Wie herkent klachten van benauwdheid,kortademigheid na verbouwing

18-03-2018 om 12:47 uur

Hallo,
ik ben Moniek. Ik ben op zoek naar iemand die mijn klachten herkent en bruikbare tips heeft. Sinds onze verbouwing heb ik nl beneden veel klachten van benauwdheid en kortademigheid.
Als kind had ik veel last van astma, lag vaak in het ziekenhuis, bezocht openluchtschool. Rond mijn dertiende jaar gingen de aanvallen over en was opnamen niet meer nodig. Vroeger veel prednison gebruikt maar sinds pubertijd zijn mijn klachten onder controle gebleven met wisselende inhalatoren en antihistamine medicatie. Zonodig (was maar paar x per jaar) Ventolin. De laatste jaren gebruik ik seretide en levoceterizine. Ik ben allergisch voor huisstofmijt, graspollen, honden ed. In het hooikoortsseizoen reageer ik ene keer met veel niezen/jeukogen, het andere jaar met bv eczeem en het jaar erop met benauwdheid.
Per 1 augustus 2017 hebben we een nieuw huis, waar we fors in verbouwd hebben, aanbouw, muren verplaatst, zelf vloer gelegd, gestucd, geverfd, andere keuken, wc verplaatst. Veel hiervan hebben we zelf gedaan. Sinds 30 december heb ik beneden (boven dus geen last) klachten van benauwdheid en kortademigheid. Soms na 20 minuten, soms al meteen als ik binnenkom. Op 30 december kwam onze nieuwe bank, die hebben we daarom snel weer verkocht. Helaas zijn de klachten gebleven. Het verschil tussen boven (geen klachten) en beneden (klachten) is dat we beneden een eiken parketvloer gelijmd hebben en boven zwevend laminaat. Beneden en boven zijn andere stucadoors geweest. Beneden krijtverf gebruikt en boven niet. Er is bloedonderzoek ivm allergie gedaan maar dat kan de klachten (bv graspollen) in huis niet verklaren. Ook is er een "prikjestest" gedaan door de allergoloog, waar tot mijn verbazing dezelfde stoffen onderzocht zijn en wat dus dezelfde uitslag opgeleverd heeft.
Ik weet dat ik op bepaalde stoffen reageer (allergie of hyperreactief) met mijn longen zoals kerstbomen, mist, temperatuursverandering, haarverf, aceton, nagellak, make up, parfum, impregneer om kussens buiten te kunnen laten liggen, vogels, knaagdieren, walnoot, ananas, amoxycicline, lidocaine. Op sommige van deze stoffen reageer ik ook met jeuk/uitslag. Logischerwijze denk ik dat er in de materialen die met de verbouwing beneden een stof zit waar ik niet tegen kan. Maar welke stof? Want dan kunnen we gericht actie ondernemen....
Wie herkent dit en heeft tips voor me?
alvast bedankt!!

Login of registreer om te reageren
23-04-2018 om 18:53 uur

Ik denk dat ' t goed is om de schimmels ,die je niet ziet, snel kunt verwijderen. Is daar ook advies voor gegeven?
Dit lijkt me belangrijker dan de testen

Login of registreer om te reageren
31-01-2020 om 20:26 uur

Hallo, inmiddels zijn mijn klachten over! Ik bleek allergisch te zijn voor een stof die in de waxolie en in de lijm zat van de houten vloer! Vloer eruitgesloopt!

Login of registreer om te reageren
21-07-2020 om 09:10 uur

Hoi Moo, dank voor je forum. Ik heb soortgelijke klachten en omstandigheden (net verbouwd). Weet je om welke stof het gaat? Groet Robert

Login of registreer om te reageren
21-07-2020 om 09:37 uur

Oww kan een hele zoektocht zijn soms. Mijn tante had het van een plant. Die had zij ze gekregen toevallig kort na een verbouwing. Dus zij zocht de oorzaak in de verbouwing. Maar na een paar jaar ging de plant dood en zij had geen klachten meer. Dus zoiets kan het ook nog zijn.
@Moo, maar dat is een drastische oplossing, hele vloer eruit. Maar wel fijn voor je dat je de oorzaak nu weet.

Login of registreer om te reageren
22-07-2020 om 07:26 uur
Reactie op Moo

Hallo, inmiddels zijn mijn klachten over! Ik bleek allergisch te zijn voor een stof die in de waxolie en in de lijm zat van de houten vloer! Vloer eruitgesloopt!

fijn dat je klachten over zijn. jammer van die mooie vloer, hopelijk zit er een andere mooie vloer in.

Login of registreer om te reageren
22-07-2020 om 15:05 uur

Hallo Moo,

Wat fijn dat je nu weet waar de klachten vandaan kwamen. Jammer van je vloer.

Robert in maart 2018 schreef Moo:
Ook hebben we zelf een houten vloer ( parket, toplaag eiken) gelijmd ( lijm is trimethoxyvinylsilaan) op de oude tegelvloer. De vloer is behandeld met Vesting Wasolie naturel . Op t veiligheidsinformatieblad staat mbt bestanddelen : koolwaterstoffen c9-c10, c9-c11,n-alkanen , iso-alkanen, cyclische aromaten, mengsel van ethaan-1,2-diylbis ( hexaanmide), 12-hydroxy-N-2-1 oxyhexyl amino/ethyl/ictadecaanamide, n- ethaan-1,2- diylbis (12- hydroxyoctadecaanamide en aquatic chronic 4, H413.

Dit is een hele lijst en het zal voor ieder persoonlijk zijn waar je op reageert.
Op internet kun je opzoeken wat deze stoffen inhouden.

Kijk ter oriƫntering ook eens bij meervoudige chemische overgevoeligheid (Multiple Chemical Sensitivity). Dit gaf bij mij veel herkenning en bevestiging dat het echt mogelijk is dat je ergens niet tegen kan terwijl mensen in je omgeving er mee kunnen werken zonder klachten te krijgen.

Ik heb problemen met sterk ruikende lijm en verf maar als dat eenmaal opgedroogd is heb ik er geen last meer van. Wordt er bij ons geklust dan ga ik logeren tot het klaar is.
Bij iemand anders kreeg ik een heftige reactie op boenwas, ik kan me voorstellen dat wasolie ongeveer hetzelfde werkt?
Ook kan ik niet tegen ethanol dat in sommige inhalatiemedicijnen zit.

Robert succes met het zoeken naar de materialen, die je klachten geven en natuurlijk naar oplossingen daarvan.

Groetjes Spirit

Login of registreer om te reageren
23-07-2020 om 20:16 uur

ik heb allergische astma, ik herken dat heel goed.
Mijn fysiotherapeut ging verhuizen naar een ander gebouw, waar ze nog vol aan het verbouwen waren m.n. op de begane grond en de 1e verdieping. ik moest voor mijn COPD groep naar de 2e verdieping. toen ik met de lift naar boven ging en ik aan gekomen was, sloegen mijn lucht wegen dermate dicht. Dat ik meteen weer naar buiten moest. deze ervaring is voor mij uitgelopen op een dubbele longontsteking, en het is niet zozeer welke stoffen maar de fijnstof veroorzaakt de narigheid. ben ook niet meer naar die fysiotherapeut gegaan.

Login of registreer om te reageren
27-07-2020 om 15:11 uur

Hi allemaal (en in het specifiek Moo),

Moo, wat fijn dat je weet dat het door de stof in de waxolie en lijm van de vloer kwam. Hoe ben je hier achter gekomen?

Wij zitten midden in een zoektocht en hebben de boosdoener nog niet kunnen vinden en kunnen inmiddels niet meer thuis wonen.

Ik hoop dat je ons van informatie wilt voorzien, dank je wel.

Login of registreer om te reageren
01-08-2020 om 05:53 uur

Hallo Chris
Vlgs mij hebben we inmiddels contact, ik snap niet zo goed hoe de berichten hier werken/ waar ze binnenkomen..ik denk graag met je mee

Login of registreer om te reageren