Verschil astma en bronchiale hyperreactiviteit

10-06-2020 om 12:44 uur

Wat is het verschil precies tussen astma en bronchiale hyperreactiviteit ? Als er verschil is, wat is " ernstiger" ? Horen beide tot een longziekte /chronische afwijkingen en functiestoornissen van de longen en luchtwegen ?

Login of registreer om te reageren
10-06-2020 om 12:57 uur

Bronchiale hyperreactirviteit is één van de kenmerken van astma maar niet de enige, ontsteking hoort er ook bij.

Login of registreer om te reageren
10-06-2020 om 13:34 uur
Reactie op Daantje

Bronchiale hyperreactirviteit is één van de kenmerken van astma maar niet de enige, ontsteking hoort er ook bij.

Dankjewel voor je antwoord Daantje. Je bedoelt dat er altijd ontsteking in de longen aanwezig is bij astma ?

Login of registreer om te reageren
10-06-2020 om 13:38 uur

Astma is een chronische ontsteking https://longfonds.nl/astma/alles-over-astma/wat-is-astma

Hier een handige link van het longfonds. Aan de hand van de bronchiale hyperreactiviteit kan ook de ernst van de astma worden bepaald. Dit is even heel kort door de bocht, maar helaas momenteel niet de energie om het helemaal uit te leggen

Login of registreer om te reageren
10-06-2020 om 13:42 uur
Reactie op Juno92

Astma is een chronische ontsteking https://longfonds.nl/astma/alles-over-astma/wat-is-astma

Hier een handige link van het longfonds. Aan de hand van de bronchiale hyperreactiviteit kan ook de ernst van de astma worden bepaald. Dit is even heel kort door de bocht, maar helaas momenteel niet de energie om het helemaal uit te leggen

Vervelend dat je weinig energie hebt Nckiie. Maar bedankt voor dit antwoord ! En rustig aan....

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
22-06-2020 om 14:04 uur

Astma is een aandoening met meerdere kenmerken. Een daarvan is bronchiale hyperreactiviteit. Bronchiale hyperreactiviteit is dat je luchtwegen (bronchiën) sterk reageren op prikkels. Bijvoorbeeld op rook, of sterke parfum. Bronchiale hyperreactiviteit kan je testen met de histamine provocatie test. Als die test positief is en je hebt klachten die passen bij astma dan kan je daarmee de diagnose astma stellen. Wat je in de praktijk vaak tegenkomt is dat bronchiale hyperreactiviteit de status van ziekte krijgt. Er wordt tegen een patiënt gezegd je hebt bronchiale hyperreactiviteit in plaats van je hebt astma. Dit is onterecht. Bronchiale hyperreactiviteit is geen ziekte op zich en deze term naar patiënten toe gebruiken geeft alleen maar verwarring.

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen, longarts.

Login of registreer om te reageren
06-01-2021 om 22:29 uur
Reactie op Longarts Serge van Wolferen

Astma is een aandoening met meerdere kenmerken. Een daarvan is bronchiale hyperreactiviteit. Bronchiale hyperreactiviteit is dat je luchtwegen (bronchiën) sterk reageren op prikkels. Bijvoorbeeld op rook, of sterke parfum. Bronchiale hyperreactiviteit kan je testen met de histamine provocatie test. Als die test positief is en je hebt klachten die passen bij astma dan kan je daarmee de diagnose astma stellen. Wat je in de praktijk vaak tegenkomt is dat bronchiale hyperreactiviteit de status van ziekte krijgt. Er wordt tegen een patiënt gezegd je hebt bronchiale hyperreactiviteit in plaats van je hebt astma. Dit is onterecht. Bronchiale hyperreactiviteit is geen ziekte op zich en deze term naar patiënten toe gebruiken geeft alleen maar verwarring.

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen, longarts.

Beste dr Wolferen,
Als hyperactiviteit is vastgesteld met die test begrijp ik dat het astma is. Dat wordt niet standaard in alle ziekenhuizen zo gehanteerd.
Belangrijker is wat voor medicijnen gebruikt kunnen worden om de hyperactiviteit van geur en vocht kan verminderen. De gebruikelijke ontstekingsremmers en luchtwegen verruimingsmiddelen helpen zeer beperkt. Zijn er ook andere middelen of moet opnieuw de diagnose van hyperactiviteit ter discussie staan?

Login of registreer om te reageren
07-01-2021 om 09:39 uur

Beste Yingyang65,

Bedankt voor je bericht. Om een vraag te stellen aan een longarts moet een nieuw topic geopend worden. Op deze vraag in dit topic wordt niet meer gereageerd door een longarts. Wij kunnen ook niet beloven dat de vraag die wordt gesteld beantwoord wordt door de heer van Wolferen. Mogelijk dat deze vraag bij een andere longarts terecht komt.

Met vriendelijke groet,
Advieslijn

Login of registreer om te reageren
07-01-2021 om 21:28 uur

Beste Yingyang65,

Ik ben geen arts, maar ik heb zelf in vrij extreme mate last gehad van bronchiale reactiviteit. Ik moest vroeger niet naar buiten kijken om te weten of het regende, dat vertelde mijn longen mij wel. En er waren momenten dat ik weken nodig had om te herstellen van bv een klein beetje rook. Ventolin verlichtte bij mij wel de klachten, maar niet voldoende. En ook de inhalatiecorticosteroïden beschermden mij niet voldoende om deze aanvallen te vermijden. Het beste advies is uiteraard de prikkels waar je op reageert te vermijden, maar uiteraard is dit gemakkelijker gezegd als gedaan. Wat bij mij de bronchiale hyperreactiviteit bijna volledig doen verdwijnen heeft, is verhuizen naar een gezondere omgeving. Ook het gebruik van allergiemedicatie (vooraleer ik vehuisd ben) maakten mijn longen minder gevoelig. Zowel een gezondere omgeving als allergiemedicatie zijn niet echt een behandeling voor de bronchiale activiteit zelf, maar ik heb gemerkt dat als mijn longen rustiger zijn, ik ook veel minder hard reageer op prikkels. Ik hoop dat je er iets aan hebt en je klachten kan beperken in de toekomst.

Het beste,
Tamia

Login of registreer om te reageren
08-01-2021 om 11:04 uur

Ik heb ook enorm last van bronchiale hyperreaktiviteit. Ik gebruik Alvesco 160, longarts wilt 320, maar ik red me met 160 en mag er een beetje mee spelen.

Prikkels vermijden kan helaas niet altijd, ik moet er maar mee leren leven denk ik dan.

Succes!

Login of registreer om te reageren
15-01-2021 om 08:41 uur
Reactie op Tamia

Beste Yingyang65,

Ik ben geen arts, maar ik heb zelf in vrij extreme mate last gehad van bronchiale reactiviteit. Ik moest vroeger niet naar buiten kijken om te weten of het regende, dat vertelde mijn longen mij wel. En er waren momenten dat ik weken nodig had om te herstellen van bv een klein beetje rook. Ventolin verlichtte bij mij wel de klachten, maar niet voldoende. En ook de inhalatiecorticosteroïden beschermden mij niet voldoende om deze aanvallen te vermijden. Het beste advies is uiteraard de prikkels waar je op reageert te vermijden, maar uiteraard is dit gemakkelijker gezegd als gedaan. Wat bij mij de bronchiale hyperreactiviteit bijna volledig doen verdwijnen heeft, is verhuizen naar een gezondere omgeving. Ook het gebruik van allergiemedicatie (vooraleer ik vehuisd ben) maakten mijn longen minder gevoelig. Zowel een gezondere omgeving als allergiemedicatie zijn niet echt een behandeling voor de bronchiale activiteit zelf, maar ik heb gemerkt dat als mijn longen rustiger zijn, ik ook veel minder hard reageer op prikkels. Ik hoop dat je er iets aan hebt en je klachten kan beperken in de toekomst.

Het beste,
Tamia

Dank je voor je reactie!
Ik heb naast mijn luchtverwijderaar (Salbutamol,die ik nog steeds gebruik) 4 verschillende onstekingsremmende pufjes gehad. Na uitgebreid onderzoeken bleek mijn longen goed te zijn,het zit echt in mijn luchtwegen. Ik heb de niet-allergische vorm,waar mijn luchtwegen op reageren.
Ik gebruik nu dus alleen Salbutamol en meer niet. De prikkels probeer ik inderdaad te vermijden,maar dat is vaak niet mogelijk. Vochtigheid,mist,rook,parfum enz...allemaal prikkels. Wat zou het fijn zijn als ik daar medicatie voor kon krijgen!

Login of registreer om te reageren