .

Login of registreer om te reageren
04-09-2020 om 15:38 uur

Parkeerkaart :hier ook geen probleem, wel de Europese daar werd eerder moeilijk over gedaan, terwijl je in andere gemeentes deze automatisch krijgt, kosten 94,ook weer raar, verschil in prijzen
Hier ook 5 jr geldig, geen keuring meer nodig inmiddels.
Huish hulp ligt ook per gemeente verschillend:hier geldt bij aanwezigheid van kinderen vanaf 18 of partner die redelijk gezond is geen huishhulp.

Login of registreer om te reageren
04-09-2020 om 18:43 uur

Door mijn fibromyalgie heb ik al jaren een scootmobiel. Zelf aangeschaft want dan kon ik een hippe kiezen die wat harder kan. Dit voorjaar weer een nieuwe aangeschaft want de vorige was 6 jaar oud. Niet af maar had nieuwe accu's nodig en ik kon de nieuwe voor een leuk prijsje krijgen. De scootmobiel heeft me heel wat mobiliteit en zelfstandigheid opgeleverd. Ik trek er zoveel mogelijk op uit zodat ik lekker buiten kan zijn. Vooral nu ik door mijn COPD weinig lucht heb en heel gauw kortademig ben, ben ik blij met mijn gouden koets (hij is goudkleurig). Verder hebben wij een bad met zitje, dubbele trapleuningen en slaap ik al een tijdje beneden omdat het traplopen erg vermoeiend is. Kortom ik maak het mijzelf zo makkelijk mogelijk.

Login of registreer om te reageren
05-09-2020 om 05:19 uur

Ohja heb ook een e-bike:)
En inderdaad per gemeente verschillen de kosten en hoe moeilijk ze doen.

Zodra het gaat ga ik op mezelf en op advies van WMO gelijkvloers wonen (had ik zelf ook al bedacht).
Oh en we hebben mechanische afzuiginstallatie in de badkamer laten plaatsen ivm de vochtigheid tijdens het douchen en dit scheelt wel wat!
Oh en volgens thuiszorg hebben wij recht op huishoudelijke hulp via de WMO en willen zij eventueel een aanvullende brief schrijven. Maar ik vraag me af of we er nu wel recht op hebben.

@Evi_ ik vond het ook moeilijk om te schrijven, best confronterend ook, maar ik doe het ook in de hoop anderen te kunnen helpen en het helpt vaak ook om het zelf te verwerken. Maar ook hier in Davos waar ik nu zit lukt het me nog niet mentaal om op de scootmobiel te zitten...

En mijn belangrijkste hulpmiddel, mijn fantastische mantelzorger!!!

Login of registreer om te reageren
25-10-2020 om 15:55 uur
Reactie op Bloempje74

Douchestoel , krukje op wielen in de keuken.
Huishoudelijke ondersteuning.
Bij alle trappen dubbele trapleuningen ( had niet verwacht dat dat zoveel scheelde)
Inmiddels een e-bike .
Gehandicaptenparkeerkaart zodat je niet al je energie hoeft te verspillen aan stukken te lopen voordat je ergens bent. Zo kun je er toch weer eens op uit.

Hi @Bloempje74, kun je me zeggen wat je met dubbele trapleuningen bedoeld? Is dat een trapleuning aan elke kant of twee boven elkaar, sorry maar heb geen flauw idee wat ik er me bij moet voorstellen.

Login of registreer om te reageren
25-10-2020 om 17:38 uur

Hoi @HAJ59 Zowel links als rechts van de trap zitten dan leuningen.
Je kunt dus met behulp van de leuningen jezelf omhoog takelen of makkelijker de trap af. Dat geeft minder druk en is minder belastend.

Login of registreer om te reageren