COPD en keto dieet

03-08-2020 om 21:15 uur

Beste forummers,

Ik wil jullie graag deelgenoot maken van mijn ervaringen met COPD en hoe voeding daarop van invloed kan zijn. Laat ik beginnen mezelf voor te stellen: man, 64 jaar oud, in augustus 2015 werd na ruim 40 jaar verstokt paffen (20-25 filtersigaretten per dag) COPD-2 vastgesteld. Toen gestopt met roken (thanks Champix!) en sindsdien geen sigaret meer aangeraakt. Na een aantal minder geslaagde ervaringen (o.a. hartkloppingen) met meerdere soorten pufjes, nu al weer geruime tijd tevreden met mijn dagelijkse inhalatie van Anoro (umeclidinium/vilanterol). Kortademigheid doet zich bij mij vrijwel direct en altijd voor bij meer dan gemiddelde lichamelijke inspanning. Echt naar adem happen alleen bij een plotselinge overgang naar een vochtige omgeving of van een koude naar een warme omgeving of omgekeerd. En na het verlaten van een vliegtuig nadat het toestel geland is.

Stond met een lengte van 1m74 jarenlang op een stabiel gewicht rond 69kg, maar verwachtte uiteraard na het stoppen met roken te zullen aankomen. Dat klopte ook, met schommelingen tussen 73 en 77kg. In maart dit jaar breekt de periode van thuis werken en veel thuis blijven aan (COVID-19!). Het is dan wel schrikken als medio juni de weegschaal me met maar liefst 81kg confronteert. Dat is de druppel die de emmer doet overlopen, ik ga op dieet! Na inlezen besluit ik het keto dieet te gaan volgen: een dieet dat arm aan koolhydraten en rijk aan vetten en eiwitten is. Ontdek een handige app (MyFitnessPal) waarmee je goed kunt bijhouden wat en hoeveel je eet en wat je daarmee binnenkrijgt aan de 3 basis voedingsstoffen koolhydraten, vetten en eiwitten.

Ook heb ik in de app mijn streefgewicht ingesteld (70kg) en laten berekenen wat mijn dagelijkse innames en verhoudingen moeten zijn om bij matige lichamelijke activiteit dat streefgewicht te halen. Mijn uitkomst: 1460 calorieën, 20gr koolhydraten (5%), 120gr vet (74%) en 75gr eiwitten (21%). Dat kun je alleen bereiken door een dieet van vlees, vis, boter, kaas, eieren, spek, olijfolie, bovengronds groeiende groenten, bepaalde soorten fruit (avocado, bessen, beien en bramen) en noten (walnoot, pecan, Brazil nuts), beperkt zuivel (geen melk, wel crème fraiche en Griekse yoghurt) en tot slot als dranken koffie en vooral veel water en thee. Dus: nee tegen brood, aardappels, pasta, rijst, frisdrank, vruchtensappen, bier, koek, gebak en snoep. Mijn vuistregel: een product waarvan het voedingswaarde-etiket aangeeft meer dan 5gr koolhydraten per 100gr te bevatten, koop en eet ik dus niet. Het houden aan het dieet gaat me ongelooflijk gemakkelijk af en aangezien mijn lichaam nauwelijks koolhydraten te verbranden heeft, start de vet verbranding. Het resultaat na 45 dagen? 8 kilo eraf en nu dus op 73kg!

Maar nu zullen jullie je ongetwijfeld afvragen: wat heeft dit allemaal met je COPD te maken? Welnu, na ongeveer 4 weken mijn dieet trouw gevolgd te hebben, begon me iets op te vallen. Eerst denk je dat je gewoon een goede dag hebt, maar nee, het effect was blijvend: mijn conditie nam toe, ik kreeg meer energie, kon merkbaar beter ademen en had veel minder last van kortademigheid dan voorheen bij hetzelfde type inspanning! Nooit verwacht dat dit een gunstig neveneffect van het keto dieet was, maar je kunt er op het internet voldoende over vinden en lezen, kan je dit niet vinden stuur mij een dm voor wat links.

Ik ben er in ieder geval zo enthousiast over dat ik jullie deze ervaringen wilde delen, wie weet kan het ook uitkomst/verlichting bieden in jouw COPD-situatie! Tot slot ben ik best wel benieuwd naar de mening / reactie van deskundigen op dit forum (bijvoorbeeld artsen of diëtisten) op het onderwerp COPD en keto dieet.

Login of registreer om te reageren
07-08-2020 om 11:17 uur

Is dit niet gewoon het effect van afvallen ongeacht welk dieet?

Login of registreer om te reageren
12-08-2020 om 12:33 uur

Dankjewel voor het delen van je ervaringen. 👍
Ben zelf niet te zwaar maar heb enorm energiegebrek.
Ben begonnen met koolhydraten te verminderen in de hoop dat ik er baat bij heb.

Login of registreer om te reageren
12-08-2020 om 12:35 uur

PS
Deskundigen reageren, volgens mij, niet hier.
Je zou het, als je geen reactie krijgt, nog een keer kunnen plaatsen onder het kopje deskundige.

Login of registreer om te reageren
14-08-2020 om 13:32 uur

heel fijn om te horen dat je ook nog minder benauwd ben! Ik ga het zeker proberen
Welke fase zit je nu wat betreft copd.?

Login of registreer om te reageren
25-08-2020 om 08:28 uur

Hoi Robert, ik heb Astma en eet sinds februari Ketogeen. Ik ben relatief niet zoveel afgevallen als sommige anderen (10 kilo, van 78 naar 68 - ik ben 1.59 lang), maar ook ik merk de winst op mijn astma. Een paar weken terug was ik op vakantie en heb ik het dieet een week losgelaten, en ik die week heb ik 3 astma aanvallen gehad. Mogelijk heeft het toch ook te maken met de ontstekingsremmende invloed van het ketogene eetpatroon! (En de ontstekingsbevorderende invloed van suiker). Ik voel me er ook echt fijn op (Meer energie, geen suiker dips meer, geen buik klachten meer) en je kunt er gelukkig heerlijk bij eten! Goede tip, die app, ik ga m bekijken.

Login of registreer om te reageren