Hoe voel jij je vandaag? #171

14-07-2020 om 18:16 uur Gesloten

En hier gaan we verder met het topic Hoe voel jij je vandaag?

De reacties zijn gesloten.
28-07-2020 om 05:25 uur

Ik heb een slechte nacht gehad. Ik werd 2 keer plots wakker en bij het inademen maakte ik een soort piepend geluid en ik snakte echt naar adem.
Ik weet eigenlijk niet zo goed wat dat was, maar wel erg onprettig.
En nu weer er tegenaan vandaag :(

30-07-2020 om 18:09 uur

Ik had vandaag weer een belafspraak met mijn longarts. Het gaat al maanden niet zo lekker en mijn longen zijn heel erg hyperreactief. Hij wil nu toch dat ik een kuur prednison doe in de hoop weer een stijgende lijn erin te krijgen. Omdat ik heel slecht op prednison reageer, heb ik nu dexamethason gekregen in de hoop dat ik daar beter op reageer.

Het kwam wel echt hard aan want ziek-ziek ben ik niet. Het voelt zo raar om dan die pillen te gaan slikken waar ik eerst alleen maar slechter van wordt, in de hoop dat het daarna beter gaat.

01-08-2020 om 08:07 uur

Ik herken het daantje, bij mij geven ze ook pred als ik een tijdje niet lekker ga (bij mij is t dan vooral moe zijn, en bij doorvragen blijk ik ook meer te hoesten en overal heftiger op te reageren). Hoop dat het je goed gaat helpen.

Afgelopen maandag zou ik een cortico spuit in mijn schouder krijgen. maar ivm allergieen en anafylaxie durfde de arts dit niet zomaar aan. Bij echo van de bovenarm blijkt dat er meer mis is dan alleen kalk in de schouder... geririteerde grote zenuw en stukje bot wat er niet hoort. Komende donderdag hoor ik hopelijk een goed plan.

Afgelopen week was ik aan het oppassen in t huis van mijn zus en daar meer longklachten, maar door extra pufjes was het goed te doen. Nu is het weer oke.

02-08-2020 om 11:38 uur

Ik ben vrijdag voor het eerst begonnen aan mn nieuwe job. 2x9 km gefietst op mn elektrische fiets.
En nu moe, spierkrampen overal en keelpijn en stem bijna kwijt.
Longarts vroeg zich ook al af waarom de ontstekingen niet onder controle te krijgen zijn met onderhoudsdosering azitro.
Ik baal want ik heb nu eindelijk weer een betaalde baan en nu lijkt het alsof ik weer ziek ga worden.
Zo ging het ook voor ik afgekeurd werd... Ik probeerde te reïntegreren, maar steeds werd ik ziek.
Hoe kan ik dit nou toch eens goed onder controle krijgen zodat ik kan werken zonder ziek te worden.
Daarnaast een longarts die zegt dat ik een slechte conditie heb. Dan probeer ik te gaan fietsen, maar het lijkt wel alsof alles zo uitput dat ik weer ziek wordt.

02-08-2020 om 12:53 uur

Heb je goede begeleiding met reïntegreren (bedrijfsarts)? En met conditie opbouwen (fysiotherapeut of revalidatie)? Misschien werk je teveel of is het teveel om ineens 2x 9 km te fietsen?

Voel je je klachten op tijd aan of pas als het eigenlijk al te laat is?

02-08-2020 om 13:30 uur

Ha Daantje,

Fijn dat je reageert! Ik ben nog nieuw hier.

Ik heb geen bedrijfsarts omdat ik aan een nieuwe baan begonnen ben. Ben in 2019 afgekeurd. Dus daar geen begeleiding mee. Nu ga ik maar 16 uur werken dus het is niet heel veel.

W.b. conditie opbouwen.
Er lopen op dit moment nog onderzoeken. Er is lab geprikt en de 11e moet ik opnieuw voor longfunctie en wandeltest. adhv die uitslagen zal we bekeken worden wat eraan te pas gaat komen w.b. revalidatie of fysio.
Maar dan denk ik: met een elektrische fiets hoef je niet zo heel veel te doen....

Verder ben ik idd iemand die zijn klachten niet op tijd aanvoelt. Ik moet het hebben van objectieve dingen als pols, saturatie. Laatste keer dacht ik dat het best goed ging. Had alleen pijn aan mn rechterlong waar de atelectase zit. En toen liet de x thorax zien dat de luchtwegen van beide longen ontstoken waren. was wel een tegenvaller voor me eerlijk gezegd.
Dus dat een beetje.

Nog even twee weken doorbikkelen en dan heb ik vakantie en zijn alle onderzoeken ook weer achter de rug.
Ik hoop echt dat het gaat lukken!! (maar ben stiekem wel bang)

03-08-2020 om 09:35 uur

Het klinkt alsof je wel baat zou kunnen hebben bij revalidatie of anders iig begeleid conditie opbouwen en ergotherapie om hulp te krijgen bij het evenwichtig indelen van je dag en week, ook in combinatie met je nieuwe baan. Heb je een longverpleegkundige met wie je laagdrempelig contact op kan nemen als het niet goed gaat?

03-08-2020 om 10:38 uur

Nee, ben rent weer van de huisarts naar de longarts verwezen. Vorig jaar november terugverwezen anar de huisarts toen het matig-stabiel was.
Ik zal de onderzoeken en uitslagen afwachten en het eens bespreken met de longarts.

05-08-2020 om 06:14 uur

Even een reactie op de elektrische fiets. Ik heb er al jaren een. Ook voordat ik astma kreeg. Ik ben best sportief, maar twee keer 9 km fietsen doe ik nooit! Dat zou je op kunnen bouwen door met kleine stukjes te beginnen, 2 tot 4 km, en dat wekelijks uit te breiden. Als je spieren in opstand komen door ongewoon gebruik, gaan je longen gezellig meedoen.

06-08-2020 om 09:41 uur

Gisteren avond weer eens naar een concert geweest van een uurtje. Tjonge wat een herrie trapper is dan de inogen 3, vrolijk blijven kijken en gewoon weer eens gaan anders kom je nergens meer. Maar je voelt je wel een beetje.