HELP Urgent: opgeven (ligt op sterven) of toch second opinion??

07-08-2020 om 06:41 uur

Hallo,

Iemand die ik help ligt momenteel op sterven in ziekenhuis, vanwege darmproblemen. Ze heeft zeer ernstig COPD en volgens haar is haar (long)arts al verbaasd dat ze uberhaupt nog leeft.

Paar weken geleden begonnen problemen met eten en ontlasting. Ze had ca. 2 weken (of langer??) geen ontlasting maar wel buikklachten en at steeds minder. Waarom er toen niets gedaan is, is me niet duidelijk.

Afgelopen vrijdag is ze opgenomen. Het ziekenhuis vermoed (!!!) dat ze een gaatje in darmen OF maag heeft. Ze zou geopereerd moeten worden, maar dat kunnen haar longen niet aan en ze is ook te zwak. Heeft al paar weken nauwelijks kunnen eten en nauwelijks geslapen. Ze is uitgemergeld..... :-(

Ze heeft eerst nog antibiotica gehad, maar dat is er nu ook af, want zou niet geholpen hebben.

Volgens het ziekenhuis is er NIETS meer mogelijk en ze doen ook NIETS meer, behalve morfine omhoog gooien. Vocht zou haar lichaam niet meer voldoende verwerken. Ze heeft een slang in haar maag maar om drap of iets dergelijks af te voeren en ligt uiteraard aan de zuurstof. Ze probeert nog vloeibare dingen te eten/drinken, maar dat komt er dus zo weer uit.
Sondevoeding of infuusvoeding krijgt ze niet, want heeft volgens het ziekenhuis toch geen zin, want ze kan toch niet geopereerd worden. Haar darmen zitten vol, maar clisma zou te groot risico zijn, vanwege mogelijk gaatje.
Vervoer naar ander ziekenhuis zou ze niet overleven, zeggen de doctoren.

Toen ik gister op bezoek was, opperde ze aan de verpleging dat het blijkbaar gebruikelijk is om het zuurstof af en toe even hoger te zetten. De verpleegster reageerde er zelfs niet op...
Wel ging de morfine omhoog van 3 naar 5 ml/h toen ze iets meer pijnstilling vroeg.

Vrijdag tot zondag wilde ze nog vechten en dat er wat gedaan werd, maar ze hebben haar nu de hoop ontnomen en haar grote vechtlust lijkt daardoor ook weg.

De familie wil haar heel graag naar een ander ziekenhuis laten gaan, maar dat ziet ze nu niet meer zitten, door alles wat er gezegd wordt. Er wordt op haar in gepraat om naar een hospice te gaan.

Is er werkelijk niets meer te doen??? Het wil er bij mij en de familie NIET in!!! Het ziekenhuis waar ze ligt staat ook niet zo goed bekend en zelfs persoonlijk ken ik een paar verhalen waar ook verkeerde conclusies getrokken werden en de doctoren het te vroeg opgaven.

HELP!!!!
Ze is pas 61jr en is al zover gekomen, wij denken dat ze een ambulance rit wel overleeft!

Heel graag horen we van u,
Met vriendelijke groet, flexJoly

Login of registreer om te reageren
07-08-2020 om 09:41 uur

Beste Flexjoly,

Hartelijk dank voor uw bericht. Wat een verdrietige situatie. Wij kunnen ons voorstellen dat u zich zorgen maakt en bang bent.
Helaas is het forum niet voor spoed vragen en kan een longarts ook weinig voor uw betekenen via deze weg. U kunt het best met de huisarts overleggen welke mogelijkheden er zijn. De huisarts heeft inzage in het dossier wellicht kan die nog helpen.

Wij wensen u veel sterkte in deze moeilijke tijd.

Met vriendelijke groet,
Advieslijn

Login of registreer om te reageren
07-08-2020 om 10:24 uur

Als ze denken dat ze vervoer naar een hospice overleeft, dan kan ze ook naar een ander ziekenhuis worden gebracht!!!

Niet opgeven hoor.
Doorzetten en naar ander ziekenhuis brengen, zodat ze voelt dat er nog hoop is, dan voelt ze zich gelijk weer een beetje sterker.

Praktisch weet ik niet hoe je het moet regelen. Ander ziekenhuis bellen en laten ophalen met een ambulance?
Zet 'm op en sterkte.

Login of registreer om te reageren
07-08-2020 om 12:06 uur

Wij hebben mijn schoonvader ook naar een ander ziekenhuis laten vervoeren, omdat we het niet eens waren met het beleid van de afdeling waar hij was opgenomen. Erg leeftijdsgericht, ik bedoel, meneer is op leeftijd dus......
Hij is naar ander ziekenhuis gegaan, medicijnlijst op de schop gegaan, onderzoeken verricht en we zijn intussen ruim een jaar verder!! Hij woont nog steeds zelfstandig met behulp van thuiszorg 2 x per dag.
Sterkte!!

Login of registreer om te reageren
07-08-2020 om 13:06 uur

Moeilijk allemaal, ik heb 't ook meegemaakt maar met mijn moeder, alleen zij was ook echt op!
Weliswaar te jong, maar ziekte is niet altijd eerlijk met leeftijd.
Ik zou een goede tussenpersoon, huisarts of iemand die kan bemiddelen hierin raad vragen.
Missch is er zelfs een optie dat er een andere arts komt kijken terwijl ze daar ligt, in principe horen artsen samen te werken, ook uit andere zkhs - en.
Al zal dit lastig zijn, vragen kan altijd.
1 ding wat ik je nog wel op je hart wil drukken vergeet niet in alle medische zaken de patiënt zelf.
Soms word je zo in beslag genomen daarmee dat je juist vergeet die aandacht te geven die nu juist belangrijk is, want soms is het wel gewoon op en heeft de patiënt er vrede mee en wil niks meer, dan is liefde en aandacht geven belangrijker dan strijden.
Dit is lastig te bepalen voor een ander.
Sterkte, het is triest hoe het nu lijkt te gaan.

Login of registreer om te reageren
07-08-2020 om 20:25 uur

Ook van mij heel veel sterkte in deze nare zorgelijke tijd!

Login of registreer om te reageren
14-08-2020 om 14:01 uur

nooit de hoop opgeven heel veel sterkte

Login of registreer om te reageren
26-08-2020 om 05:04 uur

Doe wat je denkt dat het beste is. En het begint bij hoop! Ik hoop dat de medici meewerken, ook al denken ze dat het einde verhaal is.

Heel veel sterkte!

Login of registreer om te reageren
05-10-2020 om 14:16 uur
Reactie op flexjoly

Hallo,

Iemand die ik help ligt momenteel op sterven in ziekenhuis, vanwege darmproblemen. Ze heeft zeer ernstig COPD en volgens haar is haar (long)arts al verbaasd dat ze uberhaupt nog leeft.

Paar weken geleden begonnen problemen met eten en ontlasting. Ze had ca. 2 weken (of langer??) geen ontlasting maar wel buikklachten en at steeds minder. Waarom er toen niets gedaan is, is me niet duidelijk.

Afgelopen vrijdag is ze opgenomen. Het ziekenhuis vermoed (!!!) dat ze een gaatje in darmen OF maag heeft. Ze zou geopereerd moeten worden, maar dat kunnen haar longen niet aan en ze is ook te zwak. Heeft al paar weken nauwelijks kunnen eten en nauwelijks geslapen. Ze is uitgemergeld..... :-(

Ze heeft eerst nog antibiotica gehad, maar dat is er nu ook af, want zou niet geholpen hebben.

Volgens het ziekenhuis is er NIETS meer mogelijk en ze doen ook NIETS meer, behalve morfine omhoog gooien. Vocht zou haar lichaam niet meer voldoende verwerken. Ze heeft een slang in haar maag maar om drap of iets dergelijks af te voeren en ligt uiteraard aan de zuurstof. Ze probeert nog vloeibare dingen te eten/drinken, maar dat komt er dus zo weer uit.
Sondevoeding of infuusvoeding krijgt ze niet, want heeft volgens het ziekenhuis toch geen zin, want ze kan toch niet geopereerd worden. Haar darmen zitten vol, maar clisma zou te groot risico zijn, vanwege mogelijk gaatje.
Vervoer naar ander ziekenhuis zou ze niet overleven, zeggen de doctoren.

Toen ik gister op bezoek was, opperde ze aan de verpleging dat het blijkbaar gebruikelijk is om het zuurstof af en toe even hoger te zetten. De verpleegster reageerde er zelfs niet op...
Wel ging de morfine omhoog van 3 naar 5 ml/h toen ze iets meer pijnstilling vroeg.

Vrijdag tot zondag wilde ze nog vechten en dat er wat gedaan werd, maar ze hebben haar nu de hoop ontnomen en haar grote vechtlust lijkt daardoor ook weg.

De familie wil haar heel graag naar een ander ziekenhuis laten gaan, maar dat ziet ze nu niet meer zitten, door alles wat er gezegd wordt. Er wordt op haar in gepraat om naar een hospice te gaan.

Is er werkelijk niets meer te doen??? Het wil er bij mij en de familie NIET in!!! Het ziekenhuis waar ze ligt staat ook niet zo goed bekend en zelfs persoonlijk ken ik een paar verhalen waar ook verkeerde conclusies getrokken werden en de doctoren het te vroeg opgaven.

HELP!!!!
Ze is pas 61jr en is al zover gekomen, wij denken dat ze een ambulance rit wel overleeft!

Heel graag horen we van u,
Met vriendelijke groet, flexJoly

Login of registreer om te reageren